Decizia CC, revenire la normalitate

Concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău a fost suspendată

Decizia CC de a suspenda Hotărârea Guvernului cu privire la darea în concesiune a Aeroportului Internaţional Chişinău este una corectă, susţin mai mulţi experţi în economie, care acuză Guvernul de lipsă de transparenţă şi că ar fi încercat să dea în concesiune un obiectiv strategic unei companii mai puţin cunoscute.

Hotărârea Guvernului cu privire la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău a fost suspendată pe 10 septembrie, curent.

Curtea Constituțională a admis sesizarea deputaților din grupul liberal-reformator care au sesizat Curtea că, la data de 29 mai 2013, Guvernul nu avea dreptul să dea Aeroportul în concesiune, având statut de Guvern interimar. Totodată, reformatorii liberali au acuzat autoritățile că au organizat un concurs de concesionare netransparent, iar informația nu a fost publicată nici în Monitorul Oficial, nici pe pagina web a Agenţiei Proprietăţii Publice.

Mai mult, deputații au cerut Ministerului Economiei să anuleze acest concurs şi să anunțe altul nou. La 10 septembrie, Curtea Constituţională a dispus suspendarea acţiunii Hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea concesionării activelor Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a condiţiilor concesionării acestora, până la soluţionarea în fond a cauzei cu emiterea unei decizii sau hotărâri definitive.

O instituţie profitabilă

Amintim că, în urma unui concurs închis între oferte, Guvernul a cedat Aeroportul Internaţional Chişinău pentru următorii 49 de ani companiei rusești „UK Komaks”, din Habarovsk, care se angaja să investească 244 de milioane de euro în infrastructură.

Decizia Executivului a fost însoţită de un val de critici, prin care Guvernul era acuzat că ar fi încercat să privatizeze întreprinderea de stat pe căi ocolite.

Pe moment, Aeroportul Chişinău este una din cele mai profitabile întreprinderi de stat, de unde 19 companii aeriene efectuează zboruri în 29 de direcţii internaţionale. Anul trecut, instituţia a deservit 1,22 de milioane de pasageri. În condiţiile tarifare actuale, 9 euro din fiecare bilet reprezintă taxa pentru întreţinerea şi dezvoltarea infrastructurii Aeroportului, ceea ce semnifică circa 5 mil. de euro anual, o sumă suficientă, potrivit unor experţi, pentru dezvoltarea infrastructurii Aeroportului, ori, în cel mai rău caz, pentru obţinerea unui credit. În ce priveşte suma investiţiilor de circa 244 de milioane de euro, în 49 de ani, ar fi suficientă o sumă mai mică de 5 mil. de euro anual ca să atingi această cifră.

„O gafă a politicienilor”

Solicitat de JURNAL, Viorel Chivriga, expert în economie, a declarat că încercarea de a concesiona Aeroportul reprezintă o gafă mare din partea politicienilor şi a guvernanţilor care arată că tot ce se face în RM se face nu doar în grabă, dar şi în detrimentul populaţiei. „Privatizarea e un proces bazat pe legislaţia în vigoare, pe transparenţă şi pe bun-simţ. În cazul aeroportului Chisinău, trebuie să înţelegemn că e un obiectiv strategic pentru RM şi e o intrare în RM, importantă din mai multe puncte de vedere. Fiecare persoană care intră aici, traversează un punct de trecere a frontierei, fie la frontiera cu România, fie cu Ucraina. În cele mai multe cazuri cei care sunt interesaţi să vină în RM pentru a face ceva serios vin pe calea aerului şi primul pas îl fac la Aeroportul din Chişinău. Nu este clar de ce proprietatea este dată pe mâna unor oameni necunoscuţi de la Habarovsk. La concurs e foarte bine să participe companii cu experienţă în toată lumea şi, dacă sunt condiţii egale de participare pentru toţi, consider că e un pas corect. Dar, ţinând cont că cinci companii au plecat în toiul concursului, e clar că e o afacere dubioasă. Decizia CC e una corectă, atunci când sunt admise astfel de încălcări”, a conchis expertul.

 

Oazu Nantoi: „În RM ai impresia că cineva a stabilit un plafon de 500 de lei ori 500 de euro, mai sus de care autorităţile statului nu pornesc în căutarea celor corupţi. Ai impresia că structurile de stat nu funcţionează. Situaţia se agravează în urma unui fenomen şi mai grav – pasivitatea cetăţenilor”, a mai spus el.

Şi comentatorul politic Oazu Nantoi a salutat decizia CC. „Sunt suspecte asemenea operaţiuni cu privatizări şi concesiuni realizate în luna august, când parlamentarii nu sunt în ţară, iar societatea e relaxată. Poate aceste decizii au fost legale, dar nu sunt transparente, şi prea apăsătoare şi negativă este atmosfera în jurul lor ca să le dăm crezare celor care ne asigură că totul a fost bine şi în interesul societăţii. Pe mine mă bucură că, după situaţiile mult prea delicate cu CC din aprilie, curent, a intervenit o pauză şi CC a emis o decizie în care s-a bazat pe spiritul legii şi al Constituţiei adoptând această decizie”, a spus Nantoi.

Viorel Chivriga, expert economic: „Din cauza lipsei de transparenţă, societatea încă nu-şi cunoaşte eroii, nu ştie cine a iniţiat procesul, cine au fost membrii comisiei de concurs care au participat la darea în concesiune a Aeroportului Internaţional Chişinău, care sunt rezultatele. Compania AIC trebuie păstrată în vizor ca să nu se mai admită ca astfel de bunuri ale statului să ajungă la companii despre care nu se ştie dacă îşi vor putea onora obligaţiile investiţionale. Stoparea acestui proces este un pas important şi pe viitor este bine ca astfel de lucruri să nu se mai întâmple”.

Svetlana COROBCEANU

 

The following two tabs change content below.