De ce descrește rata popularității UE în RM?

Autoritățile Republicii Moldova nu au o strategie de comunicare eficientă a reformelor întreprinse în cadrul Acordului de Asociere, precum și a beneficiilor așteptate de la asocierea politică și integrarea economică cu Uniunea Europeană. Acest factor, alături de propaganda mediatică și eșecurile guvernării proeuropene contribuie la scăderea popularității vectorului european în rândul cetățenilor. De această părere sunt experții Asociației pentru Politica Externă pe care au formulat-o în cadrul unei dezbateri publice pe tema: „Comunicarea Vectorului European: Experiența țărilor Visegrad – bune practici pentru Moldova, Georgia și Ucraina”.

Cum se face că rata aprecierii vectorului European în România în perioada pre-aderare a fost cea mai înaltă dintre statele membre ori în curs de aderare, în Ucraina rata încrederii în vectorul European este foarte înaltă, pe când în RM, unde autoritățile pledează de ani buni pentru cursul de dezvoltare europeană, rata popularității Uniunii Europene descrește vertiginos? Experții Asociației pentru Politica Externă (APE) au constatat că atât în perioada negocierii Acordului de Asociere, cât și a implementării Planului de acțiuni privind liberalizarea regimului de vize, autoritățile nu prea au discutat cu cetățenii aceste modificări. În 2014, după semnarea Acordului de Asociere, RM s-a confruntat cu mai multe crize politice, frauda bancară, iar UE a fost asociată cu eșecurile guvernanților.

Lipsă de coeziune și mesaj duplicitar

În acest moment, PDM este principala forță politică de la guvernare care se declară în favoarea cursului de dezvoltare europeană. Cu toate acestea, în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 2016, resursele administrative și mediatice din subordinea liderului acestui partid, Vladimir Plahotniuc, l-au discreditat pe candidatul unic proeuropean propus de PAS, PPDA, PLDM, Maia Sandu, și l-au favorizat pe candidatul prorus, Igor Dodon, principalul oponent al cursului de dezvoltare europeană.

”Lipsa de coeziune la nivelul autorităților și această duplicitate a mesajelor este în detrimentul Republicii Moldova. Nu putem trece cu vederea realele avantaje ale Uniunii Europene, ținând cont de faptul că este și principalul furnizor de asistență financiară în dezvoltarea RM. Societatea civilă s-a implicat activ în comunicarea avantajelor UE, dar nu este suficient. Ar trebui să intervină Guvernul și autoritățile să explice clar ce înseamnă politica de dezvoltare europeană și că Uniunea Europeană reprezintă avantaje, unele dintre care nu vor fi simțite imediat, ci de-a lungul timpului”, a declarat Victoria Bucătaru, director executiv al APE.

Dodon și un alt model integraționist

Odată cu alegerile prezidențiale și cu accederea lui Igor Dodon în funcția de președinte, acesta a început să promoveze intens modelul integraţionist eurasiatic. Inițial, la Moscova, apoi și în vizita sa la Bruxelles, Igor Dodon a pledat pentru denunţarea Acordului de Asociere cu UE și pentru neacceptarea deschiderii unui birou de legătură NATO la Chișinău, fapt care i-a nemulțumit și în unele cazuri i-a iritat pe oficialii europeni. Marți, 21 februarie, premierul Pavel Filip, și președintele Parlamentului, Adrian Candu, au ținut să apară în premieră, alături de șeful statului, Igor Dodon, într-o conferință de presă. Chiar dacă scopul anunțat al întâlnirii a fost de a identifica probleme pe care cele trei instituții ale statului le-ar putea soluționa în comun, în realitate, cei trei s-au axat pe chestiuni care au scos în evidență “viziunile diametral opuse” asupra beneficiilor oferite de Acordul de Asociere cu UE.

Candu și Filip – da, Dodon – ba

Dodon a reiterat că are rezerve față de acest document și că, dacă poporul sau majoritatea parlamentară va cere anularea Acordului, va susține această inițiativă. ”La 3-4 aprilie, intenționez să semnez Acordul de colaborare cu Uniunea Eurasiatică, document care nu contravine altor acorduri în vigoare”, a precizat Dodon. Amintim că el a mai vorbit despre această intenţie în cadrul unei conferinţe de presă susţinută împreună cu Vladimir Putin la Moscova.

De cealaltă parte, Adrian Candu a reiterat cu emfază că ”modelul UE presupune o dezvoltare mai rapidă și calitativă a RM” decât cel eurasiatic. ”Nici într-un stat din Uniunea Eurasiatică, cu tot respectul pentru ele, nu am văzut să aibă o astfel de dezvoltare”, a punctat Candu, precizând că vina pentru rata scăzută de apreciere a vectorului european nu e a UE, ci a politicienilor: ”Nu trebuie să blamăm modelele bune, vina ne aparține nouă, celor care am greșit”, a recunoscut Candu.

Cât privește Acordul de colaborare cu Uniunea Eurasiatică, șeful legislativului a precizat că a primit un model de document privind acest acord şi că urmează să-l examineze.

La rândul său, premierul Pavel Filip a recunoscut că partenerii externi de dezvoltare ai RM nu-si ascund nemulțumirile și îngrijorarea privind unele declarații ale actualului președinte, Igor Dodon. ”Noi trebuie să găsim soluții ca divergențele pe care le avem să nu ducă la un blocaj de comunicare între instituții”, a punctat Filip.

Un gest electoral

Ieșirea la rampă a celor doi fruntași PDM alături de președintele Dodon a reprezentat, în viziunea mai multor experți de la Chișinău, o încercare a celor două partide – PD și PSRM, de a se poziționa în ochii electoratului: o încercare populistă a PD de a accentua că este principala forță proeuropeană din R. Moldova, şi a PSRM – de a demonstra că este unica forță importantă pe segmentul prorus. În timp ce Dodon optează pentru Uniunea Eurasiatică și pentru neacceptarea deschiderii unui birou NATO la Chișinău, PD ar fi unicul partid care joacă ”cu seriozitate” cartea proeuropeană.

Comentatorul politic Oazu Nantoi s-a arătat convins într-un interviu că liderii celor două partide, Vlad Plahotniuc și Igor Dodon, acționează concertat și că anterior oligarhul Vladimir Plahotniuc l-a trimis pe Dodon atât la Moscova, cât şi la Bruxelles pentru a pregăti îngheţarea relaţiilor dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană. Or starea de stat captiv în care se află în acest moment RM este incompatibilă, în viziunea lui Nantoi, cu noţiunea de stat de drept, cu implementarea reformelor proeuropene, cu respectarea drepturilor omului și cu implementarea Acordului de Asociere.

Vicepreședintele Institutului georgian pentru studii strategice, Irakli Porchkhidze, care a participat la dezbaterea publică  organizată de APE, a declarat că atât Republica Moldova, cât și Ucraina și Georgia se confruntă cu probleme similare care contribuie la subminarea vectorului European. ”Ca și în Republica Moldova, Federația Rusă încearcă să submineze cursul de integrare europeană în Georgia. Răspândirea acestor dispoiții anti-vestice, transmiterea unor mesaje confuze, incoerente din partea guvernării contribuie la creșterea ratei de neîncredere în vectorul european. Dar cred că viitorul nostru european nu depinde totuşi de politicieni, ci este o alegere a populației și va fi realizat de oamenii simpli”, a relevat expertul.

The following two tabs change content below.