Curtea de Conturi acuză Calea Ferată de fraude de 2 milioane de lei

Curtea de Conturi a anunţat că a depistat, în cadrul unui control, că întreprinderea de stat „Calea Ferată a Moldovei” (CFM) a întocmit contracte dubioase, de lipsă de transparență în achizițiile publice, politică tarifară în defavoarea pasagerilor, fraude la arendarea vagoanelor.

Afacerea fiului lui Miron Gagauz

Auditorii susţin că au descoperit că în contractele încheiate cu agenții economici lipsesc unele date importante, iar vagoanele au fost date în arendă ilegal. „Câte vagoane au fost date în arendă și cine gestionează acest proces? După datele noastre, chiar fiul lui Găgăuz (Miron Găgăuz, fost director la Calea Ferată – n.a.) avea o afacere cu vagoanele, care aducea bani cash”, a dezvăluit Serafim Urechean, șeful Curții de Conturi.

Totodată, fraude de peste 2 milioane de lei au fost descoperite din cauza unei politici tarifare greșite. „E vorba de transportul la stația Giurgiulești. Noi suntem absolut corecți, pentru că portul nu este dat în exploatare. Dacă nu aplicam acest tarif, nu Curtea de Conturi venea la mine, ci Inspectoratul Fiscal de Stat venea și ne pedepsea”, a explicat Lidia Gutium, șefa Direcției financiar-economice a Căii Ferate.

Dezastru mai mare ca în colhoz

Până în prezent, din cele peste două mii de clădiri aflate în gestiunea întreprinderii, peste1.100 de imobile nu au titluri de proprietate. „La Calea Ferată e mai mare dezastru decât în orice colhoz. Pentru Rusia și Ucraina avem tariful majorat cu 14%. Aţi jecmănit oamenii noștri care se duc și muncesc peste hotare în folosul Rusiei și Ucrainei”, a replicat Urechean.

Fostul director al CFM, Gheorghe Efrim, declară că baza politicii tarifare a CFM este, în prezent, cea a ţărilor CSI. „Numai în 2009, preţul la motorină a crescut de patru ori. Dacă aveam posibilitatea să micşorăm tarifele, făceam acest lucru”, a mai explicat Efrim.

Potrivit Svetlanei Tătaru, şefa echipei de Audit, în anii 2008 – 2010, CFM a format rezerve la creanţe dubioase: „Situaţia denotă netransparenţă în achiziţiile făcute de CFM. Lipseşte monitorizarea contractelor încheiate, iar tranzacţiile economice s-au făcut într-un cerc determinat”, susţine şefa echipei de audit.

De asemenea, Tătaru a mai adăugat că, în ultimii cinci ani, s-a micşorat cota mărfurilor transparente şi, până în august, nu a fost aprobat regulamentul de transportare a mărfurilor, iar Comisia tarifară activează în lipsa unui regulament aprobat.

Transportul de pasageri este o povară

„Au fost stabilite cazuri de procurări de mărfuri cu depăşirea punctelor contractuale. Mai mult, cumpărarea unor bunuri nu s-a făcut de la producători, ci de la firme intermediare”, a punctat Tătaru.

Pe de altă parte, şefa Direcţiei financiar economice a Căii Ferate se apără și susţine că transportul de pasageri este o povară pentru întreprindere. „În 2009, am avut pierderi de 163 de milioane de lei. Nu este volumul pentru transportare. Acest fapt a acționat negativ asupra rezultatelor întreprinderii”, a menţionat Gutium.

Raportul Curţii de Conturi va fi transmis Procuraturii, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei şi Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.

Săptămâna trecută, Curtea de Conturi a efectuat un Raportul de audit la Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA). Potrivit acestuia, MAIA a admis nereguli la cheltuirea banilor publici, la remunerarea muncii, nu a respectat legislaţia privind angajarea şi disponibilizarea personalului, la achiziţii publice, compensaţii pentru concedii nefolosite, dar şi la darea în arendă a unor spaţii. Vasile Bumacov, ministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare, a declarat că ministerul are acest act de mai mult timp. „S-au făcut intervenţiile necesare şi majoritatea neajunsurilor au fost lichidate. E vorba de 26 de mii de lei care au fost achitaţi ca spor la salariu celor din Ministerul Agriculturii responsabili de documentele secrete”, a declarat Bumacov.

M. L.

The following two tabs change content below.
Marina Liţa

Marina Liţa

Marina Liţa

Ultimele articole de Marina Liţa (vezi toate)