Cum previi răceala şi gripa

SFATURI // Spălatul mâinilor, cea mai eficientă măsură anti-răceală

Pentru că a început deja sezonul răcelilor, ne-am gândit că ar fi utile câteva sfaturi despre prevenţia acestei boli uşoare, dar care te ţine „pe tuşă” câteva zile… Pentru răceala şi gripă nu există tratament – paracetamolul sau spray-ul nazal sunt tratamente simptomatice – aşa că odată ce te-ai ales cu ea, n-o mai poţi alunga timp de o săptămână sau două. De aceea este important să iei din timp aceste măsuri preventive, care ţin atât de igienă, cât şi de stilul de viaţă.

Poate că pare „la mintea cocoşului”, însă măsurile simple sunt şi cele mai ignorate. Majoritatea virusurilor se transmit prin intermediul mâinilor, un om bolnav tuşeşte sau strănută în mână, apoi atinge telefonul, clanţa uşii sau un alt obiect pe care vei pune şi tu mâna. Ca să nu iei virusuri, spală-te bine pe mâini de mai multe ori pe parcursul zilei. Dacă nu ai această posibilitate, foloseşte un gel dezinfectant. Nu ai nici gel, nici săpun? Atunci ai grijă să nu duci mâna murdară la ochi, gură sau nas. Chiar dacă ai virusuri pe maini, ele nu intră în organism decât prin intermediul mucoaselor. Desigur, n-ai voie nici să manânci cu mâinile murdare.

Alimentaţia şi răceala

Deşi nu intră la capitolul „alimente”, începem totuşi cu ţigările. Dacă eşti fumător, ai un motiv în plus să te laşi – vezi aici ce tratamente anti fumat poţi încerca. Dacă nu, e timpul să eviţi fumatul pasiv. Fumul de ţigară îţi irită căile respiratorii şi le face mai sensibile în faţa virusurilor. Alcoolul şi cafeaua în exces sunt alţi inamici ai sistemului imunitar. Şi acum să revenim la mâncare. Malnutriţia îţi slăbeşte sistemul imunitar pentru că poate lipsi corpul de elemente importante. Malnutriţia nu se referă doar la înfometare, ci şi la dezechilibrele alimentare care pot apărea dacă ai o dietă greşită. De exemplu, o alimentaţie tip fast food nu îţi va furniza toate vitaminele şi mineralele necesare. Ca să ai un sistem imunitar puternic trebuie să mănânci bine, ceea ce nu înseamnă „mult”.

Fructele proaspete, legumele, grăsimile nesaturate, proteinele de calitate îţi asigură o nutriţie echilibrată şi mare parte din vitaminele necesare. Totuşi, poate nu ar strica să apelezi la un supliment cu vitamine. Datorită probioticelor care întăresc sistemul imunitar, un iaurt pe zi ar fi o idee bună, mai ales în această perioadă grea. Unele studii au arătat că zaharurile simple au un efect negativ asupra sistemului imunitar. Dacă o prăjitură din când în când este o plăcere nevinovată, încearcă totuşi să nu exagerezi cu dulciurile şi pâinea.

Stresul, inamicul sistemului imunitar

Aşa cum era de asteptat, stresul afectează şi el sistemul imunitar, la fel ca şi oboseala prelungită.  Degeaba mănânci bine, dacă eşti permanent stresată. Ca să îţi ajuţi sistemul imunitar ai grijă să te odihneşti suficient – numărul orelor de somn necesare variază de la o persoană la alta, dar în general opt ore pe noapte ar trebui să fie suficiente. De asemenea găseşte metode de a te relaxa, ceea ce nu înseamnă să stai degeaba, ci să găseşti activităţi care îţi fac plăcere. Una din ele ar putea fi sportul, mai ales că activitatea fizică regulată întăreşte sistemul imunitar. Sunt indicate mai ales exerciţiile aerobice – alergare, înot, mers pe jos, ciclism – cu condiţia să nu exagerezi. Dacă faci sport până la epuizare, efectul este invers.

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău

Ultimele articole de Jurnal de Chișinău (vezi toate)