Cum combatem stresul

PSIHOLOGIE // Este necesară respectarea regulii celor trei de opt – opt ore de muncă, opt ore de somn şi opt ore de relaxare

Într-o lume tot mai agitată, în care, pentru mulţi oameni, noţiunea de timp liber, practic, nu există, stările de stres au devenit o constantă a vieţii noastre. Fie că este vorba despre problemele de la serviciu, treburile casnice amânate sau traficul aglomerat, sursele zilnice de stres par nesfârşte. Specialiştii în domeniu au însă câteva remedii eficiente de combatere a stresului, care, urmate cu regularitate, acţionează ca scut de protecţie împotriva stărilor de acest gen.

Potrivit psihologului Inga Rusu, simptomele stresului se resimt mai ales la nivelul comportamentului. Oboseala, stările de nervozitate şi iritare excesivă, durerile frecvente de cap ar putea fi semnalele de alarmă ale unui organism torturat, care încearcă să găsească o cale de descărcare a energiei negative.
Psihologul susţine că un prim pas în lupta cu stresul este organizarea şi ordonarea eficientă a activităţilor zilnice, în special a celor de la serviciu. „Este important să facem un plan al zilei pentru ca să nu ne suprasolicităm şi să existe un echilibru între orele de muncă şi cele de odihnă. Este absolut necesar să respectăm regula celor trei de opt, adică opt ore de muncă, opt ore de somn, opt ore de relaxare”, precizează Inga Rusu.

Boala societăţii contemporane

Cei care vor să se debaraseze de această boală a societăţii contemporane pot apela oricând la terapiile antistres, destul de eficiente dacă înveţi să le foloseşti atunci când este cazul. Bunăoară, o influenţă foarte mare asupra dispoziţiei noastre o au culorile. În acest sens, decorarea camerei în culori pastelate ne poate ajuta să ne relaxăm mai uşor, iar combinaţia de culori galben-verde pare a fi cea mai potrivită pentru acest lucru. Şi culorile hainelor pe care le purtăm ne pot influenţa starea de spirit. Iată de ce psihologii recomandă să fim atenţi la culorile vestimentaţiei. O altă metodă eficientă la acest capitol o constituie exerciţiile de respiraţie adâncă, propuse de japonezi, care le practică zilnic.
Aquaterapia este o altă modalitate propusă de psihologi. Aceştia spun că înotul sau fitness-ul acvatic ajută mult la eliberarea energiei negative. Din lista modalităţilor de combatere a stresului nu lipsesc aromoterapia şi muzicoterapia, remedii universale de relaxare. Şi cum practicarea sportului este de mutle ori soluţia tuturor problemelor de sănătate, stările psihologice neplăcute pot fi depăşite şi pe această cale. Bunăoară, jogging-ul sau boxul pot fi utile în asemenea situaţii.

Terapia prin râs

Totuşi cea mai originală metodă în lupta antistres, elaborată în ultimii ani, este terapia prin râs. Aceasta s-a dovedit a fi foarte eficientă în condiţiile în care prin râs se eliberează o cantitate mare de energie.
Se pare totuşi că stresul nu are întotdeauna conotaţii negative. Psihologul Inga Rusu afirmă că, în cantităţi dozate, stresul este chiar un lucru necesar. „Cercetările arată că persoanele care trec prin stări de stres trăiesc mai mult şi sunt ceva mai sănătoase decât persoanele care trăiesc într-o linişte absolută. Sigur că e bine să ne menţinem într-un anumit echilibru. Exită însă şi stres pozitiv. De exemplu, atunci când nu putem dormi noaptea pentru că ne gândim la persoana iubită”, afirmă psihologul.

Pe de altă parte, un lucru este cert: dacă nu este combătut, pe termen lung, stresul poate afecta sănătatea organismului şi favoriza apariţia anumitor boli respiratorii, cardiovasculare sau digestive.

Mariana Soltanici