Cum ajung „otkat-urile” din achizițiile publice în buzunarul partidelor politice

pdm

Campania electorală a partidelor politice în scrutinul local din iunie curent a fost finanțată din greu, la fel ca și în alegerile parlamentare din noiembrie trecut, de angajați ai firmelor, care au câștigat contracte grase cu statul în ultimii ani.  Analiza rapoartelor financiare depuse de formațiunile politice la Comisia Electorală Centrală (CEC) în scrutinul din 14 iunie 2015 a  scos la iveală faptul că fondatorii, administratorii și simplii angajați ai unor firme care au încheiat contracte de achiziție cu diferite instituții ale statului se numără printre sponsorii generoși ai partidelor. Unele dintre aceste companii au obținut contracte grase chiar în toiul campaniei electorale.

În campania electorală pentru alegerile generale din iunie anul curent cel mai mult a cheltuit Partidul Democrat (PDM) – 23,8 mln de lei, fiind urmat de Partidul Socialiștilor (PSRM) – cu 18,5 mln de lei și de Partidul Nostru (PPPN) – 13,7 mln de lei.  Celelalte formațiuni politice au avut bugete mai modeste:  PCRM – 8,2 mln lei, PLDM – 6,8 mln lei, PL – 4,6 mln lei, PPEM și Ravnopravie câte 2,3 mln lei și, respectiv, 2,6 mln lei.

Aceastea sunt sumele declarate oficial la CEC de către formațiunile politice antrenate în scrutin. În rapoartele financiare ale partidelor nu au intrat însă și cheltuielile pentru concertele grandioase, publicitatea neoficială la televiziuni, „cumpărarea” voturilor  și altele.

Bugetele partidelor s-au format exclusiv din donații, care, la unele partide, ca și în scrutinul parlamentar din noiembrie 2014, au curs gârlă.  Donațiile cele mai grele au venit însă de la reprezentanți ai agenților economici care au avut în ultimii ani contracte grase cu statul.  Reporterii Centrului de Investigaţii Jurnalistice au documentat companiile, reprezentanţii cărora au făcut donaţii în scrutinul din iunie 2015 către partidele intrate în cursa electorală. Iată ce am descoperit. Citeşte ancheta completă aici.