“Cronograful” tot mai căutat

DSC_7622cronograf 2016foto.nadea roscovanu

Gala premiilor Cronograf. Foto: Nadea Roşcovanu

Virgil Mărgineanu: „Spectatorul CRONNOGRAFULUI este unul inteligent, cult, care ştie să pună întrebări, să discute cu autorii filmelor”

Un eveniment de anvergură, Festivalul Internaţional de Film Documentar (FIFD) CRONOGRAF din Republica Moldova, şi-a anunţat câştigătorii. În perioada 12-18 mai, 2016 iubitorii de pelicule documentare au avut ocazia să vizioneze filme documentare de calitate din întreaga lume. „În acest an la preselecţie au fost peste 600 de filme, la concurs au participat circa 60 şi au fost câştigătoare vreo 10, plus menţiuni şi premii speciale. În total, vreo 20 de diplome, a declarat pentru JURNAL de Chişinău, directorul FIFD”, Virgil Mărgineanu.

„Juriului i-a fost greu să selecteze câştigătorii. A fost o preselecţie bine organizată şi de calitate. Asta am simţit şi noi. Publicul a fost tot mai interesat de filme. Faptul că ni s-a solicitat să dăm în reluare anumite filme ne bucură. Ne dorim ca spectatorul simplu să guste din plăcerea unui film documentar”, a declarat directorul FIFD Cronograf, Virgil Mărgineanu. Potrivit lui, în ultimul timp documentarul reuşeşte să vină cu noi forme de exprimare: o tendinţă de a combina filmul documentar cu cel de ficţiune, tendinţa de a schiţa prin desene anumite imagini care lipseau şi film documentar bazat doar pe desene animate.

Virgil Mărgineanu susţine că „filmul documentar este căutat şi în majoritatea ţărilor se află pe aceeaşi poziţie ca şi filmul de ficţiune. În cinematografe rulează documentare alături de filmele de ficţiune. Spectatori sunt. Filmul documentar se dezvoltă”.

DSC_7640cronograf 2016foto.nadea roscovanu

Imagine din documentarul Sălbatic/ Wild, o producție româno-daneză în regia lui Dan Curean, film care a luat trofeul și premiul I la Secțiunea cadRO. Foto: Nadea Roşcovanu

Produsul autohton – cireaşa de pe tort

În acest an, a doua zi după festivitatea de premiere, pe 18 mai curent, au fost prezentate filmele câştigătoare: „Nu am, moarte, cu tine nimic…” (Moldova, 13 min.), Filmul „Wild/ Sălbatic” (România, 36 min.), câştigătorul trofeului la secţiunea „CadRo”, cele trei filme mari, care au luat practic toate premiile: „Efect de domino” (Germania, Polonia, 76 min.), realizat în Abhazia, câştigător al premiului pentru regie, apoi filmul „Mr. Gaga” (Israel, 100 min.), câştigător a două premii: premiul Simpatia publicului şi Premiul special al Juriului. Proiecţia s-a încheiat cu difuzarea marelui câştigător „Starless Dreams/ Vise fără stele” , (Iran, 76 min.), care a luat trei premii: Marele premiu, Premiul pentru imagine şi Premiul special uman, care abordează tema femeilor. Ediţia a XIII-a a FIFD Cronograf s-a încheiat cu o premieră autohtonă – un film de debut al regizorului Victor Istrati „Să vezi Parisul”, despre care Mărgineanu spune că „a fost cireaşa de pe tort”.

DSC_7649cronograf 2016foto.nadea roscovanu

Imagine din filmul „Mr. Gaga”. Foto: Nadea Roşcovanu

Educaţie prin film

Criticul de teatru, cronicar de cinema, Rusanda Curcă, ne spune că a rămas impresionată de festivalul de film din acest an. „În acest an, „Cronograf” a făcut ceva genial. A venit cu o noutate, la secţiunea Cronograf junior, şi asta înseamnă că ei îşi cresc publicul. Au adus copii de 10-15 ani la proiecţii. Au avut un blog de proiecţii, filme foarte bune, aduse din Franţa, după care au avut o masă rotundă cu tema: „Educaţia prin film” şi au făcut un sumar la proiectul iniţiat de OWH, „O lume de văzut” unde au făcut parteneriate cu mai multe şcoli ca să arate filme documentare la nişte ore opţionale. Au făcut ateliere pentru specializarea profesorilor, au deschis cinecluburi în aceste licee şi, după cum spuneau profesorii, pentru ei a fost o experienţă extraordinară. În opinia mea, e un pas foarte mare în educaţie. Copiii au acum noi tehnologii, dar metodele de educaţie sunt vechi”.

Potrivit Ruxandei Curcă, filmele pentru copii difuzate la Cronograf au abordat tematica prieteniei, problema copiilor romi, care este încă actuală, în special în Franţa, dar şi în Europa. „Au fost şi filme pentru copii unde aceştia au o maturitate în gândire şi vorbesc despre nişte lucruri, ca viaţa, moartea, bătrâneţea. O noutate este şi atelierul de Cronică de film, la care au participat mai mulţi jurnalişti şi iubitori de a scrie. Asemenea ateliere sunt necesare. Făceam o comparaţie pentru că despre teatru se scrie puţin, iar despre film şi mai puţin. Şi avem nevoie de cei care să promoveze arta cinematografică aici şi peste hotare”.

„Se simte o evoluţie a documentarului contemporan”

Cineastul Dumitru Olărescu crede că „CRONOGRAFul a devenit o tradiţie de succes. Filmele venite din 25 de ţări au avut un diapazon tematic amplu, începând cu probleme personale, intime până la cele sociale, morale, chiar globale”.

Pe Dumitru Olărescu l-a impresionat filmul „Căluşarii” din Bârla, al regizoarei Adriana Oprea, România. S-a evidenţiat filmul „Mr. Gaga”, care a elaborat o mare pânză cinematografică dintre dansuri şi destinul neobişnuit al vestitului coregraf. Din producţiile noastre i-a părut interesant filmul „O sută de movile” al tânărului regizor Max T. Ciorbă. „Te cuceresc modalităţile de abordare în domeniul non-ficţiune”.

DSC_7559cronograf 2016foto.nadea roscovanu

Imagine din filmul „O sută de movile”, regizor Max T. Ciorbă. Foto: Nadea Roşcovanu

Despre tendinţele în filmul documentar, cineastul Olărescu a spus că s-au confirmat tendinţele sesizate la ediţiile precedente ale Cronografului. „Tehnologiile şi tehnicile moderne permit explorarea celor mai diverse domenii, procesul selectării şi al montajului e dificil, de aceea multe filme sunt prea lungi. Conţin lungimi absolut nemotivate, pierzându-se mesajul şi câteodată chiar esenţa problemelor abordate. În principiu, se simte o evoluţie a documentarului contemporan şi din perspectiva tematică, dar şi a diversificării modalităţilor de abordare, a perfecţionării limbajului cinematografic.”

Documentarul – realitatea vieţii

Ana-Felicia Scutelnicu e o regizoare din Republica Moldova, care activează şi locuieşte în prezent la Berlin. Tot ea a fost şi preşedinta juriului la Secţiunea Principală. „La această ediţie au fost selectate cele mai puternice filme actuale, anume din acest an. Documentarele câştigătoare reflectă un film documentar echilibrat între idee, protagonişti, cameră, dramaturgie, sunet şi mesaj final. Tot acest ansamblu funcţionează şi te atinge până la lacrimi, te face să reflectezi despre anumite teme complexe şi, respectiv, dacă starea ta morală la intrarea în sală era într-un fel, după vizionarea filmelor aveai o altă stare”.

Regizoarea susţine că „filmul documentar are darul deosebit de a fixa realitatea vieţii, într-un mod atât de veridic, poetic şi profund, încât după vizionarea unei lucrări documentare să ni se schimbe conştiinţa pentru totdeauna – ceea ce este, de fapt, menirea artei în viaţa noastră”.

FIFD CRONOGRAF a fost lansat în 2001 şi este organizat de către OWH Studio, cu susținerea partenerilor săi.

The following two tabs change content below.
Victoria Popa

Victoria Popa