„Cronograf” este unul din cele mai importante și longevive festivaluri de film documentar din sud-estul european”

Interviu cu Ecaterina Dimancea-Dumbrăveanu (R.Moldova / România), filmolog, doctor în cinematografie și media cu teza „Istoria documentarului românesc, anii 80-90”, referent principal relații în cadrul ICR „Mihai Eminescu” la Chișinău

– Stimată doamnă Ecaterina Dimancea-Dumbrăveanu, ce ne puteți spune, în calitate de membru al juriului secțiunii cadRO din cadrul FIFD „Cronograf”, despre calitatea filmelor din ediția curentă a acestui festival internațional?

În primul rând, trebuie să menționez faptul că propunerea organizatorilor festivalului de a fi membru în juriu la secțiunea cadRO alături de alți doi membri mult mai titrați și mai cunoscuți – producătoarea Adela Matvievici de la MoldCinema și regizorul Dan Curean, doctor în cinematografie, profesor de regie la Universitatea din Cluj – m-a luat prin surprindere și m-a onorat. În ceea ce privește selecția de anul acesta – a fost una deosebit de interesantă (mulțumim juriului care s-a ocupat de preselecția filmelor), calitatea filmelor fiind, ca în fiecare an, foarte bună.

– Care sunt preocupările și necazurile românilor din filmele documentare incluse în secțiunea cadRO?

Cele 13 pelicule incluse în secțiunea cadRO de anul acesta acoperă o tematică extrem de variată: de la preocuparea pentru conservarea patrimoniului (arheologic sau spiritual), până la biografii, memorii, reportaje sau pasiuni care definesc viața unor personaje reale.

– Care sunt realizările personajelor documentarelor din CadRO?

Îmi este foarte greu să răspund la aceasta întrebare. Pentru că, pe lângă filmele eroii cărora au împliniri și realizări evidente (cum ar fi Ela Urmă – marea soprană din perioada interbelică cu o bogată carieră universitară, sau Matei Vișniec, ale cărui realizări nu cred că mai necesită prezentări), apar personaje absolut surprinzătoare, povestea cărora, pusă în contextul universului lor, este la fel de fascinantă: băiatul de doisprezece ani din Republica Moldova care, datorită pasiunii pentru surf, a reușit să se integreze în depărtata Portugalie, poezia și realizările lipsite de spectaculozitate, dar nu mai puțin valoroase, din viața femeilor care muncesc de dimineață până seara în cele mai grele condiții, jertfa și curajul de care au dat dovadă luptătorii moldoveni de pe Nistru în fiecare clipă cât a durat acel război teribil etc.

– Prin ce v-a impresionat filmul „Masacrul inocenților” de Victor Bucătaru, care a câștigat Premiul I în secțiunea CadRO (premiu în valoare de 10 000 lei), acordat „pentru o dramatică şi tragică lecţie de istorie, identitate şi eroism, în care autorul ne demonstrează că documentarul e mai mult decât film: este o luptă permanentă între viaţă şi moarte”? Amintim că filmul „Masacrul inocenților” a obținut și un premiu special din partea Ministerului Afacerilor Interne al R. Moldova în valoare de 20 000 de lei.

Filmul „Masacrul inocenților” m-a impresionat prin sinceritate. A fost ca o lovitură în stomac care îți taie respirația și te face să îți vezi întreaga viață în câteva secunde. E un film cât o viață de om, de fapt cât viața a mii de oameni – victimele unui război despre care nici acum nu se cunosc multe. O mărturie mută a acelor vremuri și un ultim omagiu adus celor care și-au pierdut viața. Spre aducere aminte…

– Cât de asemănătoare sau diferită este problematica filmelor din CadRO–2013?

Este foarte diferită și acest lucru nu poate decât să ne bucure, pentru că sub umbrela aceasta generală care este cadRo se proiectează mai mult decât simple filme cu și despre România – este prezentată o întreagă națiune în toată complexitatea ei, indiferent de locul în care se află efectiv personajele sau subiectele abordate.

– Cum a fost reflectat fenomenul migrației în filmele din programul „Cronograf”-ului, inclusiv din secțiunea CadRO?

Problema migrației în filmele documentare proiectate în cadrul Festivalului „Cronograf” de anul acesta poate constitui subiectul unui interviu separat deoarece s-a bucurat de o abordare complexă și inedită. De exemplu, doar în secțiunea cadRO, din 13 filme prezentate, cel puțin cinci au atins sau discutat intens această realitate a lumii contemporane. Deosebit de interesant de urmărit a fost cât de diferit este felul în care autorii filmelor ilustrează această temă: regizorii de film din spațiul ex-comunist, inclusiv România sau Republica Moldova, văd latura dramatică a problemei, punând accentul nu doar pe cauze și consecințe, ci și pe efectele acestei mișcări asupra oamenilor (fuga în masă a populației din Transnistria din filmul “Masacrul inocenților” – imagini pline de dramatism și intensitate emoțională sau plecarea lui Matei Vișniec în Franța, despre care protagonistul povestește cu calm și detașare, dar și cu o doză de nostalgie); pe când creatorii din Occident văd în migrație un fenomen firesc care face parte din societatea contemporană (pelicula “Doisprezece” povestește despre viața unui băiețel emigrant din R. Moldova, pentru care venirea în Portugalia a reprezentat o deschidere către o noua viață, noi prieteni și o nouă pasiune, iar în filmul “Spațiu comun” aceeași temă apare firesc, abia spre sfârșitul filmului, la unul dintre personajele principale, ca un plan foarte bine pus la punct și aproape de realizare).

– Care este locul „Cronograf”-ului în contextul altor festivaluri internaționale de filme documentare?

„Cronograf”-ul, alături de Astra Film Festival de la Sibiu, este unul dintre cele mai importante și mai longevive festivaluri de film documentar din sud-estul european. Cu siguranță, cel mai mare și mai important din Republica Moldova și nu spun asta pentru că este singurul – nu, chiar dacă ar mai exista un asemenea tip de festival aici, cred că i-ar trebui câțiva ani buni să se poată cel puțin compara cu ceea ce reprezintă astăzi „Cronograf”-ul. Cum spunea cineva foarte inspirat în seara de premiere – „Cronograf”-ul a devenit un brand de țară. Este o certitudine.

– Vă mulțumesc pentru interviu.

 

A dialogat Irina Nechit

 

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)