„Cred în filmul documentar”

Interviu cu Leontina Vatamanu, regizor, scenarist, director artistic al OWH TV Studio

Leontina Vatamanu a absolvit Academia de Teatru şi Film din Bucureşti (1995). Este autoarea filmelor documentare „Satul din oglindă”, „La Dolce Vita”, „Munca copilului în R. Moldova”, „Dor de Ion Vatamanu”, „Sunt din Moldova, caut de lucru…”, „Ajută-l să crească OM MARE”, „Sunetele Iaşului”, „Capcana”. A realizat ciclul de emisiuni „16–25 EXPORT”, „Cinema.doc”, „Destine şi destinaţii”, e unul dintre organizatorii Festivalului Internaţional de Film Documentar „CRONOGRAF” (2001–2010). Palmares: Premiul II la festivalul „Ai noştri tineri” din Chişinău, premii la Festivalul Internaţional al TV Locale, Slovacia, Festivalul Internaţional de Videofilm Documentar „ETHNOS”, România, Festivalul „TELEVEST”, România, Gala PNUD pentru drepturile omului, premiul pentru cea mai bună anchetă la „DocumFest”, Timişoara, România etc.

– Leontina, cum au trecut cele trei săptămâni (21 iunie–9 iulie) ale „Campionatului lumii la film”, organizat de JURNAL TV în colaborare cu Primăria municipiului Chişinău şi cu OWF Studio?

Jurnal TV a avut o idee inspirată de a organiza „Campionatul lumii la film” în perioada în care s-a desfăşurat şi Campionatul mondial la fotbal. OWH Studio a acceptat imediat rolul de coorganizator al evenimentului care, fireşte, e benefic pentru cinematografia naţională. În general, proiecţiile în aer liber au loc frecvent în oraşele mari ale lumii şi sunt binevenite şi la noi. „Campionatul” e cu atât mai important cu cât a inclus filme produse în R. Moldova, foarte puţin cunoscute de publicul larg. Multe dintre acestea sunt uitate pe poliţe. În zilele „Campionatului”, însă, filmele au fost vizionate în parcul „Ştefan cel Mare”, a venit multă lume, toate scaunele au fost ocupate. Oamenii treceau, se opreau, curioşi, unii priveau bucăţi de film, alţii rămâneau până la sfârşitul proiecţiei.

– Ce părere ai despre selecţia filmelor participante la „Campionat”?

Selecţia aparţine realizatorilor emisiunii „Cinestezia” de la Jurnal TV. Producătorul acesteia, Marin Turea, a organizat în cadrul „Campionatului” şi discuţii interesante, informative sau polemice. Au fost selectate peste zece producţii cinematografice ale OWH Studio. În plus, am proiectat câteva filme care au participat la festivalul Filmului Documentar „Cronograf”.

– Urmărind filmele documentare autohtone, ai remarcat o trăsătură caracteristică, un specific al lor?

Aş saluta efortul autorilor, procesul de căutare, dorinţa lor de a face filme. Ştiu că lucrează în condiţii precare, pe cont propriu. Cinematografia în RM e într-o stare de pseudoamorţire, nu există un mediu concurenţial, sunt doar încercări sporadice de a face filme. Mai grav e că cineaştii nu au nicio susţinere din partea statului, doar în perioada fostei guvernări au fost realizate câteva filme de propagandă. Nu cred că producţiile cineaştilor noştri au un specific, în fiecare dintre ele se imprimă individualitatea autorului.

– Ai observat şi unele defecte ale documentarelor produse în RM?

Marele defect e că sunt puţine. În fiecare an, când organizăm o ediţie a Festivalului „Cronograf”, o problemă constantă e prezenţa slabă a filmelor autohtone. De fapt, noi de la asta am pornit. Vroiam ca prin festival să încurajăm oamenii de aici să facă filme. Din păcate, foarte puţine filme moldoveneşti intră în concurs, puţine pot fi promovate în circuitul internaţional. Am fost întrebaţi de ce nu facem o piaţă de film, adică să invităm mari producători şi distribuitori din străinătate, dar noi nu avem ce le oferi, ce le arăta.

– Totuşi situaţia filmului documentar autohton e mai puţin tristă decât cea a filmului de ficţiune.

Cred în filmul documentar, în puterea lui de a revitaliza cinematografia. Avem multe subiecte, realităţile moldoveneşti oferă un material bogat pentru filme documentare. Unul din avantaje e că producerea unui documentar nu e atât de costisitoare precum realizarea filmelor de ficţiune. De exemplu, în ediţia din acest an a „Cronograf”-ului a participat un documentar, la realizarea căruia s-au cheltuit o sută de dolari. E vorba de „Regina Maria”, care a câştigat şi un premiu la festival.

– Femei-regizoare de filme documentare sunt extrem de puţine în RM. Performanţa ta e cu atât mai vizibilă, căci ai o filmografie impresionantă ce conţine mai bine de zece titluri. Care a fost primul tău film?

În 1999 am făcut „Satul din oglindă”, cu el am debutat. Am luat două sate cu aceeaşi denumire – Rădeni – de pe cele două maluri ale Prutului, din judeţele Iaşi şi Ungheni, şi am arătat cât de multe lucruri au ele în comun. Filmul a circulat la festivaluri, a fost premiat.

– Felicitări pentru documentarul „La Dolce Vita”, pe care l-am văzut în una din serile „Campionatului” de la Jurnal TV. Acest film, semnat Leontina Vatamanu, atât de veridic şi emoţionant, a participat la festivaluri internaţionale?

Nu. Imediat după ce am făcut filmul, am născut, am plecat în concediu de maternitate, aşa că nu am avut timp să-l promovez. Poate, de-acum încolo o să-l trimit la unele concursuri. Între timp, am realizat un alt documentar, tot pe tema migraţiei, se numeşte „Sunt din Moldova, caut de lucru…”. L-am filmat în Italia, la solicitările unei organizaţii internaţionale. O să-l prezint la ediţia viitoare a „Cronograf”-ului, dar în afara concursului. Cel mai recent proiect e un film despre scoaterea sârmei ghimpate de pe Prut, acum îl finisez.

– Ai o formulă de succes? Poţi să ne-o dezvălui?

Înainte de toate, un regizor, un cineast trebuie să fie sincer cu spectatorul său. Să-şi prezinte viziunea asupra lumii cu sinceritate, să fie cât mai aproape de adevăr. Împărtăşesc principiul lui Hitchcock: „În filmul de ficţiune, regizorul e Dumnezeu, iar în documentar, Dumnezeu e regizor”. Trebuie să observi cu atenţie realitatea, să ai un ochi sensibil. Personal, ţin să aduc şi poezia în filmul documentar, probabil această natură poetică o am de la tata (poetul Ion Vatamanu – n.a.). Prin documentarele pe care le fac, vreau să provoc emoţie şi să fiu cât mai aproape de adevăr.

Interviu realizat Irina Nechit

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)