„Costumul de rafie e semnul zonelor mai sărăcăcioase ale Estului”

Interviu cu Ghenadie Popescu, artist plastic

– Stimate dle Ghenadie Popesu, vă rog să-mi explicaţi semnificaţia cravatelor folosite de dvs. într-un performance pe care l-aţi prezentat recent la Bucureşti, cu prilejul expoziţiei „Global fără globalizare: De la matematică până în China” (23 februarie – 8 aprilie 2012).

Eu am mai folosit cravate într-o acţiune cu genericul „Intervenţii în spaţiul public” din Polonia. Acum am făcut un gard de cravate în centrul Bucureştiului – e o instalaţie prin care am vrut să-mi exprim ambiţia de a avea un spaţiu al meu, suveran şi independent.

– Cum credeţi, de ce în Chişinău extrem de puţini bărbaţi poartă cravată, pe când în marile oraşe ale lumii acest accesoriu e mult mai prezent în vestimentaţia masculină?

Eu sunt unul dintre cei care nu poartă cravată, categoric. Consider că e un lucru absolut inutil. Pe de altă parte, cravata te plasează într-o turmă, într-o categorie de oameni care sunt dependenţi de slujbele lor, fiindcă acestea le asigură un trai decent. Pe mine cravatele mă interesează doar în măsura în care le pot pune într-o ecuaţie. Este alegerea fiecăruia să poarte sau nu cravată. Mulţi îşi asumă obiectul acesta ca pe un atribut al unui statut social.

– Amatorii de arte vizuale s-au obişnuit să vă vadă îmbrăcat în inconfundabilul costum croit din genţi ieftine chinezeşti. Câte costume de acest gen aveţi în garderoba dvs.?

Doar două. Mai am diferite chipiuri şi pălării în carouri, asortate la costum. După mine, acest costum de rafie punctează o anume geografie şi o perioadă de vreo 20 de ani, de când există statul Republica Moldova. E un semn al timpului nostru, al zonelor mai sărăcăcioase ale Estului, unde sunt la mare căutare mărfurile ieftine din China, din Turcia etc. Evident, un astfel de costum nu te apără de frig sau de ploaie. Eu l-am îmbrăcat pentru diverse acţiuni culturale, dar mi-aş dori să-l port şi la o nuntă, să am şi un buchet foarte mare în piept. Poate şi un prosop. Îmi dau seama, însă, că trebuie să-mi mai înnoiesc garderoba, costumul de rafie e cam obosit.

– Acum câţiva ani, în cadrul unui proiect cultural-ecologic, aţi făcut o călătorie pe râul Bâc, trăgând de sfoară o corăbioară confecţionată, de asemenea, din genţi tărcate. Aţi mers tot timpul pe jos, prin apa Bâcului, sau au fost şi locuri unde a trebuit să înotaţi?

Eu am mers pe jos doar de la izvoarele Bâcului până în Chişinău, iar mai departe am mers cu maşina. Până la Chişinău Bâcul nu e adânc, mergeam pe fundul lui, fiind încălţat în cizme pescăreşti. În unele locuri cizmele se umpleau cu apă, în altele mă înfundam în nămol. Bâcul e foarte înnămolit şi plin de gunoaie, am înaintat foarte greu.

– În februarie curent, tot la Bucureşti, aţi mai oferit publicului un performance cu un scaun, picioarele căruia le tăia cu beschia o altă persoană.

E vorba de condiţia noastră: din păcate, suntem folosiţi ca mobile de cei mai puternici decât noi. Oricine vine, poate să ne folosească în calitate de scaun, masă, cuier etc. E o replică la declaraţiile politicienilor că vor realiza integrarea teritorială prin formatul 5+2. De fapt, se discută despre acest format într-o lume paralelă, iar realitatea e cu totul alta. Cine comandă muzica, acela îşi impune punctul de vedere.

– Vă inspiraţi din piese de mobilier, din accesorii vestimentare, din mărfuri chinezeşti. Dar o floare poate să vă inspire? Cui veţi dărui flori în martie?

Cred că florile sunt nişte răpitori. Floarea supravieţuieşte prin mecanismul de a răpi pe cineva. Totuşi, îmi place să dau flori fetelor, colegelor, prietenelor. Aş vrea să-i duc şi mamei un buchet de flori.

– Ce proiecte vă propuneţi să realizaţi primăvara aceasta?

„Proiect” e un cuvânt steril. S-a banalizat. Îl rostim prea des, de aceea se goleşte de substanţă. Importantă e claritatea verbului şi a acţiunii.

– Vă mulţumesc şi multă inspiraţie în tot ce faceţi!

A dialogat Irina Nechit

 

Text foto:

 

Secvenţă din perfomance-ul „Gardul de cravate”, prezentat de Ghenadie Popescu la Bucureşti, februarie 2012

 

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)