„Controlul comun complet la Cuciurgan se tergiversează din cauza unor probleme logistice”

Interviu cu Andrei Gori, comisar-șef, șef al Direcției control al trecerii frontierei în cadrul Direcției generale control al frontierei a Inspectoratului General al Poliției de Frontieră

La aproape doi ani de la lansarea controlului comun în punctul de trecere Pervomaisc–Cuciurgan, polițiști moldoveni nu au încă posibilitatea să efectueze controlul complet. Acest fapt se întâmplă din cauza unor probleme de logistică, în special a asigurării cu energie electrică. Participarea polițiștilor de frontieră ai R. Moldova la efectuarea controlului complet va fi posibilă doar după reconstrucția punctului de trecere.  

Stimate Domnule Gori, de la inaugurarea punctului de control comun Pervomaisc–Cuciurgan au trecut aproape doi ani. Ce a reușit Poliția de Frontieră a Republicii Moldova odată cu accesul la acest punct de control?

Lansarea controlului comun în punctul de trecere Pervomaisc–Cuciurgan prevedea implementarea controlului etapizat. La prima etapă, polițiștii moldoveni au activat doar pe direcția de intrare în R. Moldova. Aceeași etapă prevedea înregistrarea benevolă a cetățenilor și familiarizarea lor cu regulile de trecere a frontierei.

La a doua etapă, a fost realizată înregistrarea benevolă și pe direcția de ieșire din R. Moldova, cu aceleași misiuni de bază. Ultima etapă se va realiza odată cu terminarea reconstrucției și va fi posibilă realizarea controlului complet, cu îndeplinirea tuturor atribuțiilor legale.

Acest proces durează din cauza implementării Proiectului de reconstrucție a punctului de trecere Cuciurgan finanțat de UE și cofinanțat de Moldova și Ucraina. Responsabilă de implementarea proiectului este Organizația Internațională pentru Migrație, Oficiul Kiev.

Acest proces durează din cauza unor formalități și proceduri de reconstrucție. În asemenea condiții, este foarte dificil să asiguri spații de muncă, în special energie electrică.

Ce pot să facă concret polițiștii moldoveni la punctul de control comun Pervomaisc–Cuciurgan?

Punctul de trecere Pervomaisc–Cuciurgan este primul pe segmentul de frontieră central (transnistrean), în care am început controlul comun pe teritoriul Ucrainei. Implementăm experiența acumulată în urma unui experiment de control comun pe un singur teritoriu, experiment realizat la punctul de trecere a frontierei Briceni-Rossoșanî, pe teritoriul Ucrainei.

Deși a intrat în vigoare, la 25 mai 2018, un acord care reglementează controlul comun de la punctele locale la cele internaționale, inclusiv pe căile ferate, activitatea noastră este reglementată de Acordul din 1997, deoarece, în urma examinării părții logistice, s-a ajuns la concluzia că punctul de trecere necesită modernizare.

[Acordul semnat între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Ucrainei din 1997 stipula șapte puncte de trecere în care urma să fie efectuat controlul comun, ulterior au rămas doar șase. În baza aceluiași acord, Serviciul Vamal al Republicii Moldova a operat pe teritoriul Ucrainei până în 2001, când partea ucraineană a ieșit din acest proces.]

Subliniez că cea mai mare problemă este asigurarea cu energie electrică, spațiu pentru lucru, tehnică specială de control și mobilier. Punctul de trecere Cuciurgan a fost proiectat acum mulți ani, când erau 500 de procesări pe zi, actualmente se efectuează mii.

De exemplu, în august 2018, au fost înregistrate 333.322 de traversări de persoane, ceea ce înseamnă 10.752 de persoane pe zi. Prin acest punct există un trafic foarte intens. O mare parte din aceste persoane sunt pietoni. La Cuciurgan există o pistă specială pentru pietoni. Pe timp de vară, pe acolo trec zilnic peste 3.000 de pietoni. Trecerea la implementarea controlului total este amânată din cauza necesității de a moderniza acest punct de trecere.

Procesul de control comun pe segmentul central (transnistrean) al frontierei a început abia la 17 iulie 2017. Pentru moment, punctul de trecere se află într-o etapă activă de reconstrucție. Noi suntem acolo la faza înregistrării cetățenilor la dorință. Avem câte două cabine de control, la intrare și ieșire, mai multe nu este posibil să fie conectate din cauza insuficienței de energie electrică.

Care este, de fapt, problema?

În perioada proiectării acestui punct, nu existau calculatoare, climatizoare. Prin urmare, nu era nevoie de un consum de energie atât de mare. Transformatorul este schimbat la fiecare trei luni. Logistica este o problemă.

Dacă există probleme de logistică, în ce condiții lucrează polițiștii moldoveni?

Echipele noastre pornesc de la Sectorul poliției de frontieră Pervomaisc amplasat în Ștefan-Vodă și de la Sectorul poliției de frontieră Soroca. Patrulele merg în fiecare zi la controlul trecerii frontierei și la patrularea comună. De exemplu, angajații Sectorului poliției de frontieră Pervomaisc trebuie să parcurgă 150 de kilometri într-o singură direcție și lucrează 24 de ore. Partea ucraineană insistă ca acest control comun complet să înceapă doar după asigurarea unor condiții logistice minime.

Și când va avea loc acest lucru?… 

După terminarea reconstrucției, planificată pentru sfârșitul anului curent. Până atunci, polițiștii moldoveni îndeplinesc doar funcția de înregistrare benevolă a cetățenilor străini, moldoveni și ucraineni. Cei care vor să se înregistreze au această posibilitate, ca să nu caute ulterior Biroul pentru migrație pe teritoriul R. Moldova. Persoanele care vor să facă acest lucru pot să se apropie de polițistul nostru de frontieră, să declare că vor să se înregistreze, ștampila se aplică la dorință. Persoana nu mai are probleme pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv cât priveşte tranzitul.

În ce privește îngrijorările exprimate anterior de partea transnistreană, nu au fost înregistrate reclamații de la cetățeni. Dimpotrivă, călătorii salută activitatea Poliției de Frontieră a Republicii Moldova. Cei care locuiesc pe teritoriul regiunii transnistrene sunt cetățeni cu multiplă cetățenie. Ei sunt cetățeni ai Republicii Moldova, ai Ucrainei, ai Federației Ruse, ai Germaniei, Bulgariei etc.

În comun cu colegii ucraineni, la sfârșitul anului 2018, pe parcursul a cinci zile, am realizat un test, cu înregistrarea totală a străinilor, care a arătat că cetățenii străini reprezintă zilnic 10–12% din fluxul total. Dintre cetățenii străini înregistrați în această perioadă, cei cu pașaport rusesc reprezintă 73%, cei din Belarus – 13%, din România – 2%. Aici nu au fost incluși cetățenii ucraineni. A fost foarte rapid și comod.

Câte puncte de trecere există pe segmentul transnistrean cu Ucraina?

Avem 25 de puncte de trecere de trei categorii – locale, interstatale și internaționale. Cinci sunt internaționale, 12– locale și 8 interstatale. Pentru moment, pe segmentul de frontieră central (transnistrean) funcționăm doar în punctul de trecere Pervomaisc–Cuciurgan.

La celelalte puncte suntem în proces de implementare. În anul curent, controlul comun urmează să fie implementat la punctul de trecere calea ferată Novosavițcaia–Cuciurgan și la Goianul Nou–Platonovo.

Polițiștii de frontieră moldoveni participă la controlul segmentului transnistrean de 454 de kilometri?

La sfârșitul anului 2017, am efectuat prima patrulare cu efectivul Sectorului poliției de frontieră Pervomaisc. Activitatea deplină a început în 2018. Până la această dată, pe acest sector, patrulau doar grănicerii ucraineni. Trimitem zilnic patrule din Sectoarele Pervomaisc și Soroca pe segmentul de frontieră central (transnistrean), pe teritoriul Ucrainei.

Au fost cazuri în trecut în care milițieni transnistreni au răpit persoane de pe teritoriul Ucrainei. Au mai fost înregistrate cazuri similare?

Cei care se ocupă de securitate sunt grănicerii ucraineni. Nu am avut incidente. Chiar și patrularea pe segmentul transnistrean se efectuează pe teritoriul Ucrainei.

Interviu realizat de Ilie Gulca