„CONTRAREFORMA NE CONVINE TUTUROR”

„Practicile de la Ministerul Educaţiei amintesc mai curând de perioada comunistă decât de cea de după 2009 încoace”

_DSC9523

Ministerul Educaţiei a organizat la 10 septembrie curent o „mascaradă”, încercând să mimeze nişte dezbateri publice, în care ar fi discutate documente privind politica R. Moldova în domeniul educaţiei. Potrivit unor participanţi la aceste pretinse „dezbateri”, invitaţii au fost poftiţi la minister „Pe Listă”, pentru a discuta despre modificările cu privire la Regulamentul despre ocuparea funcției de director şi director adjunct în instituţiile de învăţământ general anunţate la 17 august curent. Odată ajunşi în sală, participanţii s-au pomenit cu alte modificări decât cele anunţate cu o lună în urmă.

Ministerul Educației a organizat joi, 10 septembrie curent, o dezbatere publică având ca temă proiectul de modificare și completare a Regulamentului cu privire la organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct în instituțiile de învățământ general. Odată ce invitaţii nu ştiau despre ce să vorbească, discuţiile au fost transformate „într-o întâlnire în care managerii şcolari s-au înghesuit să facă metanii noii ministre”. „Pentru majoritatea directorilor de instituţii de învăţământ, orice schimbare reprezintă ceva dificil, de aceea ei preferă ca sistemul educaţional să rămână o castă aflată la discreţia lor. Iată de ce pentru unii, întâlnirea din 10 septembrie a fost un prilej de a se pune bine pe lângă noua conducere a ministerului”, ne-a dezvăluit un participant al discuţiilor.

„Mai mult decât atât, ceea ce a organizat Ministerul Educaţiei la 10 septembrie aminteşte mai curând de guvernarea comunistă. Nu am mai asistat la aşa ceva după 2009 încoace”, ne-a declarat Gavriliuc, reprezentant al Centrului de informare şi documentare privind drepturile copilului

Ciorile albe ale „dezbaterilor” au fost, de la o poştă, Grigore Vasilache, directorul Liceului Teoretic „Mircea Eliade” din Chişinău, şi Cezar Gavriliuc, reprezentant al Centrului de informare şi documentare privind drepturile copilului, care s-au încumetat să rostească discursuri critice privind intenţiile reformatoare de sorginte PL-istă.
Ministra Fusu a anunţat din start că a organizat dezbaterea „în tradiţia practicii parlamentare a Republicii Moldova”(!), pe care a invocat-o de o sută de ori. Mai întâi, ea a vorbit invitaţilor despre raţiunile care au stat la baza intenţiilor sale „reformatoare”. Cea mai limpede dintre acestea a fost faptul că actualul Cod al Educaţiei prevede (art. 50) descentralizarea învăţământului preuniversitar, „ceea ce înseamnă că noi trebuie să delegăm autorităţilor publice locale competenţele de a-şi organiza procesul educaţional”, a indicat ministra.

Dezbateri cu invitaţii de Pe Listă

După aceasta, „după aceeaşi tradiţie parlamentară”, viceministra Cristina Boaghe a anunţat modificările: „Concursul privind funcţiile de director şi director adjunct va fi organizat după o metodologie aprobată de minister în cele 32 de raioane ale republicii la centrele de Bac, dotate cu supraveghere video. Cel care se va ocupa de organizarea concursului va fi organul local de specialitate în domeniul învăţământului. Testul privind competenţele manageriale şi de specialitate va fi parte componentă a concursului, iar candidații care vor acumula cel puțin 50% din punctajul stabilit vor fi promovați la următoarea etapă de concurs”. O „inovaţie” a noii conduceri este faptul că acei candidaţi care deţin doctorate în ştiinţe ale educaţiei şi cei cu grad managerial superior vor fi absolviţi de acest test!

Trebuie să precizăm că modificările anunţate pe 10 septembrie, spre deosebire de varianta iniţială a regulamentului, stipulează doar delegarea competenţelor autorităţilor locale în ceea ce priveşte organizarea concursului, precum şi promovarea din oficiu a candidaţilor care deţin doctorate în ştiinţe ale educaţiei şi gradul managerial superior. Însă, în raport cu modificările anunţate la 17 august curent, acestea se deosebesc în mod esenţial, şi anume prin faptul că păstrează prevederea conform căreia directorii interimari de instituţii de învăţământ vor putea rămâne în funcție doar şase luni.

“Un pas înapoi”

În plus, Boris Volosatîi, directorul Liceului Teoretic român-francez „Gheorghe Asachi” din Chişinău, a specificat, în cadrul discuţiilor de pe 10 septembrie că delegarea organizării concursului respectiv autorităţilor locale nu favorizează nicidecum formaţiunea politică ce deţine funcţia de ministru al Educaţiei, deoarece în raioane coloratura politică a administraţiei este pestriţă.

Cu toate acestea, fosta ministră a Educaţiei, Maia Sandu, a calificat ultimele modificări propuse de către noua conducere a ministerului drept un „pas înapoi” în implementarea reformei în educaţie: „Conducerea Ministerului Educației, care a organizat ‚consultări publice’ fără să facă public documentul discutat, ne spune ‚povești cu zâne’, precum că testul rămâne, dar procesul de testare se descentralizează la nivel local. Așa cum era descentralizat procesul de organizare a Bacalaureatului până în 2013”, a scris Maia Sandu pe pagina sa de Facebook.

Regulamentul favorizează doctorii în ştiinţe ale educaţiei

Pentru unii manageri şcolari, modificările anunţate pe 10 septembrie reprezintă de asemenea „un pas înapoi” şi din cauza că favorizează candidaţii care deţin doctorate în ştiinţe ale educaţiei şi grad managerial superior. „Noi am elaborat nişte legi care trebuie să fie obligatorii pentru toată lumea. Nu era Doamne fereşte dacă toţi candidaţii ar fi susţinut testul, mai ales că acesta conţine lucruri utile unui manager şcolar”, a remarcat Grigore Vasilache, directorul Liceului „Mircea Eliade” din Chişinău, instituţia care a înregistrat cele mai bune rezultate la Bac în ultimii trei ani.

„Deşi iniţial au fost programaţi vreo trei paşi înapoi, până la urmă, s-a ajuns la unul. Dacă vă amintiţi, conducerea nouă a ministerului intenţiona să suprime termenul de şase luni pentru directorii interimari, după cum voia să delege organizarea completă a testului respectiv autorităţilor şcolare raionale, inclusiv conţinuturile”, a reiterat Vasilache.

Practici comuniste la Ministerul Educaţiei

În opinia reprezentantului Centrului de informare şi documentare privind drepturile copilului, Cezar Gavriliuc, odată cu instalarea Corinei Fusu în funcţia de ministră a Educaţiei, această instituţie face abstracţie de discutarea documentelor privind politica educaţională a statului cu societatea civilă. „Mai mult decât atât, ceea ce a organizat Ministerul Educaţiei la 10 septembrie aminteşte mai curând de guvernarea comunistă. Nu am mai asistat la aşa ceva după 2009 încoace”, ne-a declarat Gavriliuc.