Construcția drumurilor din sate va pune în dificultate întreținerea drumurilor naționale. VEZI lista șoselelor care trebuia reparate până în prezent și au rămas în degradare // DOC

Foto: Nadea Roscovanu

Intenția Partidului Democrat de a acoperi cheltuielile pentru reparația drumurilor din localitățile rurale din Fondul Rutier va crea probleme pentru întreținerea drumurilor naționale în condiții de iarnă. Din cele 21 de contracte internaționale încheiate de Administrația de Stat a Drumurilor, în decursul 2011–2014 cu companii străine, doar cinci drumuri au fost finalizate în termenele stabilite. Pe celelalte 16 șosele lucrările nu au fost încă încheiate, deși termenul de exploatare la unele contracte a expirat de un an sau chiar doi.

Iurie Chirinciuc, fostul ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, ne-a declarat că bani pentru reparația celor 1.200 de kilometri de drum vor fi luați din Fondul Rutier și Bugetul de Stat. Iar decizia de lua 500 de milioane de lei din Fondul Rutier este, în opinia sa, ilegală și va nemulțumi finanțatorii externi.

„Anul acesta, Fondul Rutier trebuia să ajungă la 1,9 miliarde de lei. Se declară 1,7 miliarde de lei, dar în realitate este vorba de 1,4 miliarde de lei”, a dezvăluit fostul demnitar.

Drumurile naționale vor rămâne în degradare

Potrivit lui Iurie Chirinciuc, mărimea Fondului Rutier din 2018 este similară cu cea din 2017. „Dacă se vor lua 500 de milioane de lei din cele 1,4 miliarde, iar circa 400 de milioane vor fi repartizate consiliilor raionale, vor rămâne doar 500 de milioane de lei pentru reparația și întreținerea drumurilor naționale. Acești bani nu vor fi suficienți nici pentru întreținerea drumurilor în condiții de iarnă, întrucât în medie un kilometru de drum reconstruit costă aproximativ 3 milioane de lei”, a afirmat el. „Mai mult, nu știu de unde vor lua din buget circa 1,1 miliarde de lei pentru reconstruirea acestor drumuri locale dacă bugetul de stat are un deficit de circa 5 miliarde de lei”, a precizat fostul ministru.

Din cele 21 de contracte internaționale încheiate de Administrația de Stat a Drumurilor, în decursul 2011–2014 cu companii străine, doar cinci drumuri au fost finalizate în termenele stabilite. Pe celelalte 15 șosele lucrările nu au fost încă încheiate, deși termenul de exploatare la unele contracte a expirat de un an sau chiar doi.

Solicitat să explice acest fapt, fostul ministru al Transporturilor, Iurie Chirinciuc, a acuzat Administrația de Stat a Drumurilor. „Lor le revine responsabilitatea, ei semnează actele, au personalul care trebuie să efectueze lucrările. Întreprinderea nu a fost supusă reformei, iar angajații acesteia nu sunt selectați în urma concursurilor. În anul curent, pentru reparația drumurilor naționale, în bugetul de stat, pe baza contractelor internaționale, au fost rezervate 2,7 miliarde de lei. Bani sunt. Aceste companii însă pot valorifica maximum un miliard de lei”, a declarat Chirinciuc.

 

Infogram
The following two tabs change content below.