Coletele neînsoţite pentru Italia, strict monitorizate


AFACERI // S-au înăsprit controalele la punctele de trecere a frontierei româneşti

Operaţiunea de curăţare a vămilor în România de funcţionari suspectaţi de luare de mită şi trafic de ţigări (vezi ştirea din pagina 8 a JURNALULUI) ar putea să se răsfrângă şi asupra şoferilor de cursă lungă, antrenaţi în transportarea coletelor neînsoţite pentru rudele moldovenilor aflaţi peste hotare şi din partea acestora. Potrivit şoferilor, odată cu descinderea în forţă a procurorilor şi poliţiştilor la vama românească, s-au înăsprit controalele şi au fost avertizaţi neoficial că, de la finele lunii martie, afacerea cu colete ar putea fi interzisă. Funcţionari de la vama Republicii Moldova spun că n-au primit nicio informaţie în acest sens din partea autorităţilor române, respectiv, pe moment, toate aceste vorbe nu sunt decât zvonuri.

Colectarea pachetelor are loc în majoritatea localităţilor din Republica Moldova unde se adună peste 10 familii care au rude în Italia şi menţin regulat legătura cu acestea. La Porumbeni, Criuleni, se adună în jur de 11 familii care transmit şi primesc săptămânal colete prin intermediul rutei Chişinău – Ancona. Marcela Munteanu ne spune că, de regulă, îi transmite mamei sale în Italia produse alimentare care acolo nu se găsesc, cum ar fi brânză de oi, scrumbie, o sticlă de vin bun din Moldova. „La rândul ei, îmi trimite diferite paste, ulei de măsline, dulciuri. În perioada sărbătorilor, când acolo au loc reduceri, poate să-mi trimită carne congelată şi chiar ouă, care în Italia sunt de trei ori mai ieftine ca în Moldova”, spune ea.

1 euro per kilogram

Valentina Popescu vine la Chişinău tocmai din Ungheni pentru a transmite un colet pentru mama sa care se află la muncă în or. Trento, Italia. „Transmit salam, brânză de oi, vin şi dulciuri de la noi. În ultima vreme facem mai puţine colete din cauza că e cam costisitor. Mama achită 1 euro pentru fiecare kilogram şi, în acest caz, zice că e mai rentabil să cumpere de pe loc”, ne spune Valentina. Adrian, unul din şoferii rutei Chişinău – Trento ne informează că controalele la vamă au devenit mai drastice în ultimele săptămâni. „Circulă zvonuri că condiţiile se vor înăspri începând cu finele lunii martie, nu ştim însă în ce mod, în funcţie de cum vor evolua discuţiile privind aderarea României la spaţiul Schengen. Verificăm minuţios orice pachet să nu fie ţigări, droguri sau, Doamne fereşte, arme. Niciun şofer nu va lua mai mult de şase sticle de coniac, altfel la vama ungurească li se cere să achite peste 86 de euro, impozit pentru fiecare sticlă. Ţigările nu s-au permis nici până acum, cu atât mai mult de la scandalul din România”, ne mai spune acesta.

Produsele alimentare în colete neînsoţite sunt interzise

Ion, şofer pe ruta Chişinău – Belluno, Italia, ne spune că, ultima oară, au primit ordin în vama românească să scoată toate sticlele cu vin. „Nu avem dreptul să luăm nici produse alimentare, doar seminţe, poate fasole”, ne mai spune el.

Ion Magu, şeful serviciului de presă al Serviciului Vamal al Republicii Moldova, ne informează că, pe moment, discuţiile în jurul suspendării rutelor care transportă pachete neînsoţite pentru moldovenii de peste hotare sunt doar zvonuri: „Serviciul Vamal nu a primit o informaţie oficială în acest sens”, a spus el. Deşi Regulamentul interzice transportarea produselor alimentare prin intermediul coletelor neînsoţite, până mai ieri, vameşii tratau această problemă „pur omeneşte”. „Există puncte de colectare unde se verifică minuţios fiecare pachet să nu fie ţigări sau alte lucruri interzise. Şi soţia mea lucrează în Italia şi ştiu cum are loc acest proces. Deseori însă sunt înregistrate cazuri pe teritoriul vamal când, printre coletele neînsoţite, există mărfuri pe care şoferii ezită să le declare, acestea servind drept paravan pentru eschivarea de la achitarea drepturilor de import”, a mai spus Magu.

Paravan de eschivare de la plata impozitelor

Acum o săptămână, vameşii au descoperit printre coletele neînsoţite peste 750 de unităţi de aparataje electronice, printre care maşini de spălat, compresoare, haine, 22 de perechi de încălţăminte şi alte lucruri introduse în RM pentru a fi comercializate pe piaţă. Cazul este anchetat de ofiţerii de la Direcţia fraude vamale.

Responsabili de la Serviciul Vamal sunt de părere că rutele nu vor fi lichidate, ci pe viitor vor fi mai strict monitorizate şi, posibil, vor fi aplicate restricţii mai dure.

Svetlana Corobceanu

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău

Ultimele articole de Jurnal de Chișinău (vezi toate)