Colete „jumulite”

O chişinăueancă a trimis un colet de şapte kilograme în SUA, dar susţine că, la destinaţie, a ajuns doar un kilogram

În ajunul sărbătorilor de iarnă, o mamă din Chişinău a vrut să le facă o bucurie fiicelor sale stabilite în SUA. A strâns cu grijă vreo 20 de lucruri şi, pe 3 decembrie 2012, s-a dus la oficiul Poştei Moldovei de pe str. Aleea Gării din Chişinău. Angajata „de la colete” a pus cu grijă lucrurile într-o cutie specială, a închis-o şi expeditorul a scris pe ea adresa de acasă şi cea unde urma să ajungă coletul. Cutia cântărea şapte kilograme, dar a ajuns la destinaţie una mai mică, de aproximativ un kilogram, cu numai trei lucruri în ea.

Crina VLAICU

„Am cumpărat nişte dulciuri, nişte pijamale fetelor, fistici, le-am mai trimis nişte haine de-ale lor de acasă şi alte lucruri, vreo 20 la număr. Am plătit aproximativ 900 de lei pentru expediere. Când a ajuns coletul la fete, era numai o scurtă, o fustă şi o lădiţă. Diana m-a întrebat: ‘Ce ne-ai trimis, mamă, mirându-se de acel conţinut?’ Nu cred că le-au trebuit americanilor nişte ştergărele sau un magneţel cu inscripţia ‘Moldova’, dulciuri şi ce mai era acolo. Au luat până şi haine purtate, printre care un sacou de-al fetelor”, ne-a spus păţania Valentina Moraru din Chişinău.

Răspundere până la bord

A scris o petiţie la adresa Poştei Moldovei (PM), dar a primit răspuns că trebuie să prezinte probe. „Noi avem, din păcate, mai multe cazuri de acest fel. Ca jurist, am nevoie de probe. Doamna trebuia să scrie la Chişinău obligatoriu o declaraţie vamală în care să treacă toate lucrurile pe care le trimite, în timp ce destinatarul trebuia să deschidă coletul în faţa celui care i-a adus-o să vadă dacă au ajuns toate lucrurile.

Atunci ar avea dreptul la despăgubiri. Toate documentele de însoţire a coletului sunt introduse într-o bancă de date astfel că noi putem urmări traseul acestuia. Dacă de aici au fost trimise şapte kilograme, noi purtăm răspundere numai până la bordul aeronavei. Am contactat autoritatea americană din domeniu şi ni s-a spus că acel colet a ajuns fără probleme la destinaţie”, ne-a spus Ludmila Corceac, prim-vicedirector la PM.

Oamenilor nu li se explică?

„Am mai trimis colete şi nu am păţit niciodată aşa ceva. Acum, doamna care a primit lucrurile mi-a spus să scriu doar cele mai importante obiecte, nu în detalii. Am scris numai „dulciuri”, care n-au mai ajuns, şi „haine”.

Despre obligativitatea de a deschide coletul în faţa poştaşului nu mi s-a spus nimic. Coletul a fost primit de angajaţii de la recepţia companiei unde lucrează Diana. Dar eu ţin minte cutia pe care am trimis-o şi am fotografii cu cea care a ajuns – una mult mai mică şi fără scrisul meu”, susţine chişinăueanca. Corceac afirmă însă că operatorii nu sunt obligaţi să-i informeze neapărat pe expeditori despre aceste reguli.

Care este interesul?

„Care e interesul operatorului nostru să ia din lucruri? Acolo sunt camere de supraveghere, există şi sistem de securitate”, ne mai spune oficialul de la PM ce recunoaşte că nu au fost verificate înregistrările, chiar dacă a fost primită plângerea Valentinei Moraru.

„În fond, nu contează lucrurile dispărute, că nu era o avere, dar felul cum se procedează e jignitor. Nu ai siguranţa că lucrurile ajung la destinaţie. Când primesc colete din SUA, trebuie să plătesc mulţi bani, după ce plăteşte şi fiica în SUA, pentru expediere. Unde este însă calitatea serviciilor?”, se întreabă profesoara, înarmată cu probe şi decisă să facă multe drumuri la Poşta Moldovei.