„ClassFest”, un festival de viitor

Secvență din ”Copilul îngropat” de Sam Shepard, UNATC ”I. L. Caragiale”, București

Secvență din ”Copilul îngropat” de Sam Shepard, UNATC ”I. L. Caragiale”, București

Al patrulea an consecutiv, Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru și Film ”ClassFest” ne oferă o viziune de ansamblu asupra teatrului tânăr european. Studenți din Rusia, România, Georgia, Ucraina, Slovacia, Germania și Republica Moldova au prezentat la Chișinău, între 11 și 16 aprilie, cele mai noi producții ale unor școli teatrale cu renume. Invitații speciali ai festivalului organizat de Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova au fost trupa ArtStations Foundation din Poznań  (Polonia), Teatrul MASCA din București și David Esrig, rectorul Academiei de Teatru și Film ”Athanor” din Burghausen (Germania).

”Copilul îngropat” în viziunea studenților bucureșteni

Dramaturgul american Sam Shepard a obținut premiul Pulitzer în anul 1979 pentru piesa ”Copilul îngropat”. Textul ilustra modificările dureroase ale stilului de viață american, scindarea valorilor familiale și fragmentarea socială. Subiectul devine actual pentru țările est-europene abia acum, în noul mileniu, când apropierea de Occident aduce nu doar beneficii, dar și problemele identitare specifice unei civilizații egocentrice.

În montarea propusă de studenții de la Universitatea de Artă Teatrlă și Cinematografică ”I. L. Caragiale” din București (regie – Teodora Petre), firul dramatic al textului este urmat cu fidelitate.  Bătrânii Dodge (Daniel Drăgan) și Halie (Anamaria Olaș) au crescut patru fii. Unul dintre ei a fost ucis și îngropat în spatele casei încă de mic. Toți ceilalți au trăit cu povara acestei crime.

…Pe mijlocul scenei, stă o canapea. Este locul privilegiat, unde doarme capul familiei. Acolo stă Dodge, apoi unul dintre fii (Bradley – Eranio Petrușka) și, în final, nepotul Vince (Liviu Popa), care rămâne singur, într-o casă fără viață. Nu suntem pe terenul experimentului sau al inovației teatrale. Totuși, persistă emoția descoperirii unui text dur, unde ironia este ultima armă împotriva vidului.

Școala de Teatru ”Șciukin” din Moscova a venit cu Cehov

Organizatorii ”ClassFest” au invitat în festival producția ”Cehov” a Institutului de Teatru ”Boris Șciukin” din Moscova. Studenții profesoarei Anna Dubrovskaia au prezentat în prima parte a spectacolului o versiune a piesei ”Ivanov” și în a doua  – farsa ”Jubileu” de Cehov. Tradiția teatrală șciukinistă este strâns legată de personalitatea regizorului Evgheni Vahtangov, care a pus bazele școlii încă în 1913. Vahtangov a fost discipolul lui Constantin Stanislavski care, la rândul său, l-a cunoscut și a lucrat personal cu Anton Pavlovici Cehov. Montând în 1899 piesa ”Unchiul Vanea”, Stanislavski încerca să obțină de la autor mai multe detalii care l-ar putea ajuta în procesul de lucru. Cehov, însă, răspundea scurt: ”În piesă este scris totul”.

Peste un secol, tinerii actori de la Școala ”Șciukin” au jucat piesa ”Ivanov” rostind întreg textul, inclusiv indicațiile scenice, pentru că în piesă  este scris totul.  Savurând textele lui Cehov într-o limbă rusă frumoasă, cizelată, am revenit la speranța că un popor cu un colosal patrimoniu cultural nu poate fi dominat acum de ură sau de pretenții megalomane.

La ceremonia de premiere a studenților ruși, s-a adeverit că în sală se aflau patru generații de absolvenți moldoveni ai Școlii ”Șciukin”, printre care  Ion Ungureanu, Vera Mereuță, Mihai Fusu, NellyCozaru, Petru Vutcărău.

Menționăm că Festivalul Școlilor de Teatru și Film ”ClassFest” s-a desfășurat cu susținerea Institutului Cultural Român ”Mihai Eminescu”, dar și a Centrului Rus de Știință și Cultură din Moldova. Alți parteneri: Ministerul Culturii din Republica Moldova, Primăria Municipiului Chişinău, Centrul Cultural German ”Akzente”, Institutul „Goethe”, România, Institutul Polonez din București.

Constanța Popa

The following two tabs change content below.