„ClassFest a devenit unul dintre cele mai așteptate festivaluri din Chișinău”

Interviu cu Svetlana Târțău, decanul Facultății Teatru, Film, Dans a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice

– Stimată dnă Svetlana Târțău, cât de așteptat e Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru ClassFest (8-13 aprilie), ajuns la cea de-a 3-a ediție?

În trei ani ClassFest a reușit să atragă un număr considerabil de participanți, susținători, spectatori, oameni de teatru și de cultură din diferite generații. Dar înainte de toate festivalul e adresat tinerilor creatori de teatru, oferindu-le mai multe săli, scene, spații pentru a-și etala calitățile artistice. A apărut și o concurență între tinerii regizori, actori, scenografi din R. Moldova care doresc să prezinte spectacole în festival, iar concurența e benefică pentru evoluția profesională a acestora. De exemplu, săptămâna trecută am văzut spectacolul de licență al studenților în anul IV ai Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTAP), „Regele moare” de Eugene Ionesco, în regia profesoarei Nelly Cozaru, și am decis împreună cu direcția festivalului să includem în programul ClassFest-ului și acest spectacol extrem de expresiv, fiindcă merită. Așadar, în afară de spectacolele deja anunțate în catalogul gata tipărit, vom urmări și „Regele moare”, pe 9 aprilie, la ora 22.00.

– Ce spectacole vor juca în festival discipolii AMTAP din Chișinău?

Studenții noștri vor fi prezenți în festival cu cinci spectacole. Unul dintre ele este un spectacol coregrafic intitulat „Schiţe de dragoste”, după Gogol, Maugham și Barton. Nu e doar coregrafie în această reprezentație, ci și improvizații pe baza dramaturgiei, ale unor subiecte dramatice cunoscute. Studenții AMTAP vor mai juca „Clasa noastră” de Tadeusz Slobodzianek, în regia Luminiței Țâcu, un spectacol de expresie corporală, „Bătăile inimii” de Victor Cersac și Ianoș Petrașcu și un spectacol cu păpuși, „Rățușca cea urâtă” de Andersen. Ne bucurăm că studenții vor juca pe scenele diferitor teatre din Chișinău – TEI, „Mihai Eminescu”, „Satiricus”, „Luceafărul”, „Anton Cehov”, – inaugurarea având loc la Teatrul „Eugene Ionesco”, iar ceremonia de încheiere a festivalului urmând să se desfășoare la Teatrul „Licurici”.

– Festivalul are prieteni stabili, care revin la fiecare dintre ediții?

Da, îi putem considera drept prieteni ai noștri pe studenții Institutului de Artă Teatrală „Boris Șciukin” de la Moscova, care de data aceasta ne-au adus spectacolul de expresie corporală „Podiumul nostru” de Andrei Șciukin. Ne onorează cu prezența discipoli ai Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” din București, România, ei vor prezenta „KEAN” după Jean-Paul Sartre și William Shakespeare. Îi avem de asemenea ca invitați pe studenții Universității de Arte din Kiev, Ucraina, ai Academiei de Arte din Minsk, Belarus, ai Universității de Teatru și Cinematografie „Şota Rustaveli” din Tbilisi, Georgia. Din România mai vin studenți ai Universităților de Arte de la Iași și Târgu-Mureș. Pentru prima dată vine Școala de Teatru, Film și Televiziune din Lodz, Polonia, cu un spectacol despre războiul din Cecenia. Revine și prietenul nostru Janusz Stolarski, ca invitat special, cu spectacolul „Orfeu și Euridice” al Asociației de Teatru Antrakt din Poznań, Polonia.

– În festival vor funcționa și ateliere susținute de experți de peste hotare?

Da, a acceptat să revină, spre bucuria noastră, profesorul David Esrig din Burghausen, Germania, domnia sa va susține workshopul „Tehnica de activare și înlănțuire a intențiilor”. Un workshop foarte interesant promite a fi și cel intitulat „Statuia vivantă”, care va fi susținut de renumitul actor român Mihai Mălaimare, director al Teatrului „Masca” din București. E important că Teatrul „Masca” va veni în premieră la Chișinău și va juca în cadrul ClassFest-ului spectacolul „Fuga lui Bach în cartier”.

– Cum rezistă ClassFest sub aspect financiar?

E cel mai dureros aspect al festivalului, rezistăm datorită sprijinului acordat de Ministerul Culturii, Primăria Municipiului Chișinău, ne-au ajutat de asemenea Institutul Cultural Român, Institutul Polonez din București, Institutul Goethe, Centrul Cultural German Akzente.

– Cum se modifică spectacolele tinerilor din punctul de vedere al stilului, al temelor abordate?

Tinerii fac spectacole din ce în ce mai curajoase, abordează subiecte dure precum războiul, conflictele politice, violența, lipsa de comunicare între oameni. Teatrul creat de ei are și valoare estetică, dar și un impact social puternic.

– Mulțumesc și mult succes!

 

 

 

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)