Ciocoi noi în maşini de lux

Cu ce se deosebesc actualii funcţionari publici de predecesorii lor comunişti?

Continuând tradiţia conducătorilor comunişti, mai mulţi preşedinţi de raioane şi primari, imediat ce s-au văzut instalaţi în funcţii, au poftit maşini de serviciu la preţuri variind între 300 şi 500 de mii de lei.

Svetlana Corobceanu

Deşi nu duce lipsă de automobile de serviciu, Consiliul Raional Ialoveni a decis recent, cu voturile consilierilor PL, PCRM, PD să cumpere un automobil în valoare de 300 mii de lei. Preşedintele raionului se deplasează cu o „Skoda Octavia”, vicepreşedintele, de la PD, cu un automobil de marca „Citroen”, şi doar vicepreşedintele din partea PCRM merge într-o maşină de producţie rusească, simţindu-se dezavantajat. Solicitat de JURNAL, preşedintele raionului, Nicolae Andronache, a argumentat că automobilul pe care îl are acum la dispoziţie se defectează foarte des. „Am deplasări peste hotare. Au fost situaţii în care s-a defectat în mijlocul drumului. Nu am ales un automobil de 400–500 de mii de lei, ci un automobil ca cel vechi, care să ţină măcar vreo zece ani”, a motivat acesta.

Consilierii PLDM s-au arătat deranjaţi de această decizie şi n-au votat-o. „În situaţia de criză în care ne aflăm, achiziţionarea unui automobil de circa 20 de mii de euro ne pare un lux prea mare. Cel mai probabil, acest automobil va fi pus la dispoziţia preşedintelui raionului, iar automobilul acestuia va fi utilizat de vicepreşedintele din partea PCRM, Ştefan Bivol. Avem o mulţime de probleme şi un deficit bugetar de circa 4 milioane de lei. Ar fi putut fi achiziţionată o maşină mai modestă, iar banii ar fi putut fi redirecţionaţi în alte scopuri”, a opinat liderul local PLDM, Mihai Braga.

Tupeul birocratului

În raionul Ungheni, deşi consilierii raionali au votat pentru cumpărarea unui automobil în valoare de circa 200 mii de lei, la scurt timp, conducerea raionului a procurat un automobil de lux, „Skoda Superb Ambition 1.8”, în valoare de 372 mii de lei. „Am fost şocaţi să-l vedem pe preşedintele raionului cu un astfel de automobil. Noi, consilierii din partea PL, n-am votat nici decizia privind procurarea unui automobil de 200 de mii, deoarece considerăm că avem alte probleme, mai stringente. Totuşi, cu susţinerea consilierilor comunişti, această decizie a fost votată.

La următoarea şedinţă, am aşteptat o explicaţie din partea preşedintelui raionului de ce a luat o maşină de două ori mai scumpă decât au votat consilierii. Însă acest lucru nu s-a întâmplat. Mă întreb cu ce ne deosebim, în acest caz, de comunişti?”, a declarat liderul fracţiunii PL de la Ungheni, Maria Buruiană.

Solicitat de JURNAL, preşedintele raionului Ungheni, Iurie Toma, ne-a spus că achiziţionarea automobilului a avut loc cu respectarea tuturor procedurilor legale. „Parcul de autoturisme al Consiliului Raional era chiar de râsul lumii. Sigur, ne-am fi dorit o maşină mai ieftină. Dar am consultat ingineri şi am ales o maşină care să facă faţă drumurilor noastre şi care să consume mai puţină benzină. La suma votată de consilieri, am adăugat mijloace financiare neutilizate în 2011”, a spus Toma.

Maşini de lux pe banii din proiecte

Solicitat de JURNAL, fostul preşedinte al raionului, Ion Harea, a declarat că cheltuirea banilor publici se face doar prin intermediul Consiliului Raional. „Nicăieri nu stau bani aruncaţi, pe care cineva să-i folosească pentru confortul personal. Şi dacă s-ar face un control la acest capitol, s-ar vedea foarte clar de unde au fost luaţi aceşti bani. Mijloacele financiare rămase în bugetul raional din 2011 erau destinate susţinerii proiectelor de dezvoltare a infrastructurii la sate, nu pentru maşini de lux. E o ruşine că cineva încearcă să-şi satisfacă ambiţiile personale pe această cale”, a spus fostul preşedinte al raionului, precizând că automobilul de serviciu pe care l-a folosit, „Skoda Octavia”, l-a lăsat în stare satisfăcătoare atunci când a plecat din funcţie.

Maşini de lux au fost procurate şi de alţi conducători de raioane şi oraşe. La Străşeni, preşedintele raionului, Petru Voloşciuc, s-a ales, prin decizia Consiliului Raional, cu un automobil de serviciu, „Skoda Superb”, de peste 400 de mii de lei. Acesta a declarat pentru un post de televiziune: „Da, este cam scumpă maşina, dar ţara noastră nu este atât de săracă ca să procure lucruri ieftine”. La Hânceşti, primarul oraşului, Alexandru Botnari, şi-a permis, în calitate de automobil de serviciu, o limuzină Audi Q7.

Potrivit acestuia, automobilul a fost procurat la un preţ de 26 mii de euro. Curtea de Conturi a dezvăluit că, în decurs de doi ani, pentru întreţinerea automobilului, conducerea primăriei a mai cheltuit 223 mii de lei.

În Ucraina, a fost elaborat un proiect de lege care interzice demnitarilor să-și procure din bugetul de stat automobile de serviciu scumpe. Mai mult, sunt introduse restricții privind achiziționarea de către funcționarii publici a notebook-urilor, telefoanelor mobile sau a mobilierului pentru birou.

Achiziţionarea maşinilor, la discreţia funcţionarilor

Lilia Carasciuc, directoarea Transparency International Moldova, a declarat că achiziţionarea automobilelor de serviciu în RM se efectuează în baza legii cu privire la achiziţiile publice, care nu prevede restricţii referitor la costul autovehiculelor sau la echipamentul tehnic pentru acestea. Din această cauză, modalitatea de selectare a automobilelor de serviciu rămâne la discreţia funcţionarilor publici.

„Ţinând cont de situaţia foarte delicată în care se află atât bugetul central, cât şi cele locale, cât de dificil se repartizează banii pentru fiecare capitol al acestor bugete, procurarea unor automobile de lux mi se pare lipsită de etică. Aş mai înţelege dacă aceste autovehicule ar fi procurate pentru misiuni diplomatice, care reprezintă în exterior imaginea ţării, dar în acest caz e vorba de autorităţi locale. Consider că acestea s-ar bucura de mai mult respect şi credibilitate dacă ar da dovadă de responsabilitate la cheltuirea banilor publici”, a opinat expertul.

 

The following two tabs change content below.