Ciocnirile cu trenul, o fatalitate pentru moldoveni

Ministerul Transportului şi Infrastructurii Drumurilor nu are în continuare bani pentru instalarea barierelor de protecţie

În ultimii doi ani, în RM au decedat 22 de persoane în accidente pe calea ferată. Reprezentanţii Căii ferate din Moldova (CFM) susţin că în majoritatea cazurilor sunt vinovaţi şoferii care ignoră indicatoarele rutiere. Ultimii însă dau vina pe lipsa semnelor de circulaţie, iar Ministerul Transportului şi Infrastructurii Drumurilor (MTID) susţine că nu are bani suficienţi pentru instalarea barierelor de protecţie.

O femeie din Scăieni, Donduşeni, directoarea gimnaziului din localitate, se află între viaţă şi moarte, iar alţi doi bărbaţi – şoferul şi profesorul de sport – au decedat pe loc în urma unui accident produs pe calea ferată, staţia Donduşeni. Profesorii erau pasageri ai unei maşini, transportau la Direcţia raională de învăţământ testele elevilor din clasa a IX-a, care au susţinut în ziua respectivă (10 iunie curent) examenul la limba de instruire.

Potrivit poliţiei, accidentul s-a produs din cauza şoferului, care a depăşit coloana de maşini ce staţiona la semafor. În urma impactului, automobilul a fost aruncat la o distanţă de aproximativ 300 de metri. Ei mai spun că trecerea la nivelul căii ferate din Donduşeni era semnalizată luminos şi acustic şi a fost verificată cu patru zile înaintea accidentului.

„Şoferul automobilului a ignorat culoarea roşie a semaforului şi, în momentul traversării, a fost lovit de trenul Chişinău–Moscova. Pe numele şoferului va fi pornită o cauză penală, cu toate că a decedat”, a declarat anchetatorul din cadrul Comisariatului de Poliţie Donduşeni, Sergiu Rusu.

Potrivit sătenilor, directoarea gimnaziului a fost transportată în stare gravă la un spital din Chişinău. Solicitat de JURNAL, ofiţerul de presă al Inspectoratului Naţional de Patrulare (INP), Uliana Cătan, a declarat că din partea instituţiei pe care o reprezintă au fost scrise şi adresate mai multe prescripţii în legătură cu instalarea barierelor de protecţie la nivelul căii ferate MTID, însă fără niciun rezultat. „MTID nu răspunde la prescripţii sau declară că nu are resurse financiare. Până pe moment, nu s-a întreprins nimic”, a conchis ofiţerul de presă al INP.

16 iunie 2013

La o săptămână după acest accident, încă un microbuz a fost lovit de tren pe o trecere de cale ferată, duminică, 16 iunie curent. Accidentul a avut loc la trecerea din apropierea localităţii Bahmut, raionul Călăraşi. Acesta s-a produs în jurul orei 11. Şoferul, în vârstă de 63 de ani, transporta la o fabrică o tonă de vişine. A fost lovit de trenul Chişinău–Ungheni după ce a ignorat culoarea roşie a semaforului.

„Şoferii sunt gură-cască, nu respectă indicatoarele”, a spus reprezentantul CFM, Anatolie Tudor. Şoferul s-a ales doar cu o sperietură zdravănă, deşi microbuzul în care se afla a fost distrus complet.

„Mă gândeam nu ştiu unde şi…”

„Semaforul nu se auzea, pentru că era vânt. Ce folos că am scăpat, dacă sunt o grămadă de pagube”, spune şoferul Andrei Dobândă. Conducătorul auto ar putea achita o amendă de până la 800 de lei. „El riscă 40 de unităţi convenţionale şi cinci puncte de penalizare”, a notat inspectorul Veaceslav Bânzari.

Accidentul care a zguduit R. Moldova

1 noiembrie 2011

Un tren a lovit un microbuz în raionul Anenii Noi, în apropierea localității Bulboaca. În urma impactului au decedat nouă oameni. Şoferul microbuzului a fost găsit vinovat de comiterea incidentului şi condamnat la nouă ani şi şase luni de închisoare, pentru că a ignorat culoarea roşie a semaforului. Serviciul de presă al CFM a precizat că trecerea la nivel cu calea ferată era echipată cu semafor şi sunet de avertizare, iar sistemul de siguranţă lucra în regim normal.

4 noiembrie 2012

Un microbuz cu pasageri a fost spulberat de un tren marfar. Accidentul s-a produs în apropiere de staţia Mereni, Anenii Noi. Patru oameni au murit, iar alţi patru au fost transportaţi de urgenţă la spital. Printre cei răniţi era şi o femeie însărcinată. Singurul martor al tragediei – paznicul unei grădini din apropiere – povestea cu groază cum a scos cadavrele din vehicul.

„Microbuzul era răsturnat. Lumea ţipa. Am încercat să-i ajut. Unii pasageri erau răniţi grav şi în stare de şoc, la fel ca şoferul. Trei persoane au decedat la faţa locului”, a spus Andrei Cepoi, martor. Cazul este investigat de poliţie, iar responsabilii afirmă că au pornit o cauză penală pe numele şoferului, care riscă până la zece ani de închisoare.

13 noiembrie 2012

Un şofer a dărâmat bariera de protecţie instalată pe calea ferată de pe sectorul dintre punctele de trecere Vălcineţ şi Moghilev-Podolsk, km 207. Conform informaţiilor, în jurul orei 01:00, o maşină a lovit bara de protecţie din metal, ca urmare, au fost dărâmaţi doi piloni; a fost scos din funcţiune sistemul de activitate al pasajului ce include semnalizarea şi sonorizarea acestuia.

23 noiembrie 2012

Un automobil a fost lovit de un tren marfar la o trecere de cale ferată din Călăraşi, pe segmentul de cale ferată Călăraşi – Sipoteni, la km 1606, pichetul 8. Potrivit martorilor, şoferul automobilului marca Hunday Getz a traversat calea ferată la culoarea roşie a semaforului. În momentul impactului, automobilul a fost aruncat de pe calea ferată, iar unul dintre cei doi bărbaţi din maşină a decedat. Cel de-al doilea bărbat, în vârstă de 26 de ani, care s-a aflat la volan, a murit în drum spre spital.

„Semafoarele funcţionau. La trecerea căii ferate nu există barieră, dar tot atunci, el a depăşit şapte maşini. Automobilul a fost lovit frontal de locomotivă. Şoferul a murit pe loc, iar pasagerul, lângă ambulanţă”, a comunicat Vitalie Strună, director general ÎS „Calea Ferată din Moldova”.

Pasajul unde a avut loc accidentul se află într-un loc deschis, unde vizibilitatea este de un kilometru pe de o parte şi de cinci pe alta, este echipat cu semafor sonorizat.

27 martie 2013

La 27 martie curent, un tânăr în vârstă de 27 de ani a decedat după ce maşina sa a fost lovită de tren pe trecerea de cale ferată din Sipoteni, Călăraşi.

6 mai 2013

A doua zi de Paşti. Un automobil a fost lovit cu un tren pe o trecere de cale ferată din raionul Străşeni. Accidentul a avut loc la 17:30, în apropiere de satul Butuceni. Conform primelor informaţii oferite de oamenii legii, mai multe persoane au fost rănite. Din fericire, nimeni n-a decedat. În maşină se afla o familie din cinci membri, mama, tatăl şi trei copii minori: un băieţel în vârstă de patru ani, o fetiţă de trei ani şi un bebeluş de două luni. Copiii şi mama au suferit traumatisme uşoare.

Potrivit reprezentanţilor Căii Ferate a Moldovei, şoferul maşinii a trecut la culoarea roşie a semaforului.

„Şoferii idioţi”

La sfârşitul anului 2012, ex-ministrul Anatol Şalaru a declarat că va cumpăra bariere de protecţie pentru trecerile de cale ferată în valoare de 20 milioane de lei, acestea vor fi instalate în locurile în care s-au produs cele mai grave accidente. Ulterior, tot Şalaru a declarat că nu are de gând să instaleze bariere la trecerile de cale ferată pentru ‘toţi idioţii’ care merg la volan”. Până în prezent, licitaţia pentru barierele de protecţie n-a fost organizată.

În total, în ţară sunt amenajate 242 de pasaje la nivel cu calea ferată, din care 161 cu semafor şi semnalizare sonoră, inclusiv 39 de pasaje amenajate cu pază şi 81 de pasaje amenajate cu indicatoare rutiere.

Victoria POPA

The following two tabs change content below.
Victoria Popa

Victoria Popa