Cine sunt beneficiarii Portului Giurgiulești? Danube Logistics reacționează la declarațiile lui Vlad Filat

Portul Internațional Liber Giurgiulești

Declarațiile lui Vlad Filat precum că beneficiarul real al Danube Logistics, proprietarul și operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG), ar fi „cineva din Republica Moldova” și nu olandezi  sunt false. Danube Logistics a răspuns la o solicitare a Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova că nu are și nu a avut niciodată ca beneficiar legal sau real vreo persoană din Republica Moldova, scrie anticoruptie.md.

Compania a relatat că fostul prim-ministru a avut numeroase întâlniri cu reprezentanții Danube Logistics, cu diverse ocazii, atât la Chișinău, cât și în cadrul vizitelor sale în port în 2010–2011. În cadrul acestor vizite, au subliniat reprezentanții firmei, Vlad Filat nu a menționat niciodată că Guvernul condus de el nu ar deține informații cu privire la actele aferente PILG.

Totodată, Danube Logistics SRL a precizat că este o subsidiară deținută integral de către compania olandeză Danube Logistics Holding BV. Beneficiar legal și final al holdingului olandez este cetățeanul Germaniei Thomas Moser.

„Participațiunea Danube Logistics Holding BV în Danube Logistics SRL este supusă partajării în baza unui contract de participațiune cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Conform acestui contract, BERD deține 65% din eventualele vânzări de acțiuni sau plăți de dividende”, menționează sursa citată.

În același context, Danube Logistics SRL a ținut să menționeze că atât ea, cât și alți numeroși rezidenți ai Portului, cum ar fi Trans-Oil Group, Prograin Terminal, Grand Invest Grup, au investit până la momentul actual peste 71 milioane de dolari SUA.

„Activitățile rezidenților PILG sunt monitorizate de către Ministerul Economiei și Infrastructurii. Atât investițiile Danube Logistics SRL în PILG, cât cele ale Guvernului asociate cu PILG, sunt reglementate de Acordul de Investiții cu privire la PILG, semnat la 29 decembrie 2004, și aprobat de către Parlament în februarie 2005”, se mai indică în răspunsul companiei.

Acordul de Investiții reglementează și investițiile ce urmau a fi efectuate de către alte două societăți afiliate anterior Danube Logistics SRL: construcția unei rafinării de către Bemol Refinery SRL în PILG și dezvoltarea unei rețele de stații de comercializare a carburanților, de către Bemol Retail SRL.

Reiterăm că Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova a reușit să publice în premieră Acordul de Investiții cu privire la Portul Internațional Liber Giurgiulești abia în 2018, la 14 ani de la semnare. Reporterii au demonstrat că, deși investitorii – Azpetrol SRL (în prezent, Bemol Retail SRL), Azertrans SRL (Danube Logistic SRL), Azpetrol Refinery SRL (Bemol Refinery SRL) – au beneficiat de facilități enorme, nu și-au respectat obligațiile prevăzute acordul menționat mai sus. Cel care susține că și-a îndeplinit obligațiile este Danube Logistics SRL.

Investitorul general, Danube Logistics, plătește, conform Acordului de Investiții din 2004, o taxă anuală de doar 1.000 de dolari pentru arendarea a unui teren de 120 de hectare, pe o perioada de 99 de ani, din care a obținut doar 55 de hectare. La rândul său, compania spune că Guvernul nu și-a respectat obligațiile.

În plus, Danube Logistics şi clienţii săi sunt scutiţi de achitarea plăţilor şi taxelor pentru exploatarea portului şi obiectivelor portuare, cu excepţia plăţilor navale, care se calculează şi se achită luându-se ca bază prețul de 0,0062 dolari SUA pentru un metru cub din volumul navei. Statul moldovenesc a acordat facilități fiscale rezidenților PILG până în 2030.

Fostul premier Vlad Filat a menționat, în cadrul unui interviu pentru TV 8 că acționarii reali ai companiei care deține Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG), Danube Logistics SRL, nu ar fi olandezi, ci din Republica Moldova.

The following two tabs change content below.
Avatar

Jurnal de Chișinău

Avatar

Ultimele articole de Jurnal de Chișinău (vezi toate)