Chişinăul cultural are de învăţat de la ClassFest

Sălile pline au constituit un semn distinct al secţiunii Teatru a Festivalului Internaţional al Şcolilor de Teatru şi Film ClassFest–2012, ce s-a remarcat prin calitatea spectacolelor din program, prin diversitatea formulelor scenice, aflate uneori în totală contradicţie unele cu altele, precum şi prin spiritul de concurenţă îmbinat cu atmosfera prietenoasă, cu entuziasmul necontrafăcut, dezlănţuit la maxim.

O ediţie de succes

Nu doar suflul tinereţii a asigurat succesul celei de-a doua ediţii a festivalului, dar şi maturitatea studenţilor care au prezentat lucrări inedite, în manieră personală, urmând, totuşi, prescripţiile profesorilor şi luptând pentru dreptul de a se considera continuatori ai unor strălucite tradiţii teatrale, exponenţi ai unor şcoli prestigioase precum cea românească, rusă, germană, slovacă, ucraineană, georgiană etc.

Dintre spectacolele aduse de peste Prut, cele mai aplaudate, se pare, au fost „Sex” de Justine del Corte, în regia lui Radu-Alexandru Nica, montare a Universităţii de Arte din Târgu-Mureş, şi „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya (regie, Bobi Pricop), producţie UNATC, preluată de Teatrul „Act” din Bucureşti. Dacă în primul urmărim întâlniri între femei şi bărbaţi mai tineri sau mai trecuţi, activitatea lor sexuală fiind vizualizată cu mult umor şi cu veridicitate electrizantă, în spectacolul tinerilor actori bucureşteni, „Jocuri în curtea din spate”, este examinat minuţios un caz real – violul unei fete, comis de patru adolescenţi, colegi de joacă.

Războiul şi sexul, teme „eterne” şi de actualitate

Războiul e o altă temă abordată cu toată seriozitatea de discipolii şcolilor de teatru invitate la festival. Studenţii celebrului Institut Teatral „Boris Şciukin” din Moscova, bunăoară, au jucat la Chişinău „Saşka” de Veaceslav Kondratiev, o piesă în care nu ni se relatează doar despre curajul cu care s-au bătut ruşii cu nemţii, ci e pus în lumină sufletul ostaşului, setea sa de iubire adevărată, de pace, de relaţii armonioase între oameni. În mod firesc, tinerii artişti moscoviţi au vădit fidelitate faţă de metoda actoricească stanislavskiană. Pe de altă parte, studenţii Academiei „Athanor” din Burghausen, Germania, condusă de regizorul David Esrig, au jucat „Dovada contrariului” de Olivier Chiacchiare etalându-şi gustul pentru grotesc, pentru absurd, arătând cum acţiunea fizică e potenţată de cea psihologică.

Studenţii Universităţii de Stat „Ilia” din Tbilisi, Georgia, au surprins printr-o compoziţie muzical-teatrală savuroasă, intitulată „Arika do Varika” (regie, Otar Egadze, Tiko Lutidze), în care politicul, socialul sunt eludate cu delicateţe, iar în prim-plan sunt aduse tonalităţile unor pasiuni autentice, vitalitatea melosului georgian, energetica dansurilor şi cântecelor ce exprimă forţa sentimentelor, nobleţea prieteniei, imensa bucurie de a trăi.

Bucuria de a trăi în producţii studenţeşti

Dramaturgia clasică rămâne atractivă pentru tineri, festivalul incluzând spectacolele „Shakespeare Insane” (Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca), „Unde-i aţa mai subţire, acolo se rupe” după Turgheniev (Universitatea de Teatru şi Film Karpenko-Karii, Kiev). De asemenea, sunt ofertante pentru studenţii şcolilor de teatru dramaturgia contemporană, studiile de caz, cercetările sociologice teatralizate.

Gazdele ClassFest sunt de apreciat nu doar pentru buna organizare a evenimentului, ci şi pentru ambiţia de a prezenta în festival producţii scenice dintre cele mai spectaculoase, mai bine construite, în care exigenţa a avut ca rezultat un joc ingenios, de reală virtuozitate. „Lecţia” de Eugene Ionesco, în regia profesoarei Nelly Cozaru şi „Despre sexul femeii – câmp de luptă în războiul din Bosnia” de Matei Vişniec, în regia profesoarei Gheorghina Todorov, producţii ale Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice din Chişinău, au constituit momente de vârf ale ClassFest, un festival de la care au de învăţat creatorii de teatru şi film şi animatorii culturali din Chişinău.

Irina Nechit

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)