Cheamă taxiul în limba română!

„Şi ce vreţi să facă şoferul dacă nu vorbeşte limba română. Ea nu vrea să înveţe rusa, ca să înţeleagă ce i se spune”

Deşi susţin că salută clienţii în română, unii angajaţi ai firmei de taxi 1474 ofensează clienţii şi li se adresează într-o rusă infectă. Este cazul unei tinere care a vorbit cu operatorii şi taximetristul în română şi, în consecinţă, a fost ofensată şi umilită. Solicitată de JURNAL, administraţia companiei a luat apărarea şoferului şi a îndemnat pasagerul să înveţe limba rusă.

Marina LIŢA

„Am comandat joi, 5 ianuarie, serviciul de taxi 1474 şi am anunţat operatoarea că vreau să ajung la Gara de Nord. Când a sosit taxiul, i-am spus şi şoferului, care conducea un Mercedes de culoare maro, destinaţia mea. Era seara şi ambuteiajele, înainte de Crăciunul pe stil vechi, făceau vâlvă”, începe M.P. „Nu am acordat atenţie atunci când a pornit pe Bucureşti. În momentul în care am văzut că o coteşte la deal, am intervenit şi i-am spus că vreau la Gara de Nord, nu la cea de Sud unde mă ducea el. „Nord, Sud, я не понимаю ваш язык!/ nu înţeleg limba voastră!”, a început a striga la mine taximetristul.

„Spuneţi-mi ca să înţeleg. Operatoarea mi-a spus că trebuie să vă duc la Gara de Sud”, a continuat acesta în rusă, după care a rostit o înjurătură de toată frumuseţea”, spune tânăra.

„Nord, Sud, я не понимаю ваш язык!”

„Prima operatoare, după ce m-a ascultat, a pus receptorul. Cea de-a doua a început să vorbească cu taximetristrul în eter. „Vedeţi să nu aveţi probleme”, i-a spus cu ironie operatoarea care m-a lăsat să aştept la receptor şi să ascult toată discuţia dintre ei, deşi eu sunam de la telefonul mobil, nu de la fix. „Nu mă tem de problemele lor. Nu înţeleg ce spunea ea. Lasă să vorbească aşa ca să înţeleg”, i-a spus cu aceeaşi ironie taximetristul operatoarei”, susţine M.P.

Solicitat de JURNAL, administraţia firmei a sărit în apărarea taximetristului. „Şi ce vreţi să facă şoferul, de 50 de ani, care nu vorbeşte româna. Ea nu vrea să înveţe limba rusă ca să înţeleagă ce i se spune”, aud la celălalt capăt al firului. Solicitat să se prezinte, bărbatul mi-a spus să vin la firma lor şi să-i aflu numele.

Companiile trebuie să respecte legislaţia

Pe de altă parte, reprezentanţii Inspectoratului Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor (IPSSPMPC) au declarat că pasagerii ar putea să depună plângeri pe numele firmei în cazul în care prestatorii de servicii de taxi nu li se adresează în limba de stat. „Companiile de taxi sunt agenţi economici şi trebuie să respecte legislaţia în vigoare care specifică faptul că angajaţii lor ar trebui să se adreseze clienţilor în limba de stat”, a comunicat Sergiu Lelic, şeful Secţiei relaţii cu consumatorii şi mass-media. În acest caz, prestatorul de servicii va achita o amendă între 100 şi 180 de unităţi convenţionale.

Tânăra a comunicat că urmează să depună o plângere la Protecţia consumatorului pe acest fapt.

Vă reamintim că, în cazul în care aveţi de reclamat situaţii similare, nu ezitaţi să sesizaţi Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor (mun. Chişinău, str. E. Coca 28, bloc. III, bir. 12, fax: 218-522), iar în situaţia în care aveţi nevoie de o consultaţie, linia telefonică directă a consumatorilor vă stă la dispoziţie (tel.74-14-64). 

Protecţia consumatorilor a întocmit pe numele firmelor de taxi 29 de procese-verbale

Inspectoratul Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor (IPSSPMPC) a efectuat în perioada 28.10.2011–16.12.2011 20 controale în cadrul firmelor de taxi.

În cadrul controalelor au fost depistate mai multe încălcări cum ar fi neafişarea la vedere a informaţiei pentru consumatori, lipsa registrului de reclamaţii la întreprindere şi a bonului de casă, lipsa certificatului de conformitate, lipsa informaţiei referitor la tarifele de pornire şi denumirea agentului transportator, lipsa datelor agentului economic şi a datelor de identitate ale şoferului, lipsa registrelor de evidenţă a controalelor etc.

Pentru încălcările depistate au fost aplicate 16 prescripţii de înlăturare a neconformităţilor şi întocmite 29 procese-verbale.

M.L.

The following two tabs change content below.
Marina Liţa

Marina Liţa

Marina Liţa

Ultimele articole de Marina Liţa (vezi toate)