Cheamă taxiul în limba română!

Campanie // Problema este în obişnuinţa de a vorbi în rusă

„E greu să ceri angajaţilor companiilor de taxi să treacă la limba română pentru că oamenii s-au obişnuit cu rusa şi le e lene să înveţe ceva nou”, a declarat pentru JURNAL Adrian, administratorul firmei „Smile Taxi”.

Marina LIŢA

Din companiile de taxi din Chişinău am reuşit să găsim una în cadrul căreia se încearcă să se vorbească româna. „Nu pot să spun că reuşim de fiecare dată pentru că sunt multe aspecte la care avem de lucrat, dar punem preţ pe limba acestui stat şi pe tehnologii”, ne-a comunicat Adrian.

Dezordine în companiile de taxi

Acesta spune că s-au lansat pe piaţă la începutul lunii decembrie 2011. „Toţi angajaţii au experienţă în domeniul taximetriei. Am lucrat şapte ani, directoarea noastră – nouă. De ce am decis să ne lansăm ca firmă aparte? Din cauza dezordinii care este în cadrul companiilor la care am lucrat până acum”, ne-a spus administratorul.

Acesta susţine că au fost printre primii care au încercat, chiar de la începutul activităţii, să introducă româna ca limbă de lucru şi de comunicare între angajaţi. „E greu pentru că angajaţii, care au peste 40–60 de ani, s-au obişnuit să vorbească doar în rusă”, a menţionat angajatul.

Program de operare în rusă

O altă problemă, potrivit administratorului, e programul de operare care e doar în rusă. „Am încercat să găsim un programator ca să-l traducă în română, dar nu am reuşit. Cel cu care am lucrat nu vorbeşte româna, lucrează pentru multe companii de taxi din Ucraina şi Federaţia Rusă şi pot să spun că este cel mai bun. Pe moment, folosim un program în limba rusă, cu grafie chirilică”, afirmă angajatul companiei de taxi.

Acesta a menţionat că, în mare parte, angajaţii companiei vorbesc în română. „Sunt însă şi angajaţi care nu vorbesc limba de stat. De exemplu, fata care v-a răspuns la apel nu ştie româna, doar cuvintele de salut. Cu ea vorbim în rusă. Clienţii însă nu aud aceste discuţii, care nu au loc în eter, ci la telefon. Taximetriştii au handsfree, iar clienţii noştri aud doar muzica din salon”, susţine Andrian. Administratorul adaugă că în cadrul companiei – în proporţie de 90% – se vorbeşte româna.

Vizite de lucru în România

Potrivit angajatului, s-ar putea trece uşor la română în cadrul companiilor. „Ar trebui organizate stagii pentru taximetrişti, operatori de taxi în România ca să vadă cum se lucrează acolo. Sunt anumite fraze pe care le înţeleg doar operatorii şi taximetriştii. Acestea sunt în rusă. De aceea, cred că stagiile în România ar ajuta companiile din RM să preia modelul lor de lucru şi româna ar deveni o limbă vorbită în cadrul tuturor companiilor din Chişinău”, a opinat Adrian.

Reacţiile cititorilor

„În acest caz, ce face ministerul responabil ca în cadrul acestor companii de taxi să se respecte legea cu privire limba de stat a acestei ţări? Trebuie să batem la uşile lor şi să cerem respectarea legii, altfel ne vom certa între noi fără a obţine rezultate. Pierdem, din păcate, noi. Sunt atâtea fete cu licee terminate care vorbesc frumos româna şi nu au de lucru, ele însă angajează persoane aduse de nu ştiu unde. În centrele comerciale, toate îţi răspund în rusă, de-ţi stă în gât”, ne-a scris Tamara Croitoru.

„Dacă am reuşi să-i obligăm pe opetatorii de taxi să aibă o atitudine corectă faţă de clienţi, nici în domeniul limbii de comunicare nu ar fi probleme”, este de părere Dumitru Durnescu.

Cu zece lei mai mult pentru zece minute aşteptate

„Ce folos că te salută în română, dacă îţi vorbesc mai departe în rusă. Şi atunci când revin să-ţi comunice dacă au găsit sau nu maşină îţi vorbesc doar în rusă. Am încercat să le întreb în română, mi-au pus receptorul, fără să mă asculte. Apoi, m-au sunat şi au început a ţipa la mine că nu ies afară, că maşina mă aşteaptă de zece minute. Mi-au cerut cu zece lei mai mult pentru că a aşteptat taximetristul. Trebuie desfiinţate toate companiile de taxi în care lucrează persoane incompetente şi formate altele în care să fie angajaţi oameni ce respectă pasagerii şi limba în care vorbesc aceştia”, afirmă Eugenia Parfeni.

Vă reamintim că, în cazul în care aveţi de reclamat situaţii similare, nu ezitaţi să sesizaţi Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor (mun. Chişinău, str. E. Coca 28, bloc. III, bir. 12, fax: 218-522), iar în situaţia în care aveţi nevoie de o consultaţie, linia telefonică directă a consumatorilor vă stă la dispoziţie (tel.74-14-64).

The following two tabs change content below.
Marina Liţa

Marina Liţa

Marina Liţa

Ultimele articole de Marina Liţa (vezi toate)