Cheamă taxiul în limba română!

„În următorii 20 de ani nu cred că se va schimba situaţia lingvistică în cadrul companiilor de taxi din Chişinău”

Firma de taxi din localitatea Mereni, raionul Anenii Noi, fostul judeţ Chişinău, deserveşte clienţii în limba română. „Este limba oficială a acestui stat şi este corect să fie aşa”, ne comunică Pavel Ursu, administratorul companiei. La 22 de kilometri de Mereni, la firma ce deserveşte oraşul Anenii Noi, operatoarea a vorbit în limba rusă, deşi m-am adresat doar în română.

Marina LIŢA

Pavel Ursu a devenit cunoscut acum câteva luni, când presa a scris despre compania de taxi pe care a deschis-o în satul său natal, Mereni, raionul Anenii Noi. Este prima companie care prestează servicii de taxi exclusiv pentru locuitorii unei localităţi rurale. Cu 15 lei, merenenii pot să plece în câmp la muncă sau la magazin la o bere cu prietenii din sat, să ajungă de la o cumătră, la alta. Sâmbătă, tinerii cheamă taxiul pentru a merge la discotecă, iar duminică maşinile duc sătenii la biserică.

11 angajaţi

„Am început cu două maşini şi patru şoferi. Am mai cumpărat alte două şi am angajat alţi patru şoferi. Acum am 11 angajaţi, trei dispeceri şi opt conducători auto”, se laudă Pavel Ursu, administratorul firmei de taxi din localitatea Mereni.

Acesta se poate mândri şi cu faptul că satul în care s-a născut este prima localitate unde a apărut un serviciu de taxi. Maşinile au trasee diferite – la câmp, la biserică, la şcoală, la Chişinău, la spital în Anenii Noi. „Nu pot să vă spun câte apeluri avem pe zi, dar cred că deservim în jur de 40 de persoane. În cursul săptămânii, sunt clienţi prin sat, în weekend, mulţi pleacă la Chişinău, iar luni, la spital în Anenii Noi”, spune Ursu.

Un pix, un caiet şi telefonul

Administratorul susţine că angajaţii sunt profesionişti. „Criteriile de selectare a şoferilor cer ca aceştia să aibă o vechime de şofat de minimum trei ani şi să nu consume băuturi alcoolice în timpul serviciului. Operatoarele sunt femei care au lucrat şi lucrează în continuare ca vânzătoare la magazin. Au experienţă în comunicarea cu oamenii şi nu le este greu”, comunică tânărul.

Acesta spune că dispecerii nu au computere în faţă, ci un pix, un caiet şi telefonul. „O investiţie în IT nu se justifică, pentru că angajaţii ştiu satul şi le explică şoferilor bine ce vor clienţii”, susţine Ursu.

Se vorbeşte româneşte

Administratorul ne-a mai comunicat că limba utilizată în cadrul companiei, dar şi în convorbirile cu potenţialii clienţii este româna. „Am cerut ca pasagerii să fie salutaţi în limba acestui stat. Şoferii, la rândul lor, trebuie să fie amabili şi să vorbească doar în română”, susţine tânărul.

Întrebat ce crede despre faptul că unele companii din Chişinău vorbesc doar ruseşte, acesta a spus că este o tactică greşită. „Din păcate, aceasta este situaţia firmelor de taxi din Chişinău şi nu văd cum s-ar schimba în următorii 20 de ani. Totul depinde de fiecare în parte, factorul uman are o importanţă mare. De aceea va trebui să mai treacă ceva timp ca să se schimbe situaţia”, spune Ursu.

„Добрый вечер!”

Am încercat să sunăm la firma care prestează servicii de taxi în raionul Anenii Noi. Vocea feminină de la celălalt capăt al firului mă salută: „Добрый вечер!”. Deşi am vorbit în limba română, aceasta a continuat în limba rusă, iar la un moment dat, pentru că nu înţelegea ce întrebam, a solicitat să vorbesc „pe limba ei”. „Vorbim cu clienţii şi aşa, şi aşa. Cum vor ei. De fapt, ce importanţă are în ce limbă comunicăm? Noi ne înţelegem”, îmi spune operatoarea, care mă roagă să revin a doua zi, pentru că şeful nu este la serviciu.

Din experienţa cititorilor

„Am urcat în taxi şi i-am spus şoferului adresa. Atunci el a intrat în discuţie cu mine. „Şi de ce, mă rog, vorbeşti aşa de cultural? Voi, românii, trebuiţi împuşcaţi. Când era Voronin era mai bine!”, a început să mă atace. Toate argumentele mele că sunt născută aici, că aşa vorbesc eu, nu l-au interesat. După o zi grea de lucru, am ajuns acasă cu o durere de cap şi tristă, pentru că persoana care era plătită să aibă grijă să ajung bine, a ales să mă atace şi să mă numească în diferite moduri”, ne-a comunicat Olesea, o locuitoare a oraşului Chişinău.

„Am fost la Soroca, să vizitez nişte prieteni. De la Gara Auto am luat un taxi să ne ducă până la ei acasă. Nu cunosc bine nici limba rusă, nici  limba română, dar am observat că taxistul a vorbit cu prietenii mei doar în rusă. Mi s-a părut foarte straniu, pentru că atunci când am venit în R. Moldova, mi s-a spus că româna este limba vorbită aici. În taxi, nu doar în Chişinău, auzi limba rusă”, spune Griffith, un cetăţean străin, aflat în vizită în Republica Moldova.

„Toate astea se întâmplă pentru că oameni mai cu bun-simţ ca moldovenii nu există în lumea asta. Ne-am învăţat să cedăm. Ar trebui să nu răspundem ruseşte, aşa ca să înveţe limba română”, scrie  Mihaela Papanaga.

„Nu doar taxiul să-l chemăm în română, dar şi să ne adresăm la oricare în această limbă, tare mi-i ciudă pe cei care trăiesc o viaţă în Moldova şi nu înţeleg cel puţin 10 % limba de stat!”, scrie indignată Ana Coval.

Telefoane noi pentru taxi

Începând cu anul viitor, pentru a chema taxiul, clienţii vor trebui să formeze un număr compus din cinci cifre, şi nu din patru, ca în prezent. Schimbarea se va produce începând cu 1 februarie 2012. Până în prezent, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii a atribuit  46 de numere noi.

Noile numere scurte vor fi valabile pentru întreg teritoriul R. Moldova, şi nu doar într-o localitate, ca în prezent. Agenţia pentru Reglementare în Comunicaţii argumentează schimbarea prin creşterea cererii de numere scurte pentru diverse servicii, iar combinaţia din patru cifre este limitată doar la o sută de numere.

Noua combinaţie din cinci cifre permite acordarea a o mie de numere noi. Taxa pentru utilizarea numărului scurt va fi micşorată de la 16 mii de lei anual, până la 10 mii de lei pe an. Numerele scurte sunt utilizate de obicei de serviciile de taxi, de companiile de transport feroviar şi aerian, precum şi de alte companii de prestări servicii, inclusiv medicale.

Publika.md

The following two tabs change content below.
Marina Liţa

Marina Liţa

Marina Liţa

Ultimele articole de Marina Liţa (vezi toate)