Cheamă taxiul în limba română!

Unii angajaţi ai companiilor de taxi susţin că româna bruiază undele radio

„Un șofer de taxi mi-a spus că sistemul radio folosit de taximetrişti funcționează mai bine dacă se vorbește în rusă. În română se deslușește mai greu şi bruiază. O fi oare adevărat?!”, ne întreabă Tina, una din cititoarele ziarului.

„Când am întrebat de ce vorbesc angajaţii firmelor de taxi între ei doar în rusă, un şofer mi-a spus că e mai uşor aşa. Nu sunt cuvinte lungi ca în română. E mai uşoară pentru noi, cei care lucrăm în acest domeniu, rusa decât româna. Nici nu ştiu ce să cred”, ne scrie indignată Andreea.

„O limbă nu poate bruia undele”

„Păcăleală moldovenească”, susţine Ion Avram, şeful Catedrei Radioelectronică şi Comunicaţii a Universităţii Tehnice din Moldova. „În toate telecomunicaţiile – telefonie fixă, mobilă, radio –, undele funcţionează în banda de frecvenţă 0,3–3,4 khz. Acesta se numeşte canalul tonal şi este volumul pe care îl ocupă vocea de bărbat şi femeie. E cel mai important. Problemele pot apărea cu angajaţii care nu pot rosti corect cuvintele. În niciun caz o limbă nu poate crea incomodităţi şi bruia undele”, opinează şeful Catedrei.

„Nu poate fi aşa ceva”, râde Sergiu, taximetrist. „Problema e în şefii care dispun să se vorbească numai în rusă şi a operatoarelor care, în mare, sunt vorbitoare de rusă sau sunt obligate să vorbească limba altui stat”, susţine acesta.

Bărbatul s-a arătat indignat de atitudinea operatoarelor faţă de taximetrişti şi susţine că din cauza lor apar mai multe probleme cu pasagerii. „Am încercat să vorbesc în română şi m-am lăsat păgubaş când am văzut că nu mă bagă nimeni în seamă. Însă problema cea mai mare poate apărea atunci când mi se spune să mă deplasez la o adresă, ajung acolo, le anunţ şi ele nu cheamă clientul. Am aşteptat şi jumătate de oră. A trebuit să ascult insultele clienţilor, iar ele îmi spuneau că eu sunt de vină”, spune acesta.

Se întâmplă rar

La rândul lor, operatorele nu neagă faptul că ar putea apărea situaţii de acest gen. „Lucrez singură şi nu reuşesc uneori să chem pasagerii. Dar asta se întâmplă foarte rar”, îmi spune angajata care vorbeşte în rusă cu mine. „Nu vorbesc limba de stat. Ştiu că ar trebui să o învăţ, dar…”, îşi întrerupe gândul şi mă întreabă dacă vreau să comand taxi.

Vă reamintim că, în cazul în care aveţi de reclamat situaţii similare, nu ezitaţi să sesizaţi Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor (mun. Chişinău, str. E. Coca 28, bloc. III, bir. 12, fax: 218-522), iar în situaţia în care aveţi nevoie de o consultaţie, linia telefonică directă a consumatorilor vă stă la dispoziţie (tel.74-14-64). 

Marina LIŢA

The following two tabs change content below.
Marina Liţa

Marina Liţa

Marina Liţa

Ultimele articole de Marina Liţa (vezi toate)