Cel mai important festival Shakespeare e la Craiova!

 

Emil Boroghină, director fondator al Festivalului Internațional Shakespeare din Craiova.

Trupe de teatru din Europa, Asia, America de Nord și America de Sud, Africa și Australia au participat la cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional Shakespeare de la Craiova, al cărui director fondator este Emil Boroghină. Datorită acestui amplu eveniment cultural, Craiova devenise, în perioada 23 aprilie–6 mai 2018, capitală teatrală a României.

Shakespeare a intrat în mentalul Craiovei

Desfășurat sub genericul „Planeta Shakespeare”, festivalul a inclus peste 30 de spectacole din 13 țări: Polonia, Marea Britanie, Coreea de Sud, Africa de Sud, România, Belgia, Franța, Japonia, Australia, Canada, Brazilia, Rusia, SUA. La ediția curentă au fost invitați mari regizori precum Robert Lepage, Kreszisztof Warlikowski, Declan Donnellan, Kelly Hunter, Irina Brook.

Fascinația pentru opera shakespeariană, pentru personajele celui mai jucat dramaturg de pe planetă plutea în aerul Craiovei pe toată durata festivalului. Cel care a scris: „Lumea-i o scenă, și toți oamenii actori”, are și azi o putere de seducție copleșitoare, străzile din preajma Teatrului Național „Marin Sorescu”, pietonalele din Centrul Vechi, elegant și luminos după renovare, piețele cu monumente istorice, parcurile pline de flori mi-au părut niște spații integrate într-un spectacol imens, derulat sub privirea invizibilă a omului ce și-a câștigat nemurirea cu poezia sa, cu teatrul său focusat pe replica „A fi sau a nu fi”.

De dimineață până noaptea târziu, am văzut nu doar reprezentații în săli de teatru, ci și scenete, performance-uri, concerte ale studenților, liceenilor, în stradă, pe terase, în diferite locații. Festivalul îi dă o deschidere Craiovei spre Europa și spre alte continente, spiritul shakespearian a intrat, cred, în mentalul orașului, ajutându-l să scape de complexe. Craiova nu mai e o urbe de provincie, nu e la margine, ci în centrul unei mișcări culturale al cărei produs magnific (nu mă tem de cuvânt) e festivalul considerat de mulți specialiști, drept cel mai important dintre festivalurile Shakespeare din lume.

Scenă din „Furtuna”, Jijosha Yamanote Company din Tokyo.

Emil Boroghină, un visător neobosit

Festivalul s-a deschis de ziua lui William Shakespeare, pe 23 aprilie (s-au împlinit 454 de ani de la nașterea dramaturgului), cu „Poveştile africane ale lui Shakespeare”, spectacol al Teatrului Nou din Varșovia, regizat de Kreszisztof Warlikowski și s-a încheiat pe 6 mai cu spectacolul „Ace şi opiu” al lui Robert Lepage. Organizat de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” şi Fundaţia William Shakespeare din Craiova, Festivalul Internațional Shakespeare a avut loc cu sprijinul Primăriei Municipiului Craiova și al Consiliului Local Municipal, parteneri principali ai evenimentului.

Menționăm de asemenea, că anul acesta, Premiul Internaţional Shakespeare, acordat de un juriu prezidat de reputatul teatrolog George Banu și oferit de Institutul Cultural Român, i-a revenit regizorului Kreszisztof Warlikowski.

Potrivit lui Emil Boroghină, președinte de onoare al festivalului Shakespeare, organizatorii au decis ca în 2018, când marcăm Centenarul Marii Uniri, vechile teatre naţionale ale României Mari – din Iaşi, Craiova şi Bucureşti, precum şi Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău să prezinte spectacole shakespeariene la ele acasă în dorinţa de realizare a unei axe a Teatrelor Naţionale.

Amintim că Festivalul Internațional Shakespeare din Craiova a luat ființă în 1994. Emil Boroghină mărturisește că gândul de a fonda la Craiova un festival la care să fie invitați cei mai mari regizori ai lumii cu producțiile lor i-a încolțit după ce Teatrul Național craiovean câștigase, în 1991, Premiul Criticii la Festivalul Internaţional de la Edinburgh, pentru spectacolul „Ubu Rex cu scene din Macgeth” al lui Silviu Purcărete. Au urmat spectacole de referință pentru teatrul românesc, „Piticul din grădina de vară“, „Ubu Rex cu scene din Macbeth“, „Titus Andronicus“, „Phaedra”, „Danaidele“, create de Silviu Purcărete.

Secvență din „Henric al V-lea” cu Brett Brown, Australia.

Nu e ușor să organizezi 11 ediții ale unui eveniment de o asemenea amploare, dificultățile sunt, mai cu seamă, de ordin financiar, totuși, lui Emil Boroghină i-a reușit să realizeze proiectul Shakespeare, „cel mai cutezător şi nebunesc demers” (îl citez pe domnia sa), pentru că, precum ne spune cu sinceritate, toată viața s-a hrănit din vise, a căutat, a visat, e un visător „permanent încrâncenat”.

Producții de o înaltă cotă artistică

Ediția actuală a cuprins producții de calitate, mă voi opri, înainte de toate, la o reprezentație inedită, jucată sub cerul înstelat, în piața Mihai Viteazul, cu luna plină strălucind deasupra capetelor noastre. Spectacolul se numește „În inima nopții – Episodul Macbeth”, e al Teatrului „Regina Maria” din Oradea, a fost realizat de regizorul Gavriil Pinte pornind de la un scenariu după William Shakespeare, cu inserții din George Banu și Monique Borie.

Sub ochii noștri actorii se metamorfozau, personajele se întrupau, setea lor de putere creștea, crima ajunsese inevitabilă, un rege bătrân e ucis de cel care îi ia locul pe tron, împreună cu frumoasa-i regină preschimbată în fiară, dar pentru un păcat așa de mare trebuie să plătești, îți pierzi mințile apoi dispari în întuneric. Toate elementele scenografiei ingenioase a Roxanei Ionescu au accentuat clocotul pasiunilor. Mai sufla și un vânt răcoros, ne zgribuleam pe locurile noastre, personajele se zbăteau în convulsii care ni se transmiteau și nouă, în astfel de nopți nu-ți mai vine să dormi, ci doar să te bucuri de magia actului scenic și, la urmă, să aplauzi. „Facem un tip de teatru care provoacă imaginarul spectatorului”, afirmă Gavriil Pinte, cel care a conceput trilogia „În inima nopții” (două episoade, Lear și Hamlet, au fost prezentate la edițiile anterioare ale festivalului).

Virtuozitatea, aptitudinile pentru zbor ale oamenilor, îndrăzneala de a forța limitele ne cuceresc și în spectacolul „Furtuna”, adus de Jijosha Yamanote Company din Tokyo. Această producție în regia lui Masahiro Yasuda ne hipnotizează prin exactitate, prin limpezimea conceptului, ființele umane par creaturi supranaturale, parcă nici nu se supun legilor gravitației, corpurile lor desenează o geometrie în perpetuă mișcare, uneori ai senzația că levitează. Prospero din celebra piesă „Furtuna” învață vrăji de la Ariel, noi ne lăsăm duși de vraja artei.

Precizia se îmbină cu o ironie de coloratură satirică în spectacolul „Măsură pentru măsură” în regia lui Declan Donnellan, realizat în coproducţie cu Teatrul „Puşkin” din Moscova. Aluziile la sistemul totalitar, la regimul polițienesc din țări postcomuniste ne amuză, dar ne și amintesc că relațiile dintre cei puternici și cei slabi nu s-au prea schimbat, din vremea lui Shakespeare până în ziua de azi.

„În inima nopții – Episodul Macbeth”, în regia lui Gavriil Pinte, Teatrul „Regina Maria”, Oradea

Un spectacol savuros despre autocrație ne-a adus și actorul Brett Brown din Australia, sclipitor în „Henric al V-lea”, un one-man show în regia lui Philip Parr. Descris de The Sydney Morning Herald ca o „stea în devenire”, actorul și baritonul Australian Brett Brown este absolvent al Academiei Regale de Artă Dramatică din Londra. El a avut reprezentații cu Opera Australia, Royal Shakespeare Company, Shakespeare’s Globe, BBC, în spectacole și musicaluri pe West End din Londra și în festivaluri de teatru din întreaga Europă.

Programul festivalului de la Craiova a mai inclus un spectacol de excepție al lui Grigore Leșe, „La porțile ceriului…”, spectacolul Teatrului Naţional din Craiova „Nopţile ateniene – Timon din Atena şi Visul unei nopţi de vară” în direcţia de scenă a lui Charles Chemin, „Visul unei nopţi de vară” de la Worcester Repertory Theatre în regia lui Ben Humphrey şi „A douăsprezecea noapte” de la Flutte Theatre din Stratford upon Avon în regia lui Kelly Hunter, „Othello” de la Teatrul „Tony Bulandra” din Târgovişte în direcţia de scenă a lui Suren Shahverdzan şi „Mult zgomot pentru nimic” de la Teatrul Nottara, realizat de Diana Lupescu, „Romeo şi Julieta” de la Mokwha Repertory Company din Coreea de Sud etc.

Următoarea ediție a Festivalului Shakespeare din Craiova va avea loc în 2020, cu titulatura „William Shakespeare-Universalul”.

The following two tabs change content below.