Cea mai amplă expoziție de grafică românească la Chișinău

21_central_SalonSimpla curiozitate de a vizita un Salon de Grafică la Chișinău se poate transforma treptat într-o firească retragere în alt spațiu decât cel dominat de agresivitatea panourilor publicitare. Mai ales când acestea exploatează în exces elemente grafice consacrate, transformându-le în trucuri grafice. Nici nu are cum să nu ți se facă dor de grafica veritabilă.

Gala tehnicilor noi și tradiționale

Nimic mai binevenit în acest sens, și în asemenea condiții, decât inaugurarea Salonului de Grafică Românească 2014 la Muzeul Naţional de Artă al Moldovei. Senzația e, fără îndoială, una de purificare. Și nu cred să exagerăm. Conceptual, Salonul cuprinde toată paleta viziunilor grafice realizate pe parcursul ultimilor doi ani de către artiști plastici de toate vârstele din România. În plus, nu se întrevăd restricții în privința tehnicilor executării lucrărilor vernisate. Se pare că s-a urmărit special o deschidere spectaculoasă către toate posibilitățile. Fapt demn de admirat. Chiar dacă genul preferat al subsemnatului, cel al acuarelei, nu a fost abordat decât de un singur autor, Adriana Lucaciu, prezentă cu dinamicul „Semn de întrebare”.

Vizitatorul a putut aprecia, în schimb, noutatea unor tehnici de lucru. Găsim alături de desen și tehnici clasice de imprimare și multiplicare, lucrări ce implică manipularea foto, gravarea pe sticlă-oglindă, imprimări cu foiță și, pe segmentul noilor tehnologii artistice, executări digitale pe hârtie și carton, pe lemn, metal, sticlă etc. Oricum, dulce-amara tranziție domină și aici, din moment ce majoritară e tehnica mixtă.

Salonul de Grafică a ajuns la a III-a ediție

Pentru ochiul privitorului ghidat din interior și de a ideatică, nu doar cromatică, credem că ar ieși în evidență „Interior exterior” (II) de Marcela Rădulescu, „Fără titlu” (I, II, III) de Mircea Bâtcă, „Pieta” de Marcel Muntean, digiografia lui Ioan Doru Vlădoiu, cărbunele „Pe cord deschis” de Ada Muntean, dezbinările incipiente surprinse de Ciprian Răducan, mângâioasa „Autoapărare” a Ioanei Palamar, savuroasa „Ploaie, vis de pește” de Carmen Nistorescu, cele trei „Himere” de Anatol Patrașcu și, firește, „Călătorind departe” de Lucia Pușcașu etc.

Un comunicat al Muzeului Național de Artă al Moldovei anunţă că Salonul de Grafică Românească 2013 se află la cea de-a III-a ediţie și, pentru prima oară, tehnicilor tradiționale le sunt adăugate și tehnicile digitale – ca mediu exclusiv de lucru, tehnici acceptate la ora actuală în saloanele de profil, peste tot în lume. Și tocmai acest gen de căutare, am adăuga noi, face ca lucrările expuse în cadrul acestui Salon să intervină cu doza necesară de sublim și bun gust pe „piața digitală”, ieftină și mereu predispusă să ne invadeze de peste tot cu omniprezentul kitsch care a reușit să se digitalizeze înaintea tuturor.

Vizitați expoziția până la 2 martie

E de remarcat observația coordonatorului acestei expoziții, dl Ioan Cuciurcă, ce caracterizează digitalul ca fiind „noul limbaj intrat recent şi în arena noastră (chiar dacă mai e privit cu suficiente rezerve). Acelaşi lucru s-a întâmplat însă pretutindeni, astfel încât puţine manifestări internaţionale au rămas ancorate în zona tehnicilor tradiţionale. Între aceste extreme, se află expresivele lucrări realizate în ac rece, aquaforte, aquatinta, xilogravură, litografie sau serigrafie – tehnici încoronate ale gravurii clasice.”

De remarcat că Muzeul Naţional de Artă al Moldovei a realizat acest Salon de Grafică Românească în colaborare cu Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” de la Chișinău şi Uniunea Artiştilor Plastici din România pentru perioada 13 februarie – 2 martie 2014.

The following two tabs change content below.
Nicolae Popa

Nicolae Popa

Nicolae Popa

Ultimele articole de Nicolae Popa (vezi toate)