Ce se întâmplă cu drumurile din Chişinău şi când vom scăpa de gropi

Interviu cu şeful adjunct al Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie a Consiliului Municipal Chişinău, Vitalie Butucel

butucel

Foto: privesc.eu

Într-un interviu acordat JURNALULUI de Chişinău, şeful adjunct al Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie, Vitalie Butucel, a explicat de ce durează atât de mult lucrările de construcţie pe bulevardele Ştefan cel Mare şi Sfânt, Constantin Negruzzi şi strada Vasile Alecsandri.

– Stimate Domnule Vitalie Butucel, locuitorii Chişinăului, dar şi oaspeţii capitalei sunt nemulţumiţi de calitatea drumurilor din Chişinău. Ce şosele se află acum în reparaţie sau în fază finală de recepţie a lucrărilor de reabilitare?

Voi face referiri doar la primul pachet Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), în care sunt incluse reparaţia capitală a trei drumuri de importanţă majoră din Chişinău: bulevardele Ştefan cel Mare şi Sfânt, C. Negruzzi şi strada V. Alecsandri. Al doilea pachet BERD prevede construcţia altor trei drumuri din municipiu: Tighina, Columna şi 31 august 1989, pe care vor începe lucrările anul viitor. Pachetele BERD prevăd reparaţia drumurilor, trotuarelor, amenajarea parcărilor, inclusiv instalarea noilor reţele electrice. Reţeaua nouă electrică este subterană şi include iluminat stradal modern.

– După ce criterii au fost selectate cele şase străzi incluse în BERD 1 şi BERD 2 pentru a fi reparate?

S-a făcut o analiză şi s-a ţinut cont de gradul de utilizare a acestor străzi, de gradul de uzură a reţelelor subterane etc. Străzile incluse în BERD 1 sunt cele mai exploatate de locuitorii Chişinăului. Vreau să menţionez că bulevardul central a fost acoperit de-a lungul timpului cu straturi de asfalt, dar o reparaţie capitală asemenea celei de astăzi nu a fost făcută timp de 40 de ani.

– Cine a câştigat tenderul?

Compania constructoare este din România, Delta ACM-93 SRL, din şase care au participat la licitaţie. Acestea erau din Spania, Bulgaria, România şi Italia. Proiectul tehnic al celor trei străzi a fost elaborat de Institutul Municipal de Proiectări „Chişinăuproiect”.

– În ce fază de reconstrucţie se află bulevardul C. Negruzzi?

Voi explica câteva detalii despre cel mai mic drum din cele trei care sunt încă în fază de construcţie, dar care a stârnit cele mai mari discuţii din partea cetăţenilor. Bulevardul Negruzzi avea o problemă veche ce ţinea de o conductă pentru apele pluviale, construită acum 25 de ani de pe str. Ciuflea până la intersecţia cu bdul Ştefan cel Mare şi Sfânt, destinată apelor pluviale.

Ca să evităm inundarea gării şi a acestui cartier, după ploile abundente, a fost inclusă şi construirea acestei conducte. Drept consecinţă, lucrările de reparaţie pe bd. Negruzzi au întârziat. Mai mult, întârzierea s-a datorat şi faptului că în hărţile topografice existau anumite reţele subterane, în timpul lucrărilor au fost depistate şi alte reţele ce au îngreunat lucrul.

De exemplu, au fost descoperite probleme de reţele de canalizare, electrice, care nu se găseau în harta topografică, dar ele trebuiau soluţionate. Acum carosabilul poate fi exploatat. Se lucrează la amenajarea parcărilor şi trotuarelor. Până la finele anului curent, bulevardul Negruzzi va fi finalizat complet. Durata de exploatare este de un an de zile, după care urmează a fi recepţionat ca obiectiv finalizat cu garanţia constructorului. Aceleaşi condiţii sunt valabile şi pentru bdul Ştefan cel Mare şi Sfânt şi strada Vasile Alecsandri.

– Care este starea de lucruri pe strada Vasile Alecsandri?

Pe strada respectivă au fost efectuate aceleaşi lucrări cu schimbarea reţelelor subterane finanţate din bugetul municipal în comun cu operatorii de reţele Termoelectrica, Apă-Canal, Moldtelecom. Strada V. Alecsandri este reconstruită în proporţie de 96–98%. Aceasta include drumul reconstruit, borduri noi, parcări, pavaje, reţele electrice, iluminat stradal nou.

Pe această stradă au fost instalate semafoare noi şi o reţea nouă de contact pentru troleibuze. Aceasta începe de la str. Columna, colţ cu Gavriil Bănulescu-Bodoni, continuă pe V. Alecsandri până la A. Mateevici. Pentru moment, se mai fac lucrări de racordări la străzile care se intersectează cu Alecsandri.

– Chişinăuenii se indignează cel mai mult de felul cum arată azi bulevardul central al capitalei, care reprezintă Chişinăul…

Pe bulevardul central lucrările de reparaţie au început la urmă, deoarece ele derivă din cele de pe străzile despre care am vorbit mai sus. Lucrările durează din cauza problemelor reţelelor subterane. Au fost efectuate contacte noi pentru reţeaua de iluminare stradală. Toate reţelele vechi au trecut în canale subterane noi. Următoarele lucrări prevăd ridicarea la nivelul admisibil al bordurilor vechi, de granit. Lucrările sunt complexe deoarece se lucrează în paralel şi la drum, şi la partea pietonală, amenajări pentru parcări.

Anul acesta, intenţionăm să aşternem stratul de uzură pe Ştefan cel Mare ca să fie practicabil pe timp de iarnă. Nu a fost construită partea pietonală până acum deoarece trebuie finalizate celelalte lucrări pe bulevard. Deşi sunt părţi amenajate parţial cum este Piaţa Marii Adunări Naţionale. Se face pe porţiuni. Abia în anul viitor, până în vară, vor fi încheiate lucrările pe partea pietonală.

– Ce puteţi spune despre calitatea lucrărilor?

Calitatea lucrărilor nu poate fi pusă sub semnul întrebării. Toate materialele utilizate sunt de calitate înaltă, cu certificate de calitate şi conformitate. Compania internaţională „Egis”, responsabilă de calitatea lucrărilor pe aceste drumuri, a fost selectată de BERD şi BEI. Toate lucrările sunt monitorizate de specialiştii calificaţi ai acestei companii.

– Care este valoarea totală a proiectului BERD 1 pentru construcţia capitală a celor trei străzi?

Partea financiară este de 11.571.475, 68 euro, sub formă de împrumut cu o parte din grant, din care BERD contribuie cu împrumut 10, 3 mil. de euro, BEI – cu 10,3 mil. de euro şi Fondul verde din Europa ( FISV), – cu 1,4 mil. de euro. Lucrările prevăd construcţia a 6.700 de metri de drum, instalarea a 654 de corpuri de iluminat Led, reinstalarea a 288 de piloni de electricitate.

Partea de grant din această sumă este 1,4 mil. Grantul acoperă dobânda pe care municipalitatea trebuie să o întoarcă sub formă de rate în perioada inclusă în contract . Al doilea pachet de străzi, BERD2 include încă trei străzi care vor fi construite capital anul viitor: Tighina, Columna şi 31 august 1989. În total, BERD 1 şi BERD 2 vor costa circa 22 mil. de euro.

Interviu realizat de Victoria Popa

 

logo_amb_finlandei

 

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu reflectă neapărat poziția Ambasadei.