Ce măsuri previn hipertensiunea arterială?

SFATURI // Vestea bună este că un stil de viaţă sănătos te poate ajuta să îţi păstrezi tensiunea în limitele normale.

Hipertensiunea arterială este cea mai raspândită boală cronică. Sângele este transportat de inimă către ţesuturile organismului prin artere, presiunea sângelui reprezentând forţa cu care sângele împinge în pereţii arterelor. La fiecare bătaie a inimii (60-70 bătăi pe minut în repaus) se pompează sânge în artere, presiunea maximă fiind în momentul contracţiei inimii şi pompării sângelui. Aşa apare tensiunea arterială sistolică. Atunci când inima se relaxează, sângele are o presiune mai mică şi în acest caz este vorba despre presiunea arterială diastolică. Este motivul pentru care, la măsurare tensiunii se obţin două cifre, de exemplu 120 cu 80. Numărul mai mare este valoarea sistolică, iar numărul mai mic reprezintă valoarea diastolică. Tensiunea este considerată normală atunci când are valori mai mici de 140/90 mm Hg. Dar există persoane care au în mod contant tensiunea arterială ridicată deoarece sângele lor împinge în pereţii arterelor cu o forţă mai mare decât cea normală. Acest fenomen se numeşte hipertensiune.

Evită consumul de sare

Prima schimbare pe care ar trebui să o faci în dietă ar fi să reduci consumul de sare. Poţi face acest lucru dacă nu adaugi sare în mâncare atunci când găteşti, dacă mănânci alimente naturale în locul semipreparatelor, dacă eviţi alimentele de tip fast-food, murăturile, conservele şi mezelurile. Dacă totuşi nu poţi renunţa la gustul sărat, poţi folosi un substitut pe baza de clorură de potasiu.

Păstrează-ţi greutatea în limitele normale

Se consideră că jumătate dintre cazurile de hipertensiune arterială din lume sunt cauzate de obezitate. Menţinerea unei greutăţi normale nu doar previne apariţia hipertensiunii, dar, chiar şi în cazul în care aceasta este deja instalată, scăderea în greutate va fi urmată de reducerea tensiunii arteriale. Mai exact, studiile arată că fiecare kilogram pierdut determină o tensiune cu 2/1,3 mm Hg mai mică. În plus, mai puţină mâncare înseamnă şi mai puţină sare, efectul fiind cumulativ. În plus, este bine să ştii că, deşi tensiunea arterială creşte în timpul efortului fizic, este indicat să slăbeşti folosind exerciţiile. Evitarea sedetarismului este un pas important în prevenirea hipertensiunii.

Consumă fibre

Persoanele cu o dietă bogată în fibre (legume şi fructe) şi care au un consum redus de grăsimi „rele” care cresc colesterolul sunt mai ferite de hipertensiune. În plus, previi această afecţiune dacă ai un aport suficient de potasiu în dietă fiindcă acest mineral este implicat în menţinerea unor valori reduse ale tensiunii. Bogate în potasiu sunt alimente precum cartofii, peştele, fructele şi legumele proaspete şi nucile. De asemenea, se presupune că şi calciul ar fi implicat în normalizarea tensiunii, fiindcă hipetensivii cărora li s-au administrat suplimente cu calciu s-au bucurat de o ameliorare a stării de sănătate.

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău