„Ce are Pincevschi cu ștampila primăriei?”

Interviu cu fostul edil al Capitalei şi fostul preşedinte al Curţii de Conturi, Serafim Urechean

JURNAL de Chişinău a solicitat un interviu fostului primar de Chișinău, Serafim Urechean, care ne-a spus opinia sa despre proiectul parcărilor cu plată ce urma să fie implementat în capitală. Fostul edil ne-a spus cine este vinovat de situația în care a ajuns orașul și din ce bani se reabilitau drumurile în Chișinău când deținea el funcția de primar.

– Stimate Domnule Urechean, sursele noastre spun că o asemenea schemă cu privire la parcările din Chișinău s-ar fi încercat în timpul mandatelor Dvs., însă a fost stopată. Puteți să ne spuneți ceva despre asta?

Este o prostie și o încercare de a deplasa accentele. Au fost rezervate terenuri pentru amenajarea parcărilor, mai ales în partea centrală a orașului. A fost începută construcția stației de autobuze de lângă Combinatul de tutun [Gara de Nord]. Sarcina noastră era să descongestionăm traficul din centrul capitalei spre Gara de Nord, cum se mai numește ea, dar implicarea tovarășului Voronin a zădărnicit planurile.

Ulterior, actualii conducători ai primăriei au schimbat destinația terenurilor rezervate pentru amenajarea parcărilor. Astfel, terenurile au fost puse la dispoziția reprezentanților Partidului Liberal, pentru construcția diferitor imobile. A fost un experiment, nu e vorba de niciun fel de proiecte, credite, scheme etc. Începuse de fapt studiul societăţii civile despre parcările cu plată. Și atunci, în acest experiment, se percepea un leu pentru parcarea unui automobil, indiferent de termen. Din păcate, plecând de la primărie, nu am reuşit să realizez acest proiect până la capăt, dar vreau să menționez că, dacă aș fi fost primar, proiectul ar fi fost dus la bun sfârșit cu forțele proprii, fără credite, fără reprezentanți străini. Mai mult, orice metru pătrat din Chișinău trebuie să aducă venit chișinăuenilor, și nu celor care vin de peste hotare, fie cu credite, fie fără, fie cu minciuni, fie fără, ca nouă să ne rămână în cele din urmă doar 10% din beneficiu…

– Ce opinie aveți despre proiectul privind parcările cu plată, care urma să fie implementat în mun. Chișinău?

 Este o rușine pentru Chișinău și pentru R. Moldova în general. Să rambursezi un credit de circa 22 milioane de euro și să ai doar 10% din venit este cea mai mare prostie! Pentru că aceşti bani vor fi întorşi de noi, toți cetăţenii R. Moldova, de nepoții şi strănepoții noștri. Ca să vedeți ce reprezintă parcările, modelul de astăzi din Chișinău, puteți să mergeți la Complexul Turistic „Moldova” și veți vedea ce au făcut măgarii acolo. Totul se năruieşte după primele ploi, este o mare greșeală. Este foarte bine că s-a implicat societatea civilă, mass-media și a fost dezvăluit acest proiect umilitor. Cred că e o maşinaţie a combinatorilor de la primărie. Mi-am expus opinia despre firma respectivă recent fondată în cadrul unei emisiuni TV, cel mai important detaliu era să se afle cine stă în spatele acestui agent economic. Totul iese încet la iveală. Încercarea de a deplasa acum accentele pe Pincevschi este o prostie. Ce are Pincevschi cu ștampila primăriei?

– Şi care este exact marea greșeală?

Faptul că proiectul a fost încheiat în taină denotă că acolo există lucruri dubioase. Asemenea proiecte de amploare, care trebuie să fie rambursate timp de un deceniu de către chișinăueni, ar trebui discutate și consultate cu societatea civilă. Cetăţenii trebuie să fie informaţi. Autonomia locală este un lucru bun, dar unde este guvernarea când se contractează aceste credite de către autoritatea publică locală? Ce face ea, cum acționează? Până la urmă, Guvernul va întoarce creditele, adică poporul, și nu altcineva.

– Cine este responsabilul de la primărie pentru semnarea acestui contract care a stârnit revoltă în rândurile locuitorilor?

Deşi contractul cu agentul economic a fost semnat de viceprimarul Nistor Grozavu, coordonator de credite este primarul general, Dorin Chirtoacă. Și numai el poartă răspunderea, indiferent de cine ar semna un acord de acest gen. Nistor Grozavu a semnat la indicațiile lui Chirtoacă, a făcut ceea ce a făcut, deoarece ultimul nu-și poate permite să acționeze singur. El are dreptul să semneze numai atunci când primarul general îi deleagă prin dispoziție aceste împuterniciri. Mai mult, proiectul nu a fost acceptat și semnat de către Consiliul Municipal Chişinău, este o mașinație stopată la timp.

Autonomia locală este un lucru bun, dar unde este guvernarea când se contractează aceste credite de către autoritatea publică locală? Ce face ea, cum acționează? Până la urmă, Guvernul va întoarce creditele, adică poporul, și nu altcineva.

E foarte rău că nu a fost oprită și această batjocură pe care o avem în capitală. Am în vedere așa-numita „reparație” a drumurilor și cum arată acestea astăzi, după atâta timp și cu atâţia bani împrumutați. Cum arată bulevardele Ștefan cel Mare și Sfânt și Negruzzi, străzile V. Alecsandri şi A. Russo, calitatea lucrărilor a fost și rămâne foarte proastă. Vă ofer un exemplu pentru comparație: strada Ismail a fost reparată din banii municipalității, 26 milioane de lei, bani câștigați de orășeni în 1999. În prezent, nu este nicio zgârietură pe acest drum. Și nu a fost reparat timp de trei ani de zile, ci în şase luni. Calitatea reparației şi a materialului a fost înaltă, renovată cu meseriași din Chișinău. Prin urmare, vina pentru faptul cum a demarat acest proiect o poartă doar primăria. Şi dacă se face spectacol pentru dividende pentru un partid sau altul e una, dar dacă acest lucru va fi dus la bun sfârșit este un semnal bun.

– Ce credeți despre arestările celor despre care se spune că ar fi implicați în această schemă?

În opinia mea, în fața legii toți sunt egali. Cei care au încălcat legea trebuie să răspundă, de la vlădică la opincă. Curtea de Conturi a raportat cinci ani la rând despre schemele din Primăria Chișinău. Toate rapoartele au fost publicate în Monitorul Oficial. Procuratura a tăcut până acum, deşi a trebuit să se autosesizeze demult, ar fi trebuit să se dea peste mâini la timp. Dacă ar fi făcut-o, nu am fi avut astăzi aceste prejudicii.

– Pe ce bani au fost reabilitate drumurile din municipiu în timpul mandatelor Dvs.?

Toate lucrurile se făceau pe banii din bugetul primăriei. Străzile Ismail, Ciuflea, București, Ceucari, bd . Mircea cel Bătrân, 120 de km de linie de troleibuze, 380 km de gazoduct, 150 km de apeduct. Toate au fost făcute din bugetul municipal. Ceea ce se câștiga se aloca pentru lucrări publice, pentru dezvoltare. Am fugit de credite ca dracul de tămâie. Creditele au un mare neajuns – cheltuieşti bani străini, însă îi întorci pe ai tăi.

Interviu realizat de Victoria Popa

The following two tabs change content below.