CCA, furnizor de frecvenţe pentru Plahotniuc

AUDIOVIZUAL // Cele mai multe ilegalităţi ale CCA s-au comis începând cu perioada în care la conducerea instituţiei se afla actualul preşedinte, Gheorghe Gorincioi

Pentru 89,9% dintre moldoveni, cea mai importantă sursă de informare este televiziunea, iar peste 61% dintre aceştia au încredere în posturile de televiziune pe care le vizionează. În condiţiile în care 90% dintre locuitorii unui stat se informează de la televizor, controlul asupra audiovizualului din acea ţară devine automat un pot la care râvnesc foarte mulţi. Mai ales dacă acea ţară se numeşte Republica Moldova, acolo unde cam totul se obţine prin intermediul pilelor şi influenţelor.

În perioada guvernării comuniste, audiovizualul din RM s-a aflat strict sub controlul puterii. În această perioadă a devenit arhicunoscut sloganul „Nu prostiţi poporul cu televizorul” care nu lipsea aproape niciodată de la manifestaţiile de protest ale opoziţiei. Din păcate, poporul a fost prostit rău cu televizorul, iar acest lucru s-a făcut şi cu largul concurs al Consiliului Coordonator al Audiovizualului, instituţie care s-a aflat în centrul mai multor scandaluri în ultimii ani. Cele mai multe ilegalităţi ale CCA s-au comis începând cu perioada în care la conducerea instituţiei se afla actualul preşedinte, Gheorghe Gorincioi.

„Nu prostiţi poporul cu televizorul”

Odată cu venirea lui Gorincioi la şefia CCA, EUTV şi NIT au devenit posturi de acoperire naţională, obţinând practic toate frecvenţele de emisie care fuseseră scoase la concurs între 2007 şi 2008. Deşi la concurs participaseră numeroase alte posturi de televiziune, câştigătorii au fost întotdeauna aceiaşi.

Tot în 2008, singurul post de televiziune din RM la care mai exista o oarecare echidistanţă, Protv Chişinău, a fost foarte aproape de a rămâne fără licenţă de emisie. Doar protestele opoziţiei au făcut ca Gorincioi să nu deposedeze Protv de frecvenţa pe care emitea.
Strigătoare la cer a fost şi lipsa de reacţie a CCA-ului la politica editorială a mai multor posturi de televiziune. Deşi la Moldova 1, NIT, EUTV sau Prime echidistanţa era o noţiune necunoscută, făcându-se doar jocurile puterii, CCA nu a luat niciodată atitudine, chiar dacă s-au făcut nenumărate sesizări din partea societăţii.

Gorincioi a rămas în funcţie cu sprijinul Partidului Democrat

Odată cu venirea noii guvernări, toată lumea s-ar fi aşteptat la demisia de onoare a lui Gorincioi, mai ales după ce unii dintre liderii Alianţei pentru Integrare Europeană îl acuzaseră în nenumărate rânduri că ar fi făcut jocurile comuniştilor. În mod foarte ciudat, Gorincioi şi-a continuat nestingherit activitatea la CCA. Nedumerirea s-a spulberat însă odată cu trecerea timpului, când mai multe voci au spus că Gorincioi a rămas în funcţie în urma presiunilor pe care le-a făcut Partidul Democrat.

Şi dacă preşedintele a rămas acelaşi, activitatea instituţiei nu s-a schimbat prea mult. În continuare, unele posturi de televiziune fac jocuri politice în interesul forţelor care stau în spatele lor, fără absolut nicio intervenţie din partea instituţiei conduse de Gorincioi. Unul dintre cele mai relevante exemple este NIT-ul care face publicitate electorală PCRM-ului 24 de ore din 24. O altă încălcare gravă pe care o face această televiziune este legată de producţiile cinematografice pe care le difuzează, majoritatea dintre ele fiind piratate. Cu toate că şi în acest caz CCA-ul lui Gorincioi a primit mai multe sesizări, absolut nicio măsură nu a fost luată.

Ultima sfidare crasă a oricărei norme de profesionalism, venite din partea CCA, s-a produs chiar săptămâna trecută, atunci când au fost scoase la concurs mai multe frecvenţe tv şi radio. Deşi pentru frecvenţele tv au concurat două televiziuni cu conţinut 100% propriu, Jurnal TV şi Publika TV, acestora nu le-a revenit niciuna. Mai mult chiar, 10 din 11 au revenit obscurului post de televiziune TV3 care are conţinut 100% în limba rusă şi care difuzează toată ziua filme. De ce CCA-ul a ignorat un post de televiziune precum Jurnal TV care are 100% conţinut propriu, ar fi foarte greu de înţeles. Spun ar fi greu de înţeles, deoarece până acum am omis faptul că TV3 aparţine aceluiaşi Vladimir Plahotniuc care, întâmplător sau nu, mai deţine alte două frecvenţe cu acoperire naţională (Prime şi 2Plus).

Sfidare crasă a oricărei norme de profesionalism

Din păcate, la fel ca multe alte instituţii din RM, CCA-ul face jocurile lui Plahotniuc în detrimentul populaţiei. Pentru că o instituţie care conduce destinele audiovizualului din RM şi are intenţii bune ar face tot posibilul ca televiziuni precum Jurnal TV să aibă o acoperire cât mai mare, mai ales că avem atât de puţine posturi autohtone care să producă 100% conţinut propriu şi de calitate. Dar nu trebuie să ne mire nimic din activitatea acestei instituţii, mai ales că funcţionează doar pentru a furniza frecvenţe pentru Plahotniuc.

Spun asta deoarece, de când urmăresc activitatea CCA-ului, nu am văzut nicio iniţiativă bună pentru audiovizual şi respectiv pentru cetăţeni. Nu am văzut măcar o amendă aplicată vreunui post de televiziune din Chişinău, în condiţiile în care acestea comit zilnic încălcări flagrante ale legislaţiei.

Şi, până la urmă, cine este acest Gorincioi? Ce a făcut el pentru jurnalismul moldovenesc. A citit cineva vreun articol de-al său? A văzut cineva vreo emisiune produsă de acest individ? Mă-ndoiesc! Cu toate acestea, Gheorghe Gorincioi conduce destinele audiovizualului din R. Moldova de mai bine de trei ani, iar 90% dintre cetăţenii acestei ţări au ca principală sursă de informare posturile de televiziune.

Alexandru COZER

The following two tabs change content below.