Cătălin Ștefănescu: „La spectacolele lui Alexandru Dabija e bine să vii cu inima deschisă”

stefanescuE bine, cred, că până în ziua de astăzi am auzit foarte puține despre regizorul Alexandru Dabija și nu am văzut niciun spectacol de-al lui. La întâlnirea cu Cătălin Ștefănescu, organizată de Teatrul „Eugene Ionesco” pe 24 mai, acesta ne-a spus că la spectacolele lui Alexandru Dabija e bine să vii cu inima deschisă și cu atitudine cinstită, nepătată de scriituriile criticilor pe care, apropo, regizorul le detestă.

„Spuneți-mi Cătălin”

Primul lucru pe care l-a făcut sâmbătă Cătălin (ne-a rugat mult să-l tutuim) a fost acela că a trezit în noi toți o dorință arzătoare să mergem să vedem spectacolele lui Dabija din cadrul BITEI. Bănuiesc că acesta a și fost scopul întrevederii scurte, dar memorabile cu Cătălin Ștefănescu.

În al doilea rând, Cătălin nu ne-a permis deloc să ne simțim plictisiți. Ne-a povestit lucruri simple și esențiale despre metoda de lucru a regizorului, căruia deloc nu-i plac întâlnirile și discuțiile cu pretenții (pseudo)intelectualiste. Ne-a spus că Alexandru Dabija este de fapt omul anti-instituție, este genul de regizor care lucrează cu actorii clar, simplu și concis, fără a avea nevoie de premii, distincții și titluri.

Ne-a spus că regizorul Alexandru Dabija montează niște spectacole extrem de românești și doar în spațiul românesc, fără a fi organizate turnee undeva „unde e mai bine”. Nu e vorba de naționalism, ci de o grijă aparte făță de limba română, de obiceiurile și tradițiile acestei țări care se îmbină excelent în poveștile și istoriile create de regizor împreună cu actorii lui.

„Alexandru Dabija montează spectacole extrem de românești”

Încă un lucru esențial pe care ni l-a relatat Cătălin este faptul că Alexandru Dabija este o persoană foarte deschisă, autentică, care ține pasul cu tot ce se petrece în lume, ca mai târziu să folosească acest bagaj în scenă, sau poate să-l țină în sine, pentru a-l lăsa să-l influențeze pe parcurs.

Cât privește teatralitatea din spectacolele regizorului, acesta e un subiect aparte. Nu o vom vedea pe scenă așa cum o știm noi, dar nici hiperrealismul nu are ce căuta acolo. „Teatralitatea la Dabija înseamnă acel pact pe care îl semnează spectatorul cu regizorul, când acceptă să vină la spectacol. Asta înseamnă să fii gata să vezi o poveste, să asculți o istorie, însă fără gesturi patetice, fără voci false și poze arhitecturale”, a menționat Cătălin Ștefănescu.

Unicul lucru pe care îl mai poţi face după o întâlnire precum a fost cea cu Cătălin e să te duci la casă și să întrebi dacă mai sunt bilete la spectacolele lui Alexandru Dabija.

Patru spectacole în regia lui Alexandru Dabija în cadrul BITEI

Amintim că în zilele Festivalului BITEI–2014 vor fi jucate spectacolele „Vârciorova. Carantină” de Matei Millo și Vasile Alecsandri (Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău), „O…Ladă” după Ion Creangă (Teatrul Tineretului din Piatra Neamț), „Gaițele” de Alexandru Kirițescu (Teatrul „Odeon”, București), „Titanic Vals” de Tudor Mușatescu (Teatrul „Odeon”, București), toate în regia lui Alexandru Dabija.

Oxana Buga