Carburanții, în trend de scumpire

Observatorii energetici și cei economici califică mecanismul de stabilire a prețurilor drept unul opac și vicios

Prețurile la carburanți nu au cum să fie mai mici decât în prezent, iar tendința de majorare ar putea să continue, estimează observatorii economici. Actualul mecanism de stabilire a prețurilor, potrivit acestora, este unul netransparent și vicios. Mai mult, consideră ei, actualul cadru legislativ legiferează înțelegerea de cartel și favorizează operatorii mari. În perioada 2015–2017, produsele petroliere ar fi trebuit să aibă prețuri mult mai mici, însă, din cauza deprecierii leului, au rămas aceleași.

Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a majorat din nou săptămâna curentă preţurile-plafon pentru comercializarea carburanţilor. Preţul la benzină a crescut cu 25 de bani, iar la motorină cu 19 bani. Astfel, preţul plafon pentru benzina cu cifra octanică 95 constituie 18 lei şi 47 de bani, iar pentru motorină – 16 lei şi 51 de bani. Acestea vor fi valabile în perioada 24 ianuarie – 6 februarie.
Conform Legii privind piaţa produselor petroliere, prețurile-plafon au la bază patru componente principale: cotaţiile medii Platts pentru benzină; costurile de import, inclusiv cele de transport şi de asigurare; cota accizelor şi cota taxei pe valoarea adăugată aplicate în conformitate cu Codul Fiscal şi marja comercială specifică ce cuprinde valoarea cheltuielilor şi profitul companiilor petroliere. Această metodă de stabilire a prețurilor a intrat în vigoare la 31 martie 2016.

Importarea produselor, în ceață

Cele mai mari prețuri la carburanți au fost înregistrate în perioada 2011 și 2015, când barilul de petrol a atins limita maximă de 110 dolari. Cu toate acestea, în aceeași perioadă au fost atestate reduceri la prețul de import al carburanților în R. Moldova, însă acestea au fost mult mai neînsemnate la pompă. De exemplu, potrivit unui studiu al Institutului de Politici şi Reforme Europene, în perioada iulie – decembrie 2014, pe piaţa autohtonă au fost înregistrate următoarele evoluţii ale preţurilor: la benzină – preţul de import s-a redus cu 32,1%, iar preţul la pompă s-a ieftinit cu 5,4%; la motorină, preţul de import a scăzut cu 22,1%, iar preţul la pompă – doar cu 6,1%; la gazul lichefiat: importul s-a ieftinit cu 22,7%, preţul la pompă s-a majorat cu 6,3%.

Același studiu arăta că, pe de o parte, modificările legislative din 2015 avantajează consumatorii din două aspecte: 1) există o relaţie directă între preţul la pompă şi cotaţiile la bursă, iar acestea sunt mai mici decât preţul real de procurare oferit de rafinării. Pe de altă parte, acest cadru legal lichidează concurenţa dintre operatori și legiferează înțelegerea de cartel.

Legea legiferează înțelegerea de cartel

Legea obligă operatorii să alinieze preţurile la plafonul stabilit de ANRE în condițiile în care, lucru evident, agenții economici au cheltuieli diferite în funcţie de volumul de combustibil comercializat, stocuri, amortizarea investiţiilor, logistică, taxe locale, ratele dobânzii la credite, precum şi alţi parametri.

Același studiu sublinia că în majoritatea statelor dezvoltate piaţa produselor petroliere este liberalizată, iar formarea preţurilor are la bază concurenţa şi structura costurilor. Prevenirea abuzurilor din partea companiilor petroliere este trecută în competența Consiliului Concurenţei.

La peste un an de la adoptarea noului cadru legislativ, experții în domeniul energetic semnalează că această metodă de stabilire a prețurilor este una opacă și vicioasă. „Aceste prețuri-plafon sunt o mare prostie. Metoda are la bază cotațiile la benzină-motorină publicate de PLATT’S, iar abonamentul anual costă 70.000 de dolari. Prin urmare, noi nu știm dacă plafoanele stabilite de ANRE sunt corecte”, ne-a declarat observatorul energetic Sergiu Tofilat.

Nu am beneficiat de reduceri din cauza furtului miliardului

Solicitat să comenteze evoluția prețurilor la carburanți, observatorul economic Veaceslav Ioniță a semnalat că, în 2015 și 2016, prețul barilului de petrol a coborât la media 44 de dolari. Acest fapt, a subliniat el, a avut un impact important asupra prețurilor de desfacere a produselor petroliere importate, asupra gazului și energiei electrice. „Toate trei s-au ieftinit, însă cetățenii R. Moldova nu au simțit aceste reduceri pentru că în aceeași perioadă a avut loc deprecierea leului. Prețul s-a ieftinit în dolari, dar nu și în lei, de aceea ANRE nu a revizuit tarifele”, a subliniat observatorul.

În ce privește prețurile la carburanți, Ioniță a afirmat că sistemul actual de reglementare a prețurilor este unul vicios deoarece contravine politicii Consiliului Concurenței. „Prețul la carburanți nu trebuie să fie reglementat de ANRE, ci supravegheat de Consiliul Concurenței, care interzice orice înțelegere de cartel. Astfel, în loc să dăm Consiliului Concurenței instrumentele și pârghiile necesare, noi, prin intermediul ANRE, am creat un cartel care funcționează legal”, a menționat el.

În privința prognozelor, observatorul a menționat că asistăm la o ușoară majorare și speră că nu va fi dramatică și mare. „Cu certitudine, tendința de scădere nu se manifestă. Vom asista în continuare la o ușoară majorare a prețurilor”, a estimat el.