Când vom avea drumul Chișinău–Ungheni? Poziția Guvernului

Problemele constatate de către autorități la lucrările drumului Chișinău–Ungheni

Lucrări inadecvate, mobilizarea inadecvată a personalului și a echipamentelor necesare; lipsa capacității manageriale și organizaționale, demararea întârziată a lucrărilor și menținerea unui progres lent sunt problemele companiilor care efectuează lucrările pe drumul Chișinău–Ungheni–Sculeni. Singurul segment executat de pe această șosea este drumul de ocolire a orașului Ungheni.

Contractele de reabilitare a porțiunilor drumului național R1 Chișinău–Ungheni–Sculeni, semnate cu companiile Euro-Asian Construction Corporation Evrascon JSC din Azerbaidjan și OHL ZS din Cehia și Rutador SRL, au fost pornite în martie 2014, pe o lungime de 83,82 km, finanțate de Banca Europeană de Investiții.

Porțiunile de drum renovate urmau să fie finalizate în iulie 2016. Companiile au acum un nou termen la dispoziție pentru a da în exploatare drumul la sfârșitul anului 2019. Doar că unele segmente de drum vor fi terminate la sfârșitul anului 2020.

Ce prevăd contractele

Potrivit unui răspuns de la Ministerul Economiei și Infrastructurii, Euro-Asian Construction Corporation EVRASCON JSC din Azerbaidjan execută lucrările pe sectorul: Chișinău–Strășeni. Contractul a demarat la 7 iulie 2016 și urmează să fie încheiat estimativ în noiembrie 2019. Aceeași companie mai lucrează pe segmentul Bahmut–Ungheni, contract început la 6 noiembrie 2016 și urmează să fie încheiat estimativ de asemenea în noiembrie 2019.

Angajații acestei companii s-au aflat la începutul lui august în grevă. Ei au revendicat achitarea salariilor pentru lunile mai–iunie și nu erau satisfăcuți de propunerea angajatorului să plătească doar pentru lunile ianuarie-februarie.

Nazim Gadjiev, reprezentant al grupului Evrascon, a spus pentru JURNAL de Chișinău că întreprinderea va face tot ce îi stă ca să termine lucrările la sfârșitul anului 2019, însă sunt foarte multe probleme.

OHL ZS din Republica Cehă efectuează lucrările pe sectorul: Strășeni–Cornești. Contractul a demarat la 29 iulie 2016 și urmează să se încheie estimativ în noiembrie 2019. Aceeași companie a efectuat lucrările la drumul de ocolire a orașului Ungheni. Lucrările au fost efectuate între 29 iulie 2016 și august 2018, singurul segment finalizat.

Rutador SRL din Republica Moldova efectuează lucrările la drumul de ocolire a satului Bahmut, raionul Călărași, lucrările urmează să fie încheiate în decembrie 2020. Termenul cel mai tardiv.

Problemele de la Evrascon JSC și atitudinea autorităților

Potrivit responsabililor de la minister, principalele probleme care au condus la situația creată în cadrul Evrascon sunt managementul prost și organizarea lucrărilor inadecvate, inclusiv lipsa personalului calificat; repartizarea inadecvată a resurselor între cele trei contracte adjudecate companiei; lipsa resurselor financiare proprii; mobilizarea inadecvată; întârzierea la achitarea salariilor și datorii față de furnizorii de materiale de construcții.

Totodată, în urma unei colaborări cu conducerea companiei și instituțiile financiare disponibile, ne asigură responsabilii ministerului, a fost găsită o formulă fiabilă în vederea finanțării lucrărilor pentru toate contractele companiei pentru încadrarea în termenele estimative stabilite.

În același timp, principalele probleme ale companiei OHL ZS a.s (Republica Cehă) care au condus la situația creată sunt elaborarea întârziată a detaliilor de execuție; mobilizarea inadecvată a personalului și a echipamentelor necesare; lipsa capacității manageriale și organizaționale ce reiese din calitatea joasă a documentelor propuse pentru aprobare; demararea întârziată a lucrărilor și menținerea unui progres lent.

În ce privește principala problemă a companiei Rutador SRL, pentru moment se caută o sursă de argilă pentru construcția corpului drumului.

Ce are de gând să facă Guvernul?

Toate contractele, cu excepția contractului de construcție a drumului de ocolire a orașului Ungheni, sunt cu implementare întârziată. Dar despre asta știm cu toții.

Pentru a redresa situația, precizează responsabilii de la minister, au fost impuse penalități conform prevederilor contractuale și notificarea antreprenorilor privind necesitatea corectării situației create.

Totodată, în urma estimării riscurilor, s-a decis să continue implementarea contractelor cu antreprenorii existenți, care înregistrează un ritm de implementare adecvat.

The following two tabs change content below.
Ilie Gulca

Ilie Gulca