Calea Ferată, ostatic în jocurile politice ale comuniştilor

În anul curent, veniturile întreprinderii au scăzut cu circa 35%

„Calea Ferată a căzut ostatic în jocurile politice ale Guvernării comuniste, fapt ce nu i-a permis să aplice la momentul potrivit un management economic motivat, iar criza financiară a scos la suprafaţă toate problemele ce s-au acumulat din 2000 până azi”, a declarat ministrul Economiei şi Comerţului (MEC), Valeriu Lazăr.

Oficialul a spus în cadrul unei şedinţe cu şefii întreprinderii că „Î.S. „Calea Ferată” trebuie să fie restructurată cât mai repede pentru a face faţă situaţiei economice actuale şi a-şi asigura un viitor”. Astfel, în anul curent, veniturile întreprinderii au scăzut cu circa 35%, motiv ce pune conducerea întreprinderii în faţa necesităţii concedierii drastice şi dureroase a circa 5000 de angajaţi”, a zis Lazăr, după ce a fost prezentă activitatea Î.S. „Calea Ferată”.

Organizarea şedinţei a fost motivată de multiplele adresări ale agenţilor economici privind tarifele înalte la serviciile de transportare feroviară a mărfurilor. În acest context, a fost analizată metoda de formare a tarifelor. Drept rezultat, a fost depistat că Î.S. ”Calea Ferată” era obligată să efectueze o subvenţionare încrucişată – din contul transportului de mărfuri se acopereau pierderile transportului de pasageri. Conform informaţiei prezentate de către conducerea întreprinderii, tariful pentru pasageri a rămas neschimbat din 1999. Actualmente, preţul unei călătorii cu trenul prin ţară acoperă costul acesteia doar în proporţie de 20-25%.

Un alt motiv ce obligă Î.S. „Calea Ferată” să menţină tarife relativ înalte la transportarea feroviară marfară este lipsa unei investiţii în modernizarea tehnică a căii ferate. În acest context, Valeriu Lazăr a cerut să fie elaborat pe parcursul a două săptămâni un Plan de reorganizare a întreprinderii pentru următorii 4-5 ani şi totodată să fie elaborat un program investiţional pentru Î.S. „Calea Ferată”.

„Doar modernizarea tehnologică a căii ferate, cum ar fi electrificarea acesteia, ne va permite să coborâm tarifele la transportarea mărfurilor şi să asigurăm competitivitatea întreprinderii feroviare moldoveneşti în regiune”, a concluzionat ministrul Economiei.