Cadoul lui Putin

FOCUS // Avionul prezidenţial Yak-40 nu este decât o grămadă de fiare uzate

La ora actuală, Republica Moldova nu are un avion prezidenţial funcţional. Aparatul de zbor Yak-40, făcut cadou de către preşedintele rus Vladimir Putin, este vechi şi, ca să poată fi ridicat de la sol, acesta trebuie să suporte reparaţii capitale. Pe de altă parte, aeronava nu poate fi vândută, deoarece nimeni nu acceptă preţul propus de conducerea ţării.

Avionul Yak-40 a fost dăruit de fostul lider de la Kremlin, Vladimir Putin, ex-preşedintelui comunist, Vladimir Voronin. Specialiştii spun că acesta nu este nimic altceva decât o grămadă de fiare uzate. Aparatul de zbor, fabricat în 1979, provine din escadrila guvernamentală a Federaţiei Ruse, este confortabil, construit special pentru VIP-uri şi poate avea la bord 12 persoane. Presa de la Chişinău scria la acea vreme că fostul preşedinte rus i-a dăruit lui Voronin acest avion pentru ca cel din urmă să accepte semnarea memorandumului Kozak, care prevedea federalizarea Republicii Moldova.

Aparatul de zbor a fost reparat în anul 2004, la îndemnul lui Vladimir Voronin. „Pentru reparaţia aeronavei, în perioada 2004 – 2006, s-au cheltuit peste trei milioane de lei”, a declarat, pentru JURNAL, Eduard Bănăruc, viceministru de stat. Acesta a menţionat că avionul a fost trecut în gestiunea statului Republica Moldova din cea a Federaţiei Ruse în decembrie 2004.
Reparaţia costă până la 700 mii euro, vânzarea – până la 300 mii dolari

Bănăruc susţine că în perioada 2004 – 2006 au fost efectuate mai multe lucrări de deservire tehnică, procurare a echipamentului, vopsire a aeronavei, întocmire a documentelor şi a certificatelor internaţionale şi alte lucrări. „Avionul nu poate fi utilizat, deoarece multe din echipamentele moderne necesare, cum ar fi sistemul GPS (legătura cu satelitul), echipamentul de protecţie respiratorie pentru echipaj, sistemul de iluminare din salon, lipsesc”, conchide oficialul.

Potrivit viceministrului de stat, aparatul de zbor nu a decolat din 2006 niciodată şi nici nu a fost reparat. „S-a încercat să se vândă acest avion, dar nu s-a găsit nicio persoană sau stat care să îl procure la preţul propus”, spune Eduard Bănăruc.

Cât priveşte preţul de vânzare a aeronavei, Iurie Zidu, directorul general interimar al Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile, a declarat, pentru JURNAL, că acesta este de 300 mii euro. Viceministrul de stat, Eduard Bănăruc, spune că aparatul nu face mai mult de 250 mii de dolari. „Din păcate, nimeni nu vrea să-l cumpere, pentru că ar trebui să investească în modernizarea acestuia între 600 şi 700 de mii de euro”, spune viceministrul. Acesta a mai adăugat că s-a încercat şi închirierea navei, dar nu s-a găsit niciun doritor, din acelaşi motiv.

Directorul general interimar ASAC spune că, după ce a fost reparat, acest avion era închiriat pentru zboruri VIP. „Pentru a scuti bugetul de stat de plata reparaţiilor sau a modernizării, dădeam în chirie aeronava pentru aşa-numitele „VIP-zboruri”, care însă au fost oprite în momentul în care la serviciile noastre au apelat unele persoane care nu erau pe placul fostei conduceri”, spune Zidu, refuzând să spună care sunt aceste persoane.

Învechit ca un „Zaporojeţ”

„Pot să compar acest avion cu un „Zaporojeţ”, pe care încerci zadarnic să-l modernizezi, şi consider că tot ce se poate face este să fie vândut, în cazul în care se va găsi un cumpărător”, spune Zidu.

În situaţia în care singurul aparat de zbor prezidenţial nu este funcţional, Republica Moldova este singura ţară în care delegaţiile oficiale nu au o aeronavă. „În absolut toate statele, preşedinţii au avioane personale, pentru a se deplasa la diferite întruniri”, spune Bănăruc. Nici bugetul de stat nu permite ca administraţia centrală să achiziţioneze alta, dacă nu nouă, atunci funcţională şi care să corespundă standardelor internaţionale. „Delegaţiile moldoveneşti se deplasează la diferite întâlniri cu curse de zbor obişnuite”, spune viceministrul de stat. Potrivit acestuia, delegaţia R. Moldova va zbura la înmormântarea cuplului prezidenţial polonez cu un avion închiriat. „Pe moment, suntem în căutarea unei companii care oferă servicii la un preţ cât mai convenabil”, a precizat Bănăruc.

Marina LIŢA

The following two tabs change content below.
Marina Liţa

Marina Liţa

Marina Liţa

Ultimele articole de Marina Liţa (vezi toate)