BUDEŞTI // „Dacă reparaţia drumurilor se va face în același ritm ca până în prezent, va trebui să treacă două decenii pentru a asfalta toate drumurile”

În comuna Budești, mun. Chișinău, localitate cu 5.500 de locuitori, există circa 12.583 km de drum acoperit cu asfalt, 4.969 km de drum acoperit cu binder și 26 km de drum de țară. Anul curent de la Fondul rutier a fost alocată suma de 574.000 de lei. În 2016, din bugetul municipal a fost alocat un milion de lei. Din acest milion au fost reparate trei drumuri din localitate, cu asfalt, ne-a declarat primarul Nina Costiuc.                                                                                      

Dacă reparaţia drumurilor se va face în același ritm ca până în prezent, potrivit acesteia, va trebui să treacă două decenii pentru a asfalta toate drumurile din localitate. Drumurile la Budești se construiesc mai mult din banii municipalității din cauza că bugetul local nu poate acoperi aceste cheltuieli, constituind 6.700.000 de lei.

Nina Costiuc deţine această funcție din 1995. La venirea noastră în sat, primarul ne-a organizat o vizită prin localitate pentru a ne convinge de starea drumurilor și modalitatea de reparaţie a acestora. Primarul a afirmat că drumurile din această comună au început să fie reparate în 2003. „Prima porțiune de drum cu asfalt a fost construită spre biserică, apoi de la biserică spre drumul central. După aceea, în funcţie de resursele financiare disponibile, au început să fie reabilitate mai multe drumuri, fie că se acopereau cu un strat de binder, fie cu asfalt. Astfel, până în prezent, cei 12.583 km de drum din sat sunt acoperiţi cu asfalt. Am acoperit multe drumuri cu binder și anume cele situate pe loc drept ca să nu să se deterioreze după primele ploi. Au fost acoperite cu asfalt drumurile situate în pantă”, ne-a declarat funcționara.

„Cu acest ritm, mai avem nevoie de 20 de ani”

Primarul ne-a mai spus că, în ultimii ani, din bugetul municipal, pentru reparaţia drumurilor a fost alocat câte un milion de lei. „Anul trecut, la Budești, au fost acoperite cu asfalt trei drumuri, de pe străzile Ion și Doina Aldea-Teodorovici, Speranța și Tineretul, lucrări care au costat 1.144.000 de lei, bani alocați din bugetul municipal. În plus, a fost plombat drumul principal”, ne-a precizat Costiuc.

Unele segmente de drum sunt construite de locuitori, de pildă, Ciocârliei. „Mai sunt locuitori care au pavat porțiunile de drum din fața caselor lor”, ne-a spus ea cu mândrie în timp ce ne arăta un asemenea drum din comună. Nina Costiuc susține că toate drumurile care au fost reparate în ultimii ani au fost selectate după priorități. Drumurile care duc spre obiectivele de menire socială: biserica, cimitirul, grădinița, școala primară, liceul și ieșirile la drumul central, M14, au fost acoperite cu asfalt, acestea sunt abrupte, de aceea și au fost asfaltate.

În localitatea Budești, și anume pe drumul central, a fost construit un trotuar de 1.700 m, dintr-un capăt în altul al satului. „Mai avem circa un km de trotuar de placat”, ne-a spus primarul.

Solicitat de JURNAL de Chișinău, șeful Direcției construcție nr. 1, S.A. „Edilitate”, Iurie Haret, a afirmat că un metru pătrat de drum acoperit cu un strat de 20 cm de pietriș și 5 cm de binder ar costa 270 de lei, un metru pătrat de drum acoperit cu binder, fără pietriș – 200 de lei, un metru pătrat de pietriș plus terasament costă 80 de lei.

Noile modificări din legislaţie

„Atunci când pe un drum care se renovează se așterne terasament, pietriș, binder și apoi asfalt, prețul unui metru pătrat ajunge la 530 de lei”, ne-a spus Iurie Haret.

Amintim că Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în martie curent o lege, prin care au fost modificate alte două legi: Legea fondului rutier și Legea privind finanțele publice locale. Amendamentele operate stabilesc alte principii de finanțare a drumurilor de importanță națională și locală. Astfel a fost lărgită lista posibilităților de finanțare din Fondul rutier, prin introducerea sintagmei „întreținerea, reparația și reconstrucția drumurilor publice naționale și locale”.

Conceptual, se schimbă formula de repartizare a mijloacelor acumulate în Fondul rutier, astfel că taxele pentru drumuri nu se mai duc în totalitate în Fondul rutier centralizat, ci sunt repartizate după formula: 50 la sută din taxele rutiere colectate de la posesorii de autovehicule vor merge în Fondul rutier pentru întreținerea și mentenanța drumurilor naționale, iar celelalte 50 la sută vor fi alocate către autoritățile publice locale (APL) de nivelul întâi, adică primăriilor satelor, comunelor și orașelor”, ne-a spus Veaceslav Negruța, expert în finanțe în cadrul organizației Transparency International-Moldova.

 

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu reflectă neapărat poziția Ambasadei.