Botez fatal

TRAGEDIE // Un bebeluş de o lună şi jumătate a murit în timpul botezului

În comuna Mihăileni, raionul Râşcani, s-a produs joi o tragedie – un copil de doar o lună şi jumătate a murit chiar în timpul botezului. Preotul Valentin, care a scufundat băieţelul în cristelniţă, se declară a fi nevinovat, invocând motivul că micuţul suferea de unele maladii pe motiv că s-a născut prematur, de doar opt luni. Părinţii copilului răposat acuză feţele bisericeşi că îi ţin apărarea preotului din sat şi, mai mult ca atât, stârnesc vorbe despre familia lor. Părinţii cer ca slujitorul bisericii să fie tras la răspundere penală pentru neglijenţa sa. Laurenţiu a fost întâiul lor născut.

Tatăl copilului îşi aminteşte

Familia Gaidău este cunoscută de locuitorii satului Mihăileni, raionul Râşcani, ca o familie de gospodari unde tatăl Nicolae împreună cu fiul său Dumitru se ocupă de creşterea oilor. Ceva timp înainte, Dumitru s-a căsătorit cu o fată cumsecade din sat, au cumpărat o căsuță, au făcut un copil, se pregăteu în toi de botez şi de cumătria băiatului lor, pe care planificau să-l boteze cu numele Laurenţiu.

„Nu am reuşit să păşim bine pragul bisericii, că femeia care sta la intrare a început să strige la noi de ce am întârziat. Botezul era preconizat pentru ora patru seara, dar noi am venit cu 15 minute mai târziu. Ea ne-a spus să plătim cât mai repede pentru botez şi, când a văzut că avem şi cameră de luat vederi, a spus că trebuie să dăm bani şi pentru asta. Dacă plătim 50 de lei, putem filma, dacă nu, atunci nu avem voie.”

Atunci Dumitru nici nu-şi putea imagina că aceste secvenţe video de la botezul copilului său vor fi difuzate la toate posturile de televiziune şi vor servi drept probe în ancheta pornită pe numele preotului Valentin Ţarălungă, în care el este învinuit de omor din imprudenţă.

Plata pentru botez

Părinţii îl acuză pe preot că el nu a săvârşit ritualul botezului conform regulilor, ceea ce a dus la decesul copilului.
„Pe video se vede clar că părintele Valentin l-a apucat de gât pe băieţel şi, fără să-i astupe faţa şi guriţa cu mâna ca acesta să nu înghită apă, l-a scufundat de trei ori în cristelniţă. Când l-a dat naşului, copilul era vânăt şi începuse să facă spumă la gură. Dima l-a dus repede la spital, dar nu a reuşit. Laurenţiu era deja mort”, povesteşte Elena Gaidău, bunica copilului decedat. Femeia s-a arătat foarte indignată şi de faptul că preotul Valentin s-a grăbit să întoarcă banii pentru botez, cei 1100 lei, chiar în momentul când părinţii îşi duceau copilul la spital, însă nu s-a grăbit să-şi ceară iertare.

„Timp de două zile nu puteam da de el. A apărut în ziua înmormântării şi, demonstrativ, aşa ca să audă toţi, şi-a cerut iertare de la toată lumea prezentă”, a povestit bunica.

Nu şi-a cerut iertare

Dumitru spune că de la el personal nimeni nu şi-a cerut iertare. Mai mult ca atât, el este supărat că preotul, prin comportamentul şi declaraţiile sale, stârneşte vorbe rele prin sat şi nu numai.

„Toată lumea din sat vorbeşte că mama acestui copil l-a născut prematur. Fiind însărcinată în luna a opta, s-a dus la discotecă, unde cineva a lovit-o în burtă şi ea a născut. A fost o naştere forţată. Se ştie că copiii de opt luni nu trăiesc mult. În majoritatea cazurilor ei supraviețuiesc până la un an. Eu am fost sunat de vreo 30 de preoţi şi toţi sunt de partea părintelui Victor. Nu am văzut nicio imagine. Ceea ce s-a arătat la televizor nu era clar, faţa copilului era acoperită cu ceață, probabil intenţionat, ca să nu se vadă cum se înfăptuiește botezul”, şi-a dat cu părerea protopopul de Râşcani, Sveatoslav Ungurean, care mai e şi unul din membrii comisiei bisericeşti care urmează să studieze cazul respectiv împreună cu anchetatorii de la procuratura Râşcani.

Teologul Mihai Constandache a declarat pentru JURNAL de Chişinău că felul cum a fost înfăptuit acest botez nu este tocmai corect. „În timpul botezului, faţa copilaşului se astupă astfel încât să nu pătrundă apă în gură, nas şi urechi. Din păcate, acest lucru nu s-a făcut în cazul dat.

Şi preoţii bârfesc

Medicul de familie Andrei Toma infirmă cuvintele protopopului Sveatoslav despre vitalitatea copiilor născuţi prematur.
„Este o prostie. Până şi copiii născuţi la 20 de săptămâni trăiesc şi sunt sănătoşi”. Deşi a renunţat să ofere date despre starea de sănătate a bebelușului decedat, medicul a menţionat că nu exista nicio contraindicație pentru botez. În acelaşi timp, expertiza medico-legală a constatat că băiatul de o lună şi jumătate nu a murit din cauza unei boli, aşa cum consideră unii preoţi care sunt „de partea” părintelui Valentin, ci ca urmare a unei asfixii. „La autopsie medicii au găsit în stomac şi în plămâni apă”, a spus Elena Gaidău.

Două judecăţi

Părinţii îndureraţi spun că vor merge până la capăt şi vor lupta ca părintele Valentin să fie tras la răspundere. Dacă acesta va fi găsit vinovat, riscă o dublă pedeapsă, privaţiune de libertate până la trei ani şi suspendarea din funcţia de preot pentru totdeauna.
„Sunt două judecăţi paralele, cea a statului şi cea bisericească. Mitropolitul suspendă activitatea preotului pentru un timp până la pronunţarea sentinţei comisiei bisericeşti, care decide dacă va fi oprită activitatea preoțească a persoanei învinuite pentru un termen anumit sau pentru totdeauna”, a menţionat ieromonahul Petru Pruteanu. Mitropolia Moldovei este şi ea în aşteptarea sentinţei comisiei bisericeşti şi renunţă să se pronunţe până atunci pe marginea acestui caz. „Esenţial e ca oamenii să nu piardă încrederea în biserică în urma acestui caz”, a atenţionat maica Epistemia, şefa serviciului de presă al Mitropoliei Moldovei.

Ieromonahul Petru Pruteanu, doctor în teologie, lector superior, Academia de Teologie Ortodoxă din Moldova:

În limba greacă „botez” înseamnă afundare. Botezul nu poate fi conceput altfel decât ca un gest de întreită afundare în numele Sfintei Treimi – Tatălui, Fiului şi Sfântului Duh. Preotul a afundat copilul de trei ori în cristelniță, fiindcă aşa îi cere rânduiala. Doar în cazuri de urgenţă, de mare necesitate, biserica ortodoxă acceptă botezul prin turnare. Alte două aspecte ţin de vârsta la care ar trebui să fie botezat copilul. Sfânta scriptură vorbeşte mai mult despre botezul celor maturi şi, indirect, despre botezul copiilor.

Încă din vechime, biserica admite şi recomandă uneori botezul copiilor, dar în niciun caz nu obligă. Este o percepţie greşită a oamenilor. Ei nu văd în botez ceva mistic, ci o fac pentru că e o tradiţie, pentru ca copilul să doarmă mai bine, să nu fie deocheat etc. E o percepţie bolnăvicioasă, chiar aş putea să o numesc superstiţioasă. Părinţii pruncilor abia născuţi vor cât mai repede să-şi boteze copilul, deoarece cred că acesta nu poate fi scos din casă nebotezat. Dacă copilul este sănătos, botezul poate fi amânat pînă la un an, la doi, nu văd nicio problemă în asta. Din păcate, acest lucru nici unii preoţi nu-l înţeleg şi-i îndeamnă pe părinţi să-şi boteze cât mai repede copilul, uneori chiar din motive economice, ca nu cumva să-l scape la altă biserică şi să-i ia cineva bacşişul.

Un alt aspect ţine de botezarea copiilor foarte mici, care sunt foarte fragezi. Este foarte greu să respecţi rânduiala bisericească de a afunda complet şi să nu pricinuieşti anumite traume. Şi eu sunt nevoit să fac un compromis religios, când scufund copilul în apă, îi acopăr faţa cu mâna, şi apoi îl spăl cu apă pe faţă. Pe când rânduiala veche prevede scufundarea completă. Majoritatea preoţilor din R. Moldova acceptă acest compromis pentru a nu dăuna copilaşilor. Unii ajung până şi la aceea că îl pun pe copilaş pe şezute şi îi toarnă apă pe cap, ceea ce este absolut greşit. De aceea cel mai potrivit e ca pruncul să aibă o vârstă mai mare, ca el să fie scufundat potrivit rânduielii bisericeşti şi fără să existe asemenea incidente.

Svetlana Panţa

The following two tabs change content below.