Birul Negruţă

După ce trimit acasă miliarde de euro, emigranţii moldoveni vor fi obligaţi să plătească pentru a-şi revedea părinţii şi copiii

Republica Moldova este pe cale să introducă cea mai mare taxă (vinietă) de utilizare a drumurilor din Europa. Un proiect de lege în acest sens se află la guvern și în scurt timp va fi transmis parlamentului pentru a fi supus discuției și, eventual, aprobat.

Vadim VASILIU

Potrivit proiectului, proprietarii automobilelor neînmatriculate în Republica Moldova, pentru trei zile de utilizare a drumurilor moldovenești, vor achita 7 euro, pentru 30 de zile taxa este de 65 de euro, iar pentru 180 de zile taxa stabilită este de 380 de euro. Potrivit proiectului, amenda pentru neachitarea vinietei variază între 100 şi 300 de unități convenționale. Termenul de trei zile este cel mai scurt din Europa. Suma de 760 de euro, costul vinietei pentru un an, este de 27 de ori mai mare decât costul vinietei pentru un an în România. Proiectul de lege a fost avizat negativ de către Ministerul Economiei, însă, conform serviciului de presă al ministerului, avizul nu poate fi făcut public pentru că la mijloc se află anumite „interese politice”.

Filat laudă proiectul

După ce proiectul a fost prezentat Guvernului, prim-ministrul Vlad Filat a salutat inițiativa legislativă, spunând că banii vor fi direcționați pentru reparația și întreținerea drumurilor naționale. Ministrul finanțelor, Veaceslav Negruță, a afirmat că posesorii mașinilor cu numere străine sunt unicii care nu achită taxe, și în acest scop au fost stabilite aceste taxe.

JURNAL a expediat serviciului vamal o solicitare prin care a cerut să i se ofere informația privind numărul exact al automobilelor cu numere străine care se află în RM. Serviciul vamal a trecut cu vederea acest punct din solicitare, dar ne-a informat că până la 19 septembrie au fost înregistrate 274 de automobile, iar suma acumulată este de 7 132 815 lei. Anterior, serviciul vamal a anunțat că numărul mașinilor cu numere străine în RM se ridică la 50 de mii. Totodată, conform informației prezentate de serviciul vamal, din numărul total de mașini ce se află pe teritoriul RM, doar 22 au fost introduse ilicit. „Pe parcursul lunilor ianuarie-septembrie ale anului 2012, au fost pornite 22 de cauze penale conform art. 361, CP”, se menționează în răspuns. 22 de cazuri prezintă un procent infim din cele 50 de mii de autoturisme care s-ar afla pe teritoriul RM.

Cazul unui cetățean

Dumitru Bălan este un tânăr care de cinci ani lucrează lăcătuș în orașul italian Vicenza. A reușit să plece în Italia odată ce și-a redobândit cetățenia română. Cel puțin o dată pe an Dumitru își vizitează rudele din RM cu mașina înmatriculată în Italia. Pentru a sta o săptămână la rude, Dumitru va achita vinieta pe o lună, 65 de euro. Conform proiectului legii, taxa va fi achitată la posturile vamale și la punctele autorizate. Despre proiectul de lege, Dumitru a aflat de la mine.

„O lege absurdă”

Dumitru a rămas stupefiat când i-am spus cât va achita pentru o săptămână petrecută aici cu familia. „Nu mi se pare corect ca noi, cei care lucrăm peste hotare și trimitem bani rudelor, să plătim încă 65 de euro pentru o săptămână sau două petrecute acasă. E o lege absurdă. Pentru ce să plătesc, pentru drumuri sparte?”, se indignează Dumitru. Conform unui studiu efectuat de Fundația Soros, în decursul a 20 de ani, circa 230 de mii de cetățeni ai RM au obținut cetățenia română. Numărul cetățenilor care lucrează peste hotare este mult mai mare. Conform unui raport al Băncii Mondiale, în anul 2011, volumul remitențelor în Republica Moldova a depășit suma de 1,5 miliarde de dolari.

„Taxe aberante”

Vladimir Gasnas, managerul companiei cehe „Zentiva” în Republica Moldova, ne-a declarat că taxele din proiectul de lege sunt absolut aberante și cu siguranță vor avea un efect negativ asupra mediului de afaceri din RM. „Noi suntem reprezentanța unei companii cehe. Avem relații strânse cu reprezentanța din România. De ce pe lângă toate taxele și impozitele, trebuie să mai plătim și 760 de euro pe an pentru o mașină care face naveta București-Chișinău? Va avea de suferit și imaginea RM pentru potențialii investitori”, conchide Vladimir Gasnas.

Vor plăti moldovenii vinieta în Ucraina?

Vinieta îi va afecta nu doar pe posesorii de autoturisme înmatriculate în alte state, ci, posibil, și pe posesorii mașinilor înregistrate la noi în republică. Eugen Dațco, directorul executiv al Uniunii Transportatorilor, ne-a explicat că țările care până în prezent nu percepeau taxe pe vinietă de la transportatorii moldoveni, ar putea să o facă. „Țări ca Ucraina, Polonia, Belarus ș.a. vor introduce taxa pe vinietă pentru deținătorii de automobile înregistrate în RM”, ne-a explicat Dațco. Unii experți în economie salută proiectul de lege, însă cu toții sunt de acord că taxele trebuie revizuite. Valeriu Prohnițchi, director executiv Expert-Grup, ne-a declarat că introducerea vinietei este salutară, însă taxele sunt exagerate.

„Un pas logic al Guvernului”

Veaceslav Ioniță, președintele Comisiei parlamentare economie, buget şi finanţe, ne-a declarat că membrii comisiei vor lua o decizie care să-i „satisfacă pe toți”. „Noi, parlamentul, vom examina proiectul și vom aproba o decizie echilibrată. Sper că decizia va fi una rezonabilă”, explică Ioniță, care zice că nu a văzut încă proiectul și nu se poate pronunța. Potrivit lui Ioniță, legea vinietei este un pas logic după șirul de legi aprobate. „Noi am aprobat o lege prin care permitem importul de mașini până la 10 ani de zile, am anulat procedura impusă de fosta guvernare prin care cetățenii noștri trebuia să lase la vamă mii de euro. Pentru a nu dezechilibra sistemul s-a decis de a introduce o vinietă”.

Potrivit democratului Valeriu Gumă, membru al Comisiei economie, buget și finanțe, taxa pentru trei zile nu este exagerată. „O mică parte din cetățenii noștri au găsit niște lacune în legislație și nu achită taxe pentru drumuri. Aș vrea ca această taxă să fie unicul impediment pentru dezvoltarea turismului și atragerea investițiilor”, a declarat Gumă.

PL se va opune

Deputatul liberal Oleg Bodrug, membru al Comisiei parlamentare economie, buget şi finanţe, ne-a declarat că Partidul Liberal încă nu are o poziție consolidată privind acest proiect. „Taxele sunt exagerate. Înțeleg că Ministerul Finanţelor vrea să strângă impozite, dar este inadmisibil să o facă în acest mod”. Oleg Bodrug a declarat că nu este corect ca taxele pe vinietă să devină o modalitate de a lupta contra mașinilor importate în Republica Moldova. „Ministerul Finanțelor trebuie să găsească o altă modalitate. Vinieta are o altă destinație. Practica țărilor vecine demonstrează acest fapt”, ne-a spus Oleg Bodrug care a mai adăugat că fracțiunea PL va avea, probabil, aceeași atitudine.

Ludmila Dumitraș, președintele Agenției Naționale a Turismului, ne-a declarat că agenția va elabora un aviz cu referire la legea vinietelor.

În Uniunea Europeană sunt şapte țări care au introdus vinieta.

  3 zile 7 zile 10 zile 30 zile 60 zile 90 zile 180 zile 365 zile
România   3 euro   7 euro   13 euro   28 euro
Bulgaria   5 euro   13 euro       34 euro
Slovenia   15 euro   30 euro       95 euro
Austria     8 euro   23,4 euro     77,8 euro
Cehia     12,4 euro 17,6 euro       59.9 euro
Slovacia     10 euro 14 euro       50 euro
Ungaria     10,3 euro 16,6 euro       148,9 euro
Republica Moldova 7 euro     65 euro     380 euro 760 euro/360 zile

 

The following two tabs change content below.