„Bijuteria” lui Voronin

ZIL-ul, parcat la sediul PCRM Sursa foto: timpul.md

ZIL-ul, parcat la sediul PCRM
Sursa foto: timpul.md

Ieri, în garajul statului, astăzi, în colecţia de maşini personală

Cel puţin două dintre maşinile utilizate pe timpul primului preşedinte al Republicii Moldova, Mircea Snegur, au ajuns din garajul statului în colecţia de maşini retro a ex-preşedintelui comunist Vladimir Voronin. Acum o săptămână, „Timpul” a publicat o investigaţie, în care descrie colecţia de maşini a clanului Voronin, estimată de experţi la peste 70 de milioane de lei. În colecţia de maşini de epocă, păstrate în subsolul PCRM, sunt prezente două automobile: un ZIL 41047, estimat la 120 mii de euro, şi un GAZ 14-02 din 1986, estimat la 60 de mii de euro. Ambele maşini aparţineau anterior Bazei Auto a Guvernului.

Fred Kranz este patronul unui salon de maşini retro din Berlin pe care le dă în chirie pentru filmări unor companii cinematografice. Este unul dintre persoanele care au participat la licitaţia iniţiată la finele anului 2006 de către preşedintele comunist Vladimir Voronin. Atunci au fost scoase la licitaţie în condiţii lipsite de transparenţă şase maşini retro Gaz 14 din Baza Auto a Guvernului

Maşini de epocă, vândute la indicaţia lui Voronin

Deşi maşinile nu mai erau folosite de oficialităţi, Voronin, spre deosebire de predecesorii săi, nu a ignorat valoarea acestora. La iniţiativa sa, în octombrie 2006, Mihai Vieru, şeful adjunct al Aparatului Guvernului, i-a indicat fostului director al Bazei auto să perfecteze „în regim de urgenţă pachetul de documente” pentru comercializarea maşinilor. Unul dintre membrii comisiei care a solicitat anonimatul îşi aminteşte că, în acele zile, a fost sunat acasă de un funcţionar de la Serviciul de Grăniceri care s-a interesat ce ar putea face ca să intre în posesia unui astfel de autoturism.

„Existau mulţi doritori, maşinile prezentând interes pentru colecţionari. Se ştia însă din timp cine le va cumpăra. Noi, membrii comisiei, acţionam mai mult de formă”, ne-a spus el.

Reprezentantul întreprinderii de stat „Audit şi evaluare”, Valeriu Capsâzu, a stabilit că maşinile produse în 1979–1986 valorează 20–37 mii de lei. La licitaţia cu strigare au fost expuse şase automobile. În urma licitaţiei, acestea au fost vândute la preţul de 50–100 mii de lei.

ZIL-ul parcat în garajul Guvernului

ZIL-ul parcat în garajul Guvernului

ZIL-ul de epocă, în vizorul cuiva „de sus”

JURNAL a scris anterior că Fred Kranz a câştigat la licitaţie patru automobile la preţuri ce variau între 45 şi 95 mii de lei. „În garaj era şi o maşină ZIL 41047. Fred a dorit mult s-o cumpere, dar aceasta nu a fost scoasă la licitaţie. Şeful garajului ne-a informat că maşina nu se vinde la un preţ mai mic de 28 mii de euro. Totodată, acesta ne-a mai spus că este interesat de ea cineva de sus şi că ar fi nevoie de multe eforturi ca să-l convingem s-o vândă. Fred n-a mai insistat”, ne-a informat reprezentantul acestuia la licitaţie.

Înainte de a transporta automobilele în Germania, neamţul le-a parcat la Baza Auto a Guvernului. „Înainte de a lua decizia de a participa la licitaţie, Fred a studiat maşinile. Erau în stare bună, una dintre ele era funcţională. La celelalte era nevoie de curăţat pe ici-colo rugina, de schimbat unele piese”, ne-a spus reprezentantul germanului la licitaţie. Maşinile au fost parcate timp de două săptămâni, cât a durat pregătirea documentelor, la Baza auto a Guvernului.

„Intram în pământ de ruşine”

„Teritoriul era păzit de poliţişti, avea chei doar inginerul-şef al garajului, Mihai Naghiţ. Am achitat taxele pentru parcare şi păstrarea lor. Peste două săptămâni, când ne-am dus să le luăm, am fost şocaţi de cele văzute. Au fost furate cele mai importante piese – frâne, acumulatoare, carburatoare etc. Le-am scos din garaj ca pe nişte căruţe. Intram în pământ de ruşine în timp ce le împingeam, mai ales că aceste piese auto nu se găsesc în Germania”, ne-a mai spus acesta.

Reprezentantul cumpărătorului german ne-a trimis şi fotografia maşinilor care staţionau în Baza Auto a Guvernului. În afară de maşinile Gaz 14, ZIL 41047 este identic cu cel din garajul de la subsolul PCRM, estimat acum la circa 120 mii de euro.

Primul preşedinte al RM, Mircea Snegur, fiind solicitat anterior de JURNAL, a declarat că este evident că maşinile au fost vândute la un preţ mic. Deoarece erau folosite pentru întâmpinarea delegaţiilor oficiale, acestea erau în stare bună, fapt confirmat şi de mecanicii de la Baza Auto a Guvernului.

The following two tabs change content below.