Avionul care miroase urât

MISTER // Ancheta procurorilor combate declaraţiile lui Ghimpu şi Filat despre faptul că avionul găsit la Briceni era implicat în contrabanda cu ţigări şi ar fi aparţinut lui Oleg Voronin

Gata! Procurorii pretind că au dezlegat misterul avionului găsit la finele lunii august 2010, abandonat pe un câmp din raionul Briceni. Potrivit lor, acesta nu era implicat în contrabanda cu ţigări, după cum a presupus preşedintele interimar de atunci, Mihai Ghimpu, şi nici nu e al lui Oleg Voronin, aşa cum declara la câteva zile de la „descoperire” premierul de atunci şi de azi, Vlad Filat. Deşi problema e cu multe necunoscute încă, oamenii legii, prin declaraţiile lor, lasă să se înţeleagă faptul că Filat şi Ghimpu nu ar fi oficiali serioşi, chiar dacă aceştia afirmau la acea vreme că „au fost informaţi” despre caz. Cică, e vorba de o „nevinovată” violare a spaţiului aerian moldovenesc cauzată de o furtună.

Vestea că un avion de tip „AN-2” a fost găsit abandonat în noaptea de 19 spre 20 august 2010 pe un câmp din apropierea satului Berlinţi din raionul Briceni a fost făcută publică chiar de preşedintele interimar de atunci al R. Moldova, Mihai Ghimpu. Acesta spunea că „a fost informat” şi de caz se ocupau Serviciul de Informaţii şi Securitate (SIS) şi alte instituţii responsabile. Aeronava era fără numere de înregistrare şi nu primise autorizaţia de a ateriza în R. Moldova. Atunci se ştia că pilotul lipsea, avionul era gol, fiind depistată doar o hartă a regiunii Hmelniţki din Ucraina. Mai mult, Ghimpu afirma că o persoană păzea avionul şi că el presupune că nava a ajuns în Moldova pentru a se încărca cu ţigări, aşa cum mai fuseseră înregistrate cazuri similare acum şapte-opt ani.

Morţi în păpuşoi

Şi premierul Vlad Filat afirma că există bănuiala că acest avion a zburat „pe parcursul a zece ani într-o direcţie şi în alta în anumite condiţii şi cu anumite scopuri” şi, probabil, ar aparţine lui Oleg Voronin. Filat promitea şi probe.

Numai că procurorul Gheorghe Nogai care s-a ocupat de caz combate „teoriile” politicienilor. Acesta a declarat pentru Pro TV că avionul aparţine unei persoane fizice din Ucraina, dar era folosit de tatăl proprietarului. Când s-a întâmplat evenimentul, aeronava se deplasa din Cernăuţi în oraşul Noua Suliţă din Ucraina, dar, din cauza unei „furtuni”, nimerise pe teritoriul R. Moldova. Pilotul s-a speriat şi a ieşit ilegal din ţară şi, în câteva zile, a vândut avionul altcuiva. De remarcat că în imaginile video făcute publice de Ministerul Afacerilor Interne, filmate în dimineaţa de 20 august, era soare şi niciun semn că în ajun fusese „furtună”. Ancheta urmează a fi transmisă procurorilor din Ucraina.

Deşi am încercat să aflăm mai multe detalii despre avionul misterios, mulţi oficiali dau de înţeles că ştiu detalii, dar nu vor să le facă publice, pentru că „miroase urât”. Alţii, însă, refuză să comenteze cazul sau preferă să spună că nu cunosc nimic despre acest subiect.

JURNAL vă propune să urmăriţi declaraţiile făcute pe marginea acestui caz în ultima jumătate de an, ca să vedeţi de la ce s-a pornit şi la ce s-a ajuns.

Mihai Ghimpu, 20 august 2010: „Cu kepka pe-o ureche”

„M-au informat că acum şapte ani veneau cu avionul şi plecau cu ţigări sau cu altceva (râde). Azi dimineaţă am fost informat că astă-noapte au trecut hotarul şi au aterizat în raionul Briceni. Şi acum se cercetează cum a ajuns. Nu, că pilotul nu era acolo, era numai un om care păzea avionul (râde). Eu cred că a venit să se încarce cu ţigări. Lumea din localităţile de acolo spune că avionul a venit din partea Ucrainei. Se ocupă SIS-ul, toţi care au atribuţiile respective. Aici a fost încălcat hotarul. A zburat, a violat spaţiul aerian. Ca Vasile care s-o pornit la drum cu kepka (chipiul – n.r.) pe-o ureche (râde).”

Vlad Filat, 24 august 2010: „Probabil e al lui Oleg Voronin”

„Probabil e al lui Oleg Voronin. Dar urmează să avem probe în acest sens. După alte date caracteristice, avem această bănuială că avionul a zburat pe parcursul a zece ani într-o direcţie şi în alta în anumite condiţii şi cu anumite scopuri. O să aflaţi la timpul potrivit şi cu probe suficiente.”

Vladimir Voronin, 24 august 2010: „Situaţie destul de delicată”

„Se pare că cineva avea nevoie de el (avionul – n.r.), se folosea de el. Există acum tehnica necesară pentru a fixa toate zborurile. Nu se ştie ce se aducea cu acel avion. Se ştie din imaginile care au fost filmate că erau urmele unui automobil care a plecat de la acest avion şi nu ştiu ce putea transporta. De aceea ei caută acum, probabil, variante de răspuns ca să iasă din această situaţie destul de delicată.”

Gheorghe Nogai, procuror în transporturi, 25 ianuarie 2011: „Nu putem confirma”

„Avionul a nimerit pe furtună. Pilotul a pierdut orientarea şi s-a străduit să aterizeze pe prima suprafaţă unde era posibilă aterizarea. După ce a aterizat, a văzut că se află pe teritoriul R. Moldova. Speriindu-se că a trecut ilegal frontiera, a părăsit din nou ţara, tot în mod ilegal, cum a şi venit. Cu o zi înainte de zbor, într-adevăr avionul a fost vopsit. Aşa spune paznicul  care era la Aerodromul din satul Antonovca. Dar anume din ce cauză, noi nu am putut investiga. N-am găsit probe ca astăzi să putem confirma că el a fost implicat în acţiuni de contrabandă.” (declaraţie făcută pentru Pro TV)

Iurie Muntean, deputat comunist: „Nu e prima dată”

„Şi unde e acest pilot? Dar unde era atunci? Doar nu a aterizat la cinci metri de la frontieră, ci la câteva zeci de kilometri. Eu nu ştiu pe cine ar convinge această variantă spusă întârziat. Un asemenea caz nu se întâmplă pentru prima dată. Istorii de acestea s-au mai întâmplat în acel raion. În anii ’90, jumătate din oamenii de acolo fumau ţigări de contrabandă datorită acestor aterizări „nevinovate”. Oamenii din zonă vorbesc despre transportarea ţigărilor de contrabandă din Ucraina în România prin acel loc.”

Anatol Plugaru, fost ministru al Securităţii: „Pătăranie”

„Istoria acestui aparat de zbor este o pătăranie spusă oamenilor. Într-un stat care se consideră normal nu poate sta aşa un aparat de zbor. Orice om care a lucrat în structurile respective ale statului ştie acest lucru. Avioanele nu se plimbă, există coridoare de zbor, oră, înălţime, nemaivorbind de apartenenţa aparatului etc. În maximum câteva zile se afla totul. Nu înţeleg de ce se face atâta secret din asta. Dacă au fost ţigări acolo, mai treacă-meargă, dar să nu fi fost altceva… Este foarte grav că asemenea cazuri au loc, nu că în avion ar fi fost ţigări sau droguri. Asta demonstrează faptul că e vorba nu de stat, ci de o maşinărie de făcut bani pentru cineva.”

Raisa LOZINSCHI-HADEI

The following two tabs change content below.
Raisa Lozinschi-Hadei

Raisa Lozinschi-Hadei

Raisa Lozinschi-Hadei

Ultimele articole de Raisa Lozinschi-Hadei (vezi toate)