„Avem trotuare în funcţie de banii alocaţi de primărie”

Interviu cu directorul Direcţiei Generale Transport şi Căi de Comunicaţie a Consiliului Municipal Chişinău, Igor Gamreţki

gamretichi

Foto: anticoruptie.md

– Stimate Domnule Gamreţki, cum comentaţi încălcările semnalate de către unii experţi, precum: lipsa trotuarelor, folosirea unor materiale de calitate proastă, licitaţii trucate etc.?…

Aceasta este doar o opinie a unor experţi. Consultantul Andrei Ababii a semnalat probleme la unele obiective, însă, în general, a acceptat că lucrurile sunt făcute bine. În plus, problemele semnalate sunt neînsemnate. Cei de la Expert-Grup se orientează după standarde care ar putea fi atinse în viitor de către Republica Moldova. Noi ne-am ghidat în timpul lucrărilor de Legea privind achiziţiile publice veche, în timp ce problemele semnalate au fost făcute având la bază legea nouă. Am luat în consideraţie unele sugestii, dar acestea nu pot fi aplicate la etapa actuală deoarece contravin în unele cazuri legislaţiei.

22.000.000 de euro

a constituit contribuţia BERD pentru reparaţia drumurilor din Chişinău, Primăria a alocat 9,5 mil. de euro

De exemplu, ne-au spus că trebuie să anunţăm toate licitaţiile în achiziţiile publice. Iar în cazul în care noi căutăm singuri antreprenori, putem fi acuzaţi că facem lobby pentru anumite companii. Nu este normal ca Direcţia generală transport să caute singură antreprenori pentru a participa la licitaţie. În ce priveşte trotuarele şi parcările, acestea există în funcţie de mijloacele financiare repartizate din bugetul anual al Consiliului Municipal Chişinău.

– Consiliul Municipal Chişinău a aprobat la 7 decembrie 2010 o decizie care prevedea o listă de 36 de străzi prioritare ce urmau să fie reabilitate. Ce criterii au stat la baza selecţiei celor 36 de străzi?

Există mai multe criterii. Unul dintre acestea este importanţa arterelor pentru municipiu. S-a decis reabilitarea drumurilor pe direcţia centru–periferie. Alt criteriu a fost starea acestora şi termenele lor de exploatare, care au expirat de mult timp, de asemenea, expertiza carosabilului şi partea pietonală. Iar cel mai important criteriu a fost reţelele vechi. Actualmente, în capitală nu doar drumurile sunt o problemă, ci şi reţelele întreprinderilor municipale, care au depăşit de asemenea termenele lor de exploatare.

În unele locuri cedează reţelele SA „Termocom”, SA „Apă-Canal”, reţeaua pluvială. Aceste reţele provoacă infiltrări pe partea carosabilă şi, în consecinţă, prăbuşiri de asfalt. Până la urmă, starea acestor drumuri este determinată de fluxul de maşini şi oameni. Noi reparăm nu doar partea carosabilă, ci toată infrastructura, extindem obligatoriu toate locurile de parcare.

Câte dintre aceste drumuri au fost reparate?

Au fost reparate în proporţie de 95% bdul Negruzzi şi str. Vasile Alecsandri. Pe bulevardul central este reparată partea carosabilă. A mai rămas doar rondul dintre bulevardele C. Negruzzi şi Ştefan cel Mare şi Sfânt. Reparaţia drumurilor de pe străzile Alecu Russo şi Ion Dumeniuk au fost finalizate. Se mai lucrează la partea carosabilă a drumurilor de pe 11 străzi, este vorba în principal de lucrări capitale şi de întreţinere.

– Lucrările efectuate pe unele străzi au fost deja recepţionate. Cum calificaţi calitatea acestora şi în ce măsură acestea corespund caietelor de sarcini?

În cazul primului pachet BERD, lucrările sunt ghidate de reprezentanţii expertului internaţional Egis, care constată calitatea lucrărilor. În cazul în care lucrările nu sunt calitative sau nu ating gradul de calitate obligatoriu, agentul economic responsabil este obligat să execute lucrările în decurs de o lună. Sunt recepţionate doar lucrările finale de calitate. Recent, un grup în frunte cu Nistor Grozavu a efectuat o vizită la obiectivele ce urmează a fi date în exploatare.

Ce nereguli aţi depistat?

Câţiva piloni aparţinând reţelei companiei „Union Fenosa” nu au fost demontaţi, aceştia ar putea provoca probleme deoarece nu sunt conectaţi la reţeaua nouă, care a fost deja trasă. Mai sunt probleme legate de reţelele Moldtelecom, ridicarea capacelor şi alte încălcări depistate de către Inspecţia de Stat în Construcţii. Cred că, până la final, peste un an, vom aduce la nivelul adecvat toate lucrările. Este un prim proiect de asemenea amploare pentru primărie, am în vedere BERD 1, şi trebuie să îl realizăm pozitiv, deoarece de aceasta depinde implementarea proiectelor de viitor.

Interviu realizat de Victoria Popa

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu reflectă neapărat poziția Ambasadei.