Avem tot mai mulţi olimpici, suntem printre cei mai buni la carte

Foto: Nadejda Roşcovanu

„Gala Olimpicilor-2016” a avut loc luni, 19 decembrie. Acest eveniment se desfăşoară cu scopul de a susține și motiva tinerii talentați şi perseverenți, care promovează imaginea Republicii Moldova în întreaga lume. În acest an, elevii basarabeni au obţinut 33 de medalii şi şase menţiuni la diverse materii de studiu, la olimpiade care au avut loc în 11 ţări ale lumii.

Nadejda Roşcovanu

Pentru aceste rezultate, olimpicii R. Moldova au fost premiaţi de către Ministerul Educaţiei cu sume de 20.000 de lei pentru medalia de aur, 15 mii pentru cea de argint şi 10 mii pentru bronz. Au fost premiaţi şi profesorii animatori, care au pregătit elevii pentru olimpiade. Câţiva dintre olimpici sunt deja studenţi la unele dintre cele mai prestigioase universităţi din lume, admişi datorită meritelor obţinute la olimpiadele internaţionale.

Cum se formează un olimpic

Cum se formează un olimpic şi care este secretul acestui succes obţinut de ei, am încercat să aflu de la câţiva premianţi. Iuliana Ostroman, elevă în clasa XII-a la Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi”, care a luat locul doi la limba franceză, etapa individuală, la olimpiada care s-a desfăşurat în oraşul Lovici, Bulgaria, spune că a muncit pentru acest rezultat în fiecare zi: „Începând cu clasele primare, îmi făceam temele sistematic, acordând pentru fiecare obiect aproximativ două ore. Înainte de olimpiadă, citeam aproximativ patru ore zilnic, ca să asimilez noi formule de exprimare. Părinţii m-au învăţat să muncesc mult pentru a-mi atinge obiectivele şi mi-au inspirat tot timpul încredere. Nu au stat lângă mine, dar mereu mi-au dat sfaturi. Dar, fără ajutorul profesoarei Viorica Daltă, care mi-a dat foarte multe cunoştinţe şi m-a ajutat să ajung la concurs, nu aş fi reuşit. Este nevoie de muncă asiduă, zilnic, ca să ajungi olimpic”.

Alic Ciumeico, elev în clasa X la Liceul Teoretic „Orizont” din Durleşti, se menţine pe primul loc la olimpiada naţională de matematică trei ani consecutiv. Anul acesta a luat şi medalia de bronz la Olimpiada Balcanică de matematică. „La nivel internaţional, aceasta este prima medalie, care îmi deschide un nou drum”, spune sigur de sine Alic, care ştie sigur că, după ce-şi va continua studiile undeva peste hotare, se va întoarce neapărat acasă, ca să contribuie la edificarea unei ţări mai bune. Îmi dezvăluie şi el din secretul ce contribuie la succesul său: „E vorba de implicarea conducerii liceului, de selectarea profesorilor buni, de multă muncă suplimentară în afara orelor de clasă”.

„Muncă, muncă şi iar muncă!”

Această gală a olimpicilor scoate în evidenţă faptul că, de la an la an, numărul olimpicilor basarabeni e în creştere, iar cele mai multe medalii, în fiecare an, sunt obţinute de elevii Liceului „Orizont”. În 2016, aceştia au adunat 21 de medalii din cele 33 obţinute în total de elevii noştri şi patru menţiuni.

Marcel Teleucă este profesor de matematică de 20 de ani pentru elevii olimpici ai liceului „Orizont”. Nu ţine ore de clasă elevilor, ci doar îi pregăteşte suplimentar pe cei care au capacităţi şi dorinţă de a obţine victorii. Pe parcursul acestor ani, a format câteva zeci de olimpici internaţionali, printre care cinci medaliaţi cu aur. Spune că succesul medaliaţilor săi este „munca, munca şi iar munca”. Enumeră treptele, metodele şi persoanele care se implică  în formarea unui olimpic, la liceul unde profesează:

„În primul rând, avem o pregătire suplimentară pentru elevii dotaţi, în afara lecţiilor, la toate obiectele. Organizăm diverse concursuri, ceea ce le dezvoltă spiritul concurenţei. Aceşti elevi sunt deja foarte buni când ajung la „Orizont”, iar noi le oferim şansa să-şi dezvolte capacităţile. Suntem foarte buni prieteni cu elevii, de aceea avem o comunicare şi o conlucrare bună cu ei, iar ei înţeleg că trebuie să înveţe suplimentar şi acasă. Apoi, îi implicăm în explicarea materiei pentru cei mai mici. Studenţii, elevi de-ai noştri, plecaţi la studii peste hotare, se întorc la liceu ca să împărtăşească experienţa lor, astfel elevii sunt stimulaţi şi prin dorinţa de a studia la şcoli prestigioase din străinătate. Pregătirea pentru olimpiadă se face timp de ani de zile, iar contribuţia profesorilor de clasă este foarte importantă, fiindcă de implicarea lor depinde ca elevii să participe la concursuri naţionale, iar după, să ajungă la olimpiadele internaţionale. Materia de clasă la matematică este foarte diferită de ce se cere la olimpiade, de acea este foarte important profesionalismul fiecărui profesor. De asemenea, este importantă şi implicarea ministerului, care organizează diverse tabere cu profesori universitari pentru aceşti elevi”, spune profesorul Teleucă.

Foto: Nadejda Roşcovanu

De ce „Orizontul” e primul la medalii?

De ce, totuşi, acest liceu obţine rezultate duble la olimpiade, în comparaţie cu toate liceele din republică, am întrebat-o pe Corina Fusu, ministra educaţiei. „Secretul constă în faptul că la Liceul „Orizont” disciplinele exacte, matematica, fizica, chimia, informatica sunt predate la un nivel foarte înalt. Sunt şi profesori care vin din Turcia şi predau în limba engleză. Liceele „Orizont” sunt private, iar copiii au condiţii foarte bune de studiu, laboratoare foarte bine dotate la chimie, fizică. Din altă perspectivă, „Orizont” a reuşit să-şi câştige faima că pregăteşte elevii bine la disciplinele exacte, iar acest fapt îi face pe părinţi să opteze pentru el, ca să le dea copiilor lor studii de înaltă calitate, ca să aibă posibilitatea să-şi continue studiile superioare la universităţi de prestigiu”, crede ministra Fusu.

Ne interesăm ce face ministerul ca să le asigure aceleaşi condiţii elevilor din liceele de stat, Corina Fusu ne spune că deja se munceşte la acest capitol: „Avem licee foarte bune şi muncim în această direcţie, ca şcolile noastre să fie dotate cu echipamentul necesar. Proiectul cu Banca Mondială prevede restaurarea şcolilor de circumscripţie, iar zilele acestea am semnat un acord cu BM pentru elaborarea unui proiect care să prevadă necesităţile standard pentru laboratoarele de chimie, fizică, informatică, apoi vom dota laboratoarelor cu tehnică de bună calitate, ca să avem mai mulţi olimpici şi la alte licee. Învăţământul, educaţia este o problemă foarte complexă, e nevoie de profesori foarte buni, de condiţii dacă vrem să ţinem piept concurenţei europene”, spune ministra educaţiei.

Galerie fotografică cu premianţii, elevi şi profesori:

The following two tabs change content below.
Nadea Roşcovanu

Nadea Roşcovanu