„Avem în Moldova o tradiție bogată a cântului coral, remunerarea artiștilor e o tristețe”

Interviu cu Ilona Stepan, prim-dirijor al Corului Național de Cameră și al Capelei Corale Academice „Doina”

– Stimată doamnă Ilona Stepan, pentru început, vă rugăm să ne vorbiți despre tradiția muzicii corale în Basarabia.

E o tradiție foarte puternică. De regulă, se vorbește despre faptul că la noi e dezvoltată muzica instrumentală, dar tradiția corală e și mai veche fiindcă vine din muzica religioasă. Din secolul XIX, muzica corală românească cunoaște o evoluție spectaculoasă datorită lui Gavriil Musicescu, acesta a introdus în cor vocile feminine. Astăzi, în Republica Moldova sunt multe coruri bune și foarte bune, profesioniste și de amatori. În sate sunt multe coruri, oamenilor le place acest gen de muzică pe care îl practică în comun.

– În familia Dvs., cântul coral are un loc de cinste?

Da, bunelul meu, Constantin Stepan, a fost preot și cânta foarte frumos în biserică. Soția lui, bunica Sofia, a împlinit vara aceasta 100 de ani. Și ea cânta foarte bine, îl ajuta pe bunelul la slujbele bisericești. Și tatăl meu, matematician, este pasionat de muzică, are auz excelent, o voce frumoasă, a învățat singur să cânte la pian și la acordeon. De mic copil îmi plăcea să-i adun pe copiii din ogradă și să fac un fel de colective artistice.

– Ce coruri ați fondat și ați condus de-a lungul anilor?

La început, am cântat în diferite formații vocale, am condus Corul Studenților de la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice. În 1999, am fondat Jazz Vocal Band „Univox” (Marele Premiu şi Medalia de Aur pentru cel mai bun dirijor de cor la concursul internaţional „Europe it’s a song”, Barcelona, Spania, şi Marele Premiu şi Medalia de Aur pentru cel mai bun dirijor de cor la Contest of the Romanticism music din Vlajovo-Brazy, Republica Cehă – n.n.). În martie 2002, a fost înființat Corul de Cameră pe lângă compania „Union Fenosa”, iar din 2006 acesta activează la Sala cu Orgă, având denumirea „Corul Național de Cameră”.

– Care sunt piesele de bază din repertoriul Corului Național de Cameră?

Îmi place să abordăm toate stilurile, de la muzica clasică la cea religioasă și folclorică. Muzica e interesantă prin varietatea stilurilor. Cântăm în diferite limbi – română, engleză, germană, spaniolă, franceză, rusă. Repertoriul nostru e atât de mare că uneori mă mir: toate lucrările acestea le-am cântat noi? Sunt peste 200 de lucrări în repertoriul nostru. Dintre compozitorii basarabeni îmi place mult Igor Iachimciuc, plecat de o vreme în America. Interpretăm „Descântecele” sale, piese autentice pe texte folclorice românești. Îmi place desigur și opera regretatului Vasile Zagorschi. Colaborăm cu compozitorul Tudor Chiriac, stabilit la Iași. El ne-a oferit pentru interpretare o suită frumoasă în 12 părți, intitulată „De la Tiras pân-la Tisa”.

– Anul trecut, Corul Național de Cameră și-a marcat aniversarea a 10-a. Acesta a obținut numeroase premii la concursuri naționale și internaționale, a efectuat turnee în România, Polonia, Cehia, Elveția, Irlanda, Germania, Ucraina etc. Cum sunt răsplătiți cei mai buni coriști din R. Moldova pentru munca lor?

Muncim mai mult din entuziasm. Corul Național de Cameră este unul mixt, include 37 de coriști. Salariul unui corist e de 1800 de lei, al meu ca prim-dirijor este de 2300 de lei. Bineînțeles că membrii corului au și alte activități, pentru a supraviețui. Un artist adevărat nu lucrează pentru bani, dar statul nu trebuie să profite din această consacrare a omului de artă. Remunerarea artiștilor e o tristețe, lucrurile nu se schimbă la acest capitol.

– La ce festivaluri ați participat de curând?

Anul trecut, am fost la două festivaluri în Franța, în zona orașului Marseille. Recunosc că am călătorit mai mult pe când eram sub patronajul companiei „Union Fenosa”, aveam o susținere generoasă, puteam pleca la diverse concursuri și festivaluri. Acum cu greu reușim să mergem undeva, nu se găsește un alt mecena, din păcate.

– Pregătiți concerte speciale în stagiunea curentă a Sălii cu Orgă ce-și sărbătorește 35 ani de la inaugurare?

Acum facem imprimări pentru o emisiune specială la Moldova 1 care va fi difuzată pe 1 octombrie, de Ziua Mondială a Muzicii. Vom evolua în cadrul Festivalului Internațional al Duetelor de Pianiști „Strugurele de chihlimbar” de la Filarmonica Națională (7–11 octombrie) și, în general, stagiunea aceasta vom avea concerte peste concerte.

– În cât timp învățați o lucrare?

Foarte repede. Dacă trebuie, o învățăm și în două-trei repetiții. Coriștii mei știu că le cer un ritm rapid, se mobilizează imediat. Facem repetiții seara la Sala cu Orgă, când e liniște.

– Cum e iarna în Sala cu Orgă?

E frig. Pe scenă suflă direct din acoperiș, din niște spărturi. Coriștii nu mai știu cum să se îmbrace ca să nu răcească. Își țin mâinile la gât, pe coardele vocale. Când plouă, picură din tavan.

– Vă ghidați de un anume principiu în activitatea Dvs.?

Încă de la Școala de Muzică „E. Coca” profesorii mi-au insuflat că tot ce fac trebuie să fie de calitate. Principiul rămâne în vigoare și astăzi.

– Vă mulțumesc.

Interviu de Irina Nechit

 

 

 

 

 

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)