Autorităţile caută vinovatul pentru morţile de pe şosele

fotocentralViceministrul Transporturilor, Boris Gherasim: „Noi vom reabilita drumul Chişinău–Ungheni, însă nu putem reabilita şi minţile şoferilor imprudenţi”

Accidentul de maşină de pe şoseaua Chişinău–Ungheni, soldat cu decesul a şapte persoane, le-a făcut încă o dată în plus pe autorităţi să caute vinovatul numărului extrem de mare al persoanelor care îşi spulberă vieţile pe şosea. Deşi printre versiunile de bază înaintate de oamenii legii motivul accidentului din apropierea localităţii Vatra ar fi viteza excesivă şi ieşirea pe contrasens a şoferului de la volanul maşinii de marca BMW, o altă cauză ar fi că, pe acel segment de drum, nu există marcaje şi indicatoare rutiere.

JURNAL a solicitat opinia Ministerului Transportului în acest caz. „Drumul Chişinău–Ungheni urmează să fie renovat. Din această cauză, nu am făcut cheltuieli pentru întreţinerea lui”, a declarat Boris Gherasim, viceministru al Transporturilor.

În timp ce Ministerul Transporturilor economiseşte pe marcarea drumurilor care urmează să fie renovate, şoferii tupeişti profită de lipsa indicatoarelor de viteză şi marcajelor care interzic depăşirea şi apasă fără milă pe accelerator, punându-şi vieţile în pericol.

Pe 14 ianuarie curent, pe şoseaua Chişinău–Ungheni, în apropierea oraşului Vatra, mun. Chişinău, şapte persoane şi-au pierdut vieţile într-un cumplit accident de maşină. Locuitorii oraşului susţin că au pierdut deja numărul tragediilor de pe acest segment de drum. „În fiecare lună, se produc câteva accidente. E adevărat că drumul nu este marcat şi nici indicatoare nu sunt instalate, dar, pe de altă parte, nu-mi pot explica unde se grăbesc şoferii. Nu-i aşteaptă nimeni în morgă”, este de părere Natalia, o şoferiţă din oraşul Vatra.

Toţi au murit

Zinaida Motricală, o pensionară din satul Ţibirica, Călăraşi, a adunat de Sfântul Vasile la masa de sărbătoare familia mare. Bătrâna nu şi-a închipuit că îşi vede pentru ultima dată cele două fiice de 22 şi 18 ani, ginerele de 31 ani şi cei trei nepoţi de 16 ani, de doi ani, şi o fetiţă de nici două luni – toţi au decedat într-un accident grav de maşină.

Potrivit ofiţerului de presă al Departamentului Poliţiei din Chişinău, Adrian Jovmir, nu sunt deocamdată gata rezultatele expertizelor care ar dovedi cauzele tragediei. Versiunea preliminară este că şoferul de 31 de ani, aflat la volanul unui BMW, a ieşit la depăşire pe contrasens şi s-a izbit violent de o maşină de model Renault în care se deplasau cinci tineri, dintre care unul a murit, iar alţi trei se zbat între viaţă şi moarte la spital.

Impactul a fost atât de puternic încât câteva persoane au fost aruncate pe şosea. „Nu ştim deocamdată ce viteză avea BMW-ul, cert este că, dacă ar fi fost mic, ar fi reuşit să manevreze. Porţiunea de drum pe care s-a produs accidentul este foarte periculoasă. Urmează să stabilim toate circumstanţele”, a menţionat Jovmir.

Şapte morţi pe drum… renovarea se tărăgănează

Fiind luat la întrebări despre calitatea şoselei şi lipsa indicatoarelor şi marcajelor care ar putea fi una dintre cauzele accidentului cutremurător, viceministrul Transportului Boris Gherasim a pasat vina pe şoferul BMW-ului: „Accidentul s-a produs pe acest segment nu din cauza că drumul nu este traficabil, dar pentru că un domn avea o viteză enormă şi a ieşit pe contrasens, fiind în curbă. Aceasta este explicaţia”.

În ce priveşte şoseaua Chişinău–Ungheni, pe care, potrivit Inspectoratului Naţional de Patrulare, s-au produs mai multe accidente, Gherasim a declarat că, în februarie curent, se împlinesc doi ani de când ministerul negociază în vederea renovării acestuia. „Imediat ce vom primi confirmarea băncilor privind acceptul de semnare a contractului, vor demara lucrările de renovare. Trebuia să finalizăm încă anul trecut toate procedurile, dar, cu părere de rău, se tărăgănează. Şi deoarece drumul urmează să treacă printr-un proces de reabilitare, nu am cheltuit bani pentru întreţinerea acestuia.

Chiar dacă vom repara toate drumurile, nu vom reabilita mintea şoferilor. Legislaţia privind traficul rutier este nu atât de dură cum ar trebui să fie”, consideră Gherasim.

Cauzele accidentelor

Potrivit Inspectoratului Naţional de Patrulare, de la începutul anului 2014, în accidente de maşină şi-au pierdut viaţa 29 de persoane, printre care sunt şi copii. Neatenţia, graba, starea de ebrietate, ieşirea pe contrasens sunt doar câteva cauze ale accidentelor. Printre cauze se găsesc şi drumurile avariate (30%), aproape pe jumătate din drumuri lipsesc semnele de marcaj, iar pe drumurile de importanţă naţională sunt instalate 89% de indicatoare.

Pe şoferi îi aşteaptă „zile negre”

De aceeaşi părere este şi premierul Iurie Leancă, care a cerut Ministerului Afacerilor Interne să efectueze modificări în Codul Rutier, introducând sancţiuni mai dure pentru şoferii care încalcă regulile de circulaţie.

Prim-ministrul a vorbit şi despre şoferul Porsche-ului Panarema, care a fost amendat doar cu 1800 de lei şi opt puncte de penalizare pentru că a gonit pe străzile Chişinăului fără plăcuța cu numere de înmatriculare, a refuzat să se oprească la somaţiile inspectorilor de patrulare şi, fiind urmărit de două maşini ale poliţiei, a mers pe contrasens, era cât pe ce să lovească o persoană pe trecerea de pietoni şi a avariat câteva autovehicule.

„Am mai avut şoferi tineri la volanul unor maşini luxoase care au scăpat deocamdată cu sancţiuni minime datorită cadrului legal actual. Ar trebui într-adevăr să-l înăsprim. E cazul ca poliţia să extindă verificările inopinate, numite ‘nopţi albe’, dar poate că ar trebui să le facem zile negre, ca să putem diminua numărul accidentelor”, le-a sugerat oamenilor legii Iurie Leancă.

Secretarul Comisiei Securitate Internă din cadrul Inspectoratului Naţional de Patrulare, Viorel Bulimaga, consideră că, pentru a responsabiliza şoferii contravenienţi, este nevoie de o dotare completă a automobilelor de patrulare cu mijloace tehnice performante. „Pentru a trage la răspundere un şofer trebuie să fie dovezi incontestabile. În cazul şoferului Porsche-ului, faptul că el a condus cu viteză excesivă va fi mai greu de demonstrat, deoarece echipajele de patrulare nu aveau în dotare radare mobile”, a subliniat Bulimaga.

Numărăm morţii, dar nu există o statistică a motivelor producerii accidentelor

Pe de altă parte, preşedintele Asociaţiei pentru Siguranţă Rutieră, Iurie Bricicaru, a identificat o altă problemă care încă rămâne a fi soluţionată. Potrivit acestuia, înainte de a învinui şoferii, poliţiştii, Ministerul Transporturilor, Ministerul Educaţiei etc., ar trebui să avem un tablou clar al cauzelor producerii accidentelor, care să fie introduse într-o bază de date astfel încât să avem unele statistici. De exemplu, dacă pe o porţiune de drum, într-o perioadă anumită, s-au produs mai multe accidente de maşină. „Noi avem o mare problemă la colectarea statisticilor şi nu putem efectua investigaţii pentru a găsi soluţii”, a comunicat Bricicaru.

 

The following two tabs change content below.