Autobuzele de culoarea soarelui

Procurorii aşteaptă materialele din partea comisiei de anchetă din cadrul ME, creată să cerceteze achiziţia de autobuze şcolare

În timp ce oficialii reclamă costul înalt şi calitatea îndoielnică a autobuzelor şcolare achiziţionate din bani publici în ultimii doi ani, firma care a câştigat licitaţia susţine că şoferii „cu permis de tractorişti” nu se descurcă cu manevrarea acestora. Procurorii au iniţiat o anchetă pe marginea acestui caz.

 

Raisa LOZINSCHI-HADEI

 

La începutul lunii curente, premierul Vlad Filat a declarat, după o şedinţă cu uşile închise avută la Ministerul Educaţiei (ME), că acesta „a cheltuit, în ultimii ani, nejustificat milioane de lei pentru achiziţii publice” şi că a „favorizat unele companii”. Filat i-a asigurat pe funcţionari că toate informaţiile vor ajunge pe masa procurorilor şi aşa s-a întâmplat. Şi noul ministru al Educaţiei, Maia Sandu, a declarat ulterior într-un interviu pentru „Europa Liberă” că, în ceea ce priveşte achiziţiile de autobuze, revizia financiară efectuată a scos la iveală faptul că „lipsesc anumite acte din dosarele privind aceste achiziţii”.

 

Trei sau cinci firme?

 

Tatiana Potâng, viceministru al Educaţiei şi unul din membrii comisiei de achiziţii din cadrul ministerului, a declarat pentru JURNAL că achiziţia a fost efectuată „cu respectarea strictă a legislaţiei” şi s-a urmărit în special siguranţa elevilor care urmau să fie transportaţi cu aceste autobuze. Potâng a fost cea care a semnat contractul de achiziţie a ultimului lot de autobuze în locul fostului ministru Mihai Şleahtiţchi care era în acel moment în concediu. „Poate nu s-a dorit să se caute toate documentele. În cadrul acestei achiziţii a fost format un alt grup tehnic, constituit din specialişti, care au elaborat specificaţiile tehnice ale transportului, ţinând cont de faptul că acesta urma să transporte copii. Noi nu am negociat preţul, căci nu a fost licitaţie cu strigare. A fost oferta şi preţul rămâne pe seama companiei”, susţine Potâng. Potrivit ei, la licitaţie au participat trei firme, una a picat din start, fiindcă propunea autobuze cu motor Euro 2, iar din cele două rămase în concurs – „East Auto Lada” şi „Auto-Prezent”, ultima a corespuns cerinţelor tehnice impuse de minister.

 

Licitaţie repetată

 

„Cei care au pierdut licitaţia au fost foarte nemulţumiţi, fiindcă aveau deja autobuzele şi erau siguri că vor câştiga, dar ei propuneau transport obişnuit care nu avea nici două uşi, aşa cum am solicitat, pentru ca, în caz de urgenţă, să se poată reacţiona. Noi am trimis documentele la Agenţia de Achiziţii Publice (AAP), dar aceasta nu le-a înregistrat, ne-a solicitat să schimbăm condiţiile tehnice şi să organizăm o altă licitaţie. Noi am modificat specificaţiile tehnice atât cât s-a putut, am organizat un nou tender şi învingător a ieşit „Auto-Prim” SRL”, adaugă Potâng. „Am anulat prima licitaţie, deoarece condiţiile tehnice impuse duceau anume spre câştigător. Aţi văzut ce autobuze au procurat? Ulterior, la a doua licitaţie care impunea deja condiţii mai obiective au venit numai doi agenţi economici, dar care au propus acelaşi tip de autobuze. Alţii nu au mai dorit să participe”, a declarat pentru JURNAL Ştefan Creangă, directorul AAP.

 

A câştigat un SRL cu capital statutar de 10 mii de lei

 

Pentru licitaţia organizată în 2011, ME a încheiat un contract de 36 184 728 lei pentru procurarea ultimului lot din totalul de 109 autobuze şcolare. Viceministrul Educaţiei nu-şi aminteşte costul unui autobuz propus de câştigătorul licitaţiei, dar zice că diferenţa nu era esenţială, „în jur de o mie şi ceva de lei”. „Perdanţii” primei licitaţii, cei de la „East Auto Lada”, susţin că au propus un autobuz cu 27 de locuri cu 1,272 milioane de lei, iar altul cu 33 de locuri cu 1,355 milioane de lei, preţ care include şi TVA. Potrivit lui Nicolae Barcari, manager de vânzări la firma care a pierdut licitaţia, toate autobuzele cu motor Euro 5 se încadrau în specificaţiile tehnice cerute de minister. Câştigător a devenit „Auto-Prim” SRL, fondată pe 23 martie 2009 de către Vladimir Orghetchin şi cu un capital statutar de doar 10 mii de lei. Pe site-ul www.gruzoviki.kiev.ua este plasată lista de preţuri pentru autobuzele de marca ZAZ I-VAN A 07, cu motorul Euro-3, adică exact modelul celor care transportă azi elevii din localităţile unde au fost închise şcolile spre cele mai apropiate instituţii. Acestea au un preţ afişat de 311 730 grivne, adică 464 477 de lei sau 29 139 de euro. „Trebuie să ţineţi cont de faptul că toate aceste autobuze au fost făcute la comandă şi au fost racordate tehnic la cerinţele înaintate de minister”, a declarat pentru JURNAL şeful secţiei de marketing de la „Auto-Prezent”, Gheorghe R., care zice că la licitaţie au participat cinci firme.

Şoferi cu permise de conducere pentru tractoare

 

Potrivit lui, opţiunile suplimentare ale autobuzelor vizează centurile de siguranţă, un sistem electronic care poate monitoriza kilometrajul efectuat în plus, pentru a exclude folosirea acestui transport în alte scopuri decât transportarea copiilor, sistem de reglare la motor care nu permite depăşirea vitezei de 60 de kilometri pe oră, trapă de urcare la nivel de 25 centimetri de la sol, sistem automat de închidere şi deschidere a uşilor, încălzire autonomă în salon, tonarea geamurilor, aerisiri laterale şi în tavan, garanţie de trei ani la deservirea autobuzelor etc. „Eu nu ştiu de unde toate aceste informaţii că 50 la sută din autobuze s-au defectat. Specialiştii noştri ne-au asigurat că toate funcţionează. Problema e că direcţiile raionale de învăţământ angajează şoferi cu permis de tractorişti şi aceştia nu pot să se descurce cu un autobuz pentru copii. Noi le-am făcut instruire, le-am arătat pentru ce este fiecare buton. Noi suntem obligaţi conform contractului să efectuăm deservirea tehnică a acestora timp de trei ani gratuit. Nu ştiu la ce o să ajungem dacă vor rămâne aceiaşi şoferi. Iată unul de la Călăraşi a şi zgâriat o aripă a unui autobuz”, afirmă Gheorghe R. Acesta nu-şi aminteşte exact preţul propus pentru o astfel de unitate de transport de către firma pe care o reprezintă.

 

Aproape un miliard de lei

Zece autobuze din cele 109 au fost procurate în anul 2010 dintr-un grant al Băncii Mondiale. Pentru alte 35, ME a plătit numai 50 la sută din preţ, luând un credit preferenţial de la Banca Mondială. Restul autobuzelor şcolare au fost procurate în totalitate din bani publici. Din 2010 şi până acum, Guvernul a plătit peste 95 de milioane de lei în acest scop.

Şeful secţiei investigaţii financiar-economice din cadrul Procuraturii Generale, Nichita Alexandru, a declarat pentru JURNAL că procurorii s-au autosesizat din mass-media şi au pornit o anchetă în acest caz. Deocamdată, procurorii aşteaptă materialele din partea comisiei de anchetă din cadrul ME, creată să cerceteze achiziţia de autobuze şcolare.

The following two tabs change content below.
Raisa Lozinschi-Hadei

Raisa Lozinschi-Hadei

Raisa Lozinschi-Hadei

Ultimele articole de Raisa Lozinschi-Hadei (vezi toate)