Arvuna otrăvită // Partidul Democrat a decis să cheltuiască acum toți banii pentru reparația drumurilor din sate, inclusiv cei prevăzuți pentru anii viitori 

Primarii vor fi obligați să cheltuiască aceste fonduri nu doar pentru 2018, dar și pentru 2019. Foto: Nadea Roșcovanu

Plahotniuc a decis să dea totul pentru alegerile legislative din acest an, inclusiv banii prevăzuți pentru reparația drumurilor pentru 2019. Urmărind drept scop păstrarea puterii, el încalcă Legea fondului rutier și cea a finanțelor publice locale. După ce vor fi cheltuiți bani pentru drumurile naționale, acestea vor rămâne ani buni în degradare. 

Victoria Popa

Liderul democraţilor, Vlad Plahotniuc, a anunțat că, până la sfârșitul acestui an, vor fi reparaţi circa 1.200 de kilometri de drum în localitățile rurale. Această acțiune va fi simțită în fiecare sat, indiferent de culoarea politică a primarului. Proiectul costă 1,6 miliarde de lei, din care 500 de milioane de lei vor fi alocaţi din Fondul Rutier Naţional, iar restul – din bugetul de stat.

Armașu nu știe din ce bani va reconstrui Plahotniuc drumurile

După modificările legislative operate în 2017, autoritatea publică centrală nu poate construi sau repara drumuri pentru autoritatea publică locală. Legea fondului rutier prevede formule clare de repartizare a banilor pentru drumuri: autoritățile publice centrale repară drumurile naționale, cele locale – drumurile raionale. „Drumurile locale sunt finanțate din încasările de la taxa de folosire a drumurilor repartizată conform numărului populației din localitate”, a precizat sursa noastră.

Și deoarece fondurile localităților rurale sunt foarte precare, sursa și costul reparației drumurilor din sate sunt atât de obscure încât nici ministrul Finanțelor, Octavian Armașu, nu le cunoaşte.

Fostul ministru al Transporturilor, Iurie Chirinciuc, consideră că intenția guvernării are tentă electorală și populistă. Argumentul principal, adus de el, rezidă în faptul că autoritățile nu vor găsi banii necesari. Și aceasta pentru că, spune el, după reforma făcută la Fondul Rutier, începând cu anul trecut, toți primarii, indiferent de culoarea politică, primesc 50% din taxa rutieră.

Fondul Rutier poate fi majorat în funcție de prescripțiile finanțatorilor

Potrivit lui Chirinciuc, localitățile cu 1.000 de locuitori au primit în 2017 câte 100.000 de lei pentru renovarea drumurilor locale. „Primăriile nu au alți bani decât cei proveniți din Fondul Rutier. Unii primari au folosit acești bani, alții nu. În 2018, primarii vor fi obligați să cheltuiască aceste fonduri nu doar pentru 2018, dar și pentru 2019, ca să arate în preajma alegerilor că au făcut ceva”, a dezvăluit fostul ministru, subliniind că „această campanie a lui Plahotniuc încalcă reforma înfăptuită de către minister”.

Conform inițiativei democraților, Chirinciuc spune că banii pentru reconstruirea celor 1.200 de kilometri de drum vor fi luați din Fondul Rutier și din Bugetul de Stat. Intenția de a lua 500 de milioane de lei din Fondul Rutier este, în opinia fostului ministru, ilegală și va nemulțumi finanțatorii externi.

În plus, Chirinciuc nu crede în generozitatea lui Plahotniuc de a repartiza drumurile din localitățile rurale indiferent de apartenența politică a primarilor: „Fără îndoială că cele 500 de milioane de lei vor fi distribuite pe criterii politice”.

Finanțatorii externi au stabilit o strategie de majorare a Fondului Rutier. „Anul acesta, Fondul Rutier trebuia să ajungă la 1,9 miliarde de lei. Se declară 1,7 miliarde de lei, dar în realitate este vorba de 1,4 miliarde de lei”, a dezvăluit fostul demnitar.

Drumurile naționale vor rămâne în ruine

Potrivit lui Iurie Chirinciuc, mărimea Fondului Rutier din 2018 este similară cu cea din 2017. „Dacă se vor lua 500 de milioane de lei din cele 1,4 miliarde, iar circa 400 de milioane vor fi repartizate consiliilor raionale, vor rămâne doar 500 de milioane de lei pentru reparația și întreținerea drumurilor naționale. Acești bani nu vor fi suficienți nici pentru întreținerea drumurilor în condiții de iarnă, întrucât în medie un kilometru de drum reconstruit costă aproximativ 3 milioane de lei”, a afirmat el. „Mai mult, nu știu de unde vor lua din buget circa 1,1 miliarde de lei pentru reconstruirea acestor drumuri locale dacă bugetul de stat are un deficit de circa 5 miliarde de lei”, a precizat fostul ministru.

Acesta își exprimă îndoiala și față de calitatea serviciilor prestate de către companiile de profil din Moldova. „Avem în R. Moldova foarte puține companii din domeniul construcțiilor drumurilor. Cine, de fapt, va construi aceste drumuri locale?”, s-a mai întrebat el.

Drumuri la alegeri

Veaceslav Negruță, expert în finanţe la Transparency International Moldova, consideră că declarațiile lui Plahotniuc trebuie privite prin prisma electoralei. „Nimeni nu a anulat legislația în domeniul transparenței procesului decizional sau cea în materie de bugetare pentru un an anume. Reparația drumurilor presupune mai multe etape de elaborare a documentației tehnice, financiare, organizarea de licitații etc. și, dacă vorbim de lucrări efectuate în termen și de calitate, anul electoral nu este cea mai bună perioadă pentru astfel de cheltuieli”, a opinat el.

15 drumuri naționale, aflate sub contract, nu sunt reparate

Din cele 21 de contracte internaționale încheiate de Administrația de Stat a Drumurilor în decursul anilor 2011–2014 cu companii străine, doar cinci drumuri au fost finalizate la timp. Pe celelalte 15 șosele lucrările nu au fost încă încheiate, deși termenul de exploatare la unele contracte a expirat de un an sau doi.

Solicitat să explice acest fapt, fostul ministru Chirinciuc a acuzat Administrația de Stat a Drumurilor. „Lor le revine responsabilitatea, ei semnează actele, au personalul care trebuie să efectueze lucrările. Întreprinderea nu a fost supusă reformei, iar angajații acesteia nu sunt selectați în urma concursurilor. În anul curent pentru reparația drumurilor naționale, în bugetul de stat, pe baza contractelor internaționale, au fost rezervate 2,7 miliarde de lei. Bani sunt. Aceste companii însă pot valorifica maximum un miliard de lei”, a declarat Chirinciuc.

The following two tabs change content below.
Victoria Popa

Victoria Popa