Artiştii de balet moldoveni, cel mai prost plătiţi în spaţiul postsovietic

SCANDAL // Dansatorii Teatrului de Operă şi Balet susţin că au fost trataţi în turneul din Franţa ca nişte robi

Dansatorii Teatrului Naţional de Operă şi Balet (TNOB) din Chişinău au un salariu mediu lunar de 1500 de lei. Evident, nu se poate trăi din leafa aceasta, de aceea deplasările în străinătate constituie o modalitate de a-şi remedia întrucâtva situaţia financiară. „Un turneu e o salvare pentru noi, dar de multe ori suntem trataţi ca nişte robi în deplasările peste hotare”, afirmă tinerii baletişti de la Teatrul de Operă şi Balet din Chişinău.

În turneul din Franţa, baletiştilor nu li s-au plătit spectacolele duble

Cel mai recent turneu, care a avut loc în perioada 4 februaire–18 aprilie 2011, în Franţa, a fost organizat de TNOB în colaborare cu Compania „France Concert”. Baletiştii noştri au prezentat spectacolul clasic „Lacul lebedelor” de Ceaikovski şi un program coregrafic inedit, în săli prestigioase precum „Micropolis”, „Acropolis”, „Sumum”, Palais de Congres, Grand Theatre, „Apollon” din Paris şi din oraşele franceze Strasbourg, Nice, Marseille, Grenoble, Toulouse ş.a. Peste tot specialiştii şi spectatorii au apreciat cu entuziasm baletul din R. Moldova, dansatorii de la Chişinău au cules aplauze şi elogii. La capitolul remunerare, însă, au rămas foarte decepţionaţi.

De notat că, înainte de turneu, balerinii nu au văzut şi nu au semnat niciun contract privind evoluarea în cadrul turneului. Cu o lună înainte de turneu, li s-au adus la cunoştinţă condiţiile deplasării, acestea însă s-au schimbat (în rău) cu două săptămâni înainte de plecare şi s-au mai schimbat (în şi mai rău), încă o dată, cu trei zile înainte de plecarea în Franţa. De exemplu, după ce li se spusese că vor fi hrăniţi de trei ori pe zi, ceva mai târziu, au fost anunţaţi că vor avea două mese pe zi pentru ca în final să li se comunice că vor fi hrăniţi doar o singură dată pe zi.

Diurna promisă a fost de 35 de euro. Dar dacă iniţial li s-a spus că vor dansa un spectacol pe zi, chiar în ajunul plecării, li s-a pus condiţia să danseze două balete pe zi, iar al doilea spectacol să nu fie remunerat deloc. Directorul adjunct al TNOB, Ion Vasiliu, i-a informat pe artişti: „Cine nu este de acord cu aceste condiţii, poate să nu meargă în turneu”.

Auzind de condiţiile atât de drastice, total dezavantajoase pentru baletişti, doi solişti ai TNOB, cunoscuţii Cristina Terentiev şi Alexei Terentiev, au refuzat să meargă în deplasare în Franţa, chiar în ziua plecării, la uşa autobuzului care era pe punctul de pornire. Amintim că Cristina Terentiev este unul din numele cele mai sonore ale Teatrului de Operă şi Balet, ea are în palmares mai multe premii internaţionale, dintre care şi Marele Premiu al Concursului Internaţional al Artiştilor de Balet din Viena (2007), premiul I la Festivalul Internaţional de Balet din Istanbul (2008) şi medalia de aur la Concursul Internaţional de Balet din Varna, Bulgaria (2008).

Turneul a durat 73 de zile, pe când Codul Muncii prevede un termen de doar 60 de zile

„Noi suntem un grup de tineri din trupa de balet a Teatrului de Operă şi Balet din Chişinău, cei care am fost în turneu în Franţa între 4 februarie şi 18 aprilie 2011. Încă înainte de plecare ni s-a spus că ni se vor plăti câte 35 de euro pentru fiecare spectacol, o nimica toată în raport cu onorariile europene. Am dansat 70 de spectacole, toate la un nivel înalt. Dar administraţia Teatrului de Operă şi Balet din Chişinău ne-a plătit nouă, artiştilor, doar pentru 47 de spectacole. Într-o discuţie privată cu impresarul francez, el a declarat că zilele în care se vor prezenta câte două spectacole vor fi plătite dublu, dar aceşti bani nu ne-au fost plătiţi.

Povestea dată are încă un aspect cu adevărat fabulos. Prin ordinul directorului teatrului, trupa de balet a fost trimisă în turneu pe un termen de 73 de zile. Iar Codul Muncii prevede cel mult 60 de zile. Pe perioada turneului, dansatorilor li s-a plătit salariul tarifar, de circa 1000 de lei, dar nu cel mediu, aşa cum li se promisese la început (au fost retrase adaosurile). Astfel că s-a micşorat considerabil şi plata pentru concediul anual. În plus, ni s-au aplicat şi amenzi usturătoare.

Suntem nedumeriţi şi de faptul că, după turneu, la începutul lunii mai, conducătorul artistic al trupei de balet, Mihail Caftanat, artist al poporului, a fost invitat la direcţia teatrului şi directoarea i-a spus să depună benevol cerere de concediere. Până la urmă, dl Mihail Caftanat şi-a dat demisia.

Cerem să ni se întoarcă banii reţinuţi în Franţa! Câte 1000–1800 de euro de la 30 de persoane, e o sumă destul de mare. Oare unde a ajuns diferenţa? Cele expuse, precum şi multe alte amănunte care pot fi dezvăluite, arată că dansatorii din trupa de balet au fost trataţi ca nişte sclavi”, se menţionează într-o scrisoare parvenită la redacţia JURNALULUI de Chişinău din partea unui grup de baletişti care au participat la turneul din Franţa.

Dansatorii cer să li se restituie banii reţinuţi în Franţa

Solicitat de JURNAL, dl Mihail Caftanat, fostul conducător artistic al trupei de balet, confirmă că în zilele când cei 30 de baletişti moldoveni au dansat în turneul din Franţa câte două spectacole, li s-a plătit doar pentru unul: „Fără îndoială că artiştii au fost duşi de nas. După turneu eu am plecat de la Teatrul de Operă şi Balet, fiindcă acolo se întâmplă lucruri murdare. O să-mi caut de lucru peste hotare, cei de acolo ştiu că sunt profesionist şi au încredere în reputaţia mea. Nu mai vreau să-mi consum nervii la Teatrul de Operă şi Balet din Chişinău, unde am muncit mai bine de 45 de ani. E păcat că tinerii baletişti nu au condiţii elementare pentru a-şi face meseria la Chişinău. Mă tem că mulţi dintre ei vor pleca în străinătate şi teatrul ar putea rămâne fără trupă”.

„Nu mai are rost să faci balet în ţara asta!”

Unul dintre balerinii din TNOB, care nu a vrut să-şi divulge numele, de frică să nu fie concediat de la Teatrul de Operă şi Balet, a relatat pentru JURNAL: „De fapt, am fost obligaţi să plecăm în turneu în Franţa, ni s-a spus că dacă nu mergem, vom fi daţi afară. Am fost trataţi acolo ca nişte robi. Iar directoarea Teatrului de Operă şi Balet din Chişinău a fost prezentă la un spectacol, a stat în sală, însă nu a venit după spectacol nici măcar să ne salute. Suntem foarte nemulţumiţi de atitudinea direcţiei teatrului şi a statului faţă de noi. Muncesc în teatru de cinci ani şi am un salariu de 1640 de lei. Vă daţi seama că e imposibil să trăieşti din aceşti bani? Colegii mei caută oferte peste hotare. Aici ne fură deschis. Nu mai are rost să faci balet în ţara asta”.

Valeria Şeican: „Remunerarea dansatorilor şi organizarea turneului s-au făcut în mod legal”

La solicitarea JURNALULUI de a comenta afirmaţiile baletiştilor care susţin că au fost jecmăniţi în turneul din Franţa, directorul general al TNOB, dna Valeria Şeican, a declarat: „Toate acestea sunt nişte discuţii nefondate. Chiar nu am timp pentru aşa ceva, am alte lucruri de făcut. Noi avem documente oficiale în teatru, care demonstrează că întreaga organizare a turneului, toate operaţiunile de remunerare s-au făcut legal. Nimeni nu ne poate reproşa nimic, din punct de vedere legislativ”.

Întrebată de ce înainte de deplasare nu le-au fost arătate contractele artiştilor de balet pentru a fi semnate de ei, dna Valeria Şeican ne-a răspuns că „nu au existat contracte individuale, ci doar un contract cu Teatrul Naţional de Operă şi Balet, turneul nefiind unul comercial, ci un proiect cultural. De la bun început dansatorii au fost anunţaţi că li se vor plăti câte 35 de euro pentru o zi de muncă, chiar dacă în unele zile (23 la număr – n.red.) ei au prezentat câte două spectacole”.

În legătură cu situaţia financiară precară a dansatorilor, dna Valeria Şeican este de părere că e timpul să se ia măsuri pentru a majora lefurile artiştilor de balet: „Nu e normal ca ei să ridice un salariu lunar de 1500 de lei. Sunt cele mai mici salarii din spaţiul fostei Uniuni Sovietice. De exemplu, în Belarus dansatorii au salarii de 300–1200 de dolari, în Ucraina – de cel puţin 500 de euro, în Kazahstan – de 1000–2000 de euro, pentru solişti. În Republica Moldova, baletiştii sunt cel mai prost plătiţi.

Susţinerea din partea statului, acordată Teatrului de Operă şi Balet, e insuficientă. Astfel, în stagiunea 2010–2011, statul a alocat TNOB 16 milioane de lei, iar cheltuielile teatrului nostru au fost de 31 milioane de lei. Suntem un Teatru Naţional şi ar trebui să avem o subvenţie mai mare din partea statului, dar la ora actuală mijloacele alocate din bugetul de stat sunt foarte reduse”. Dna Şeican a mai subliniat că, pentru întreţinere, Teatrului Naţional de Operă şi Balet nu i se alocă niciun leu.

Irina NECHIT

 

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)