Arhiva ne botează

„Au greşit iar şi eu trebuie să plătesc ca să corecteze!”, „Sunt aici de dimineaţă, dar nu cred că voi intra!”, „Dar unde se poate face înregistrarea prealabilă şi de ce nu am ştiut?”, sunt replici auzite la Direcţia audienţă şi eliberarea documentelor a Serviciului Stare Civilă (SSC), instituţie situată pe strada Kogălniceanu. În timp ce solicitanţii se plâng de lipsă de calitate la prestarea serviciilor, angajaţii se plâng că sunt sufocaţi de cererile pe care nu reuşesc să le proceseze şi de spaţiul mic ce nu le permite să angajeze personal suficient. Ministerul Justiţiei spune că este în căutarea unui sediu mai mare pentru arhivă, dar că pentru anul 2010 în buget nu au fost prevăzute aceste sume de bani.

„Nu am fost în ţară mai mulţi ani şi acum am nevoie să-mi fac urgent documentele ca să plec înapoi la serviciu în Italia, dar aici îmi spun să mă înscriu la un număr de telefon”, oftează Elena Popescu din raionul Călăraşi.

„A treia oară încerc să scot certificatul de naştere al bunicului şi a treia oară mi-l eliberează cu greşeli, timpul trece, iar eu trebuie să prezint actele la ambasadă, nu ştiu ce să mai fac”, spune indignat Ştefan, din Ocniţa.

Avalanşă de cereri

Angajaţii SSC strâng din umeri şi spun că fac totul corect. „Am introdus înregistrarea prealabilă, pentru a face faţă numărului mare de cereri care sunt înregistrate zilnic şi pentru ca oamenii să nu se plângă de greşelile pe care le găsesc”, a declarat, pentru JURNAL, Silvia Cotici, şefa Direcţiei audienţă şi eliberarea documentelor din cadrul SSC.

Astfel, pentru a putea face rost de un duplicat al certificatului de naştere, căsătorie sau de pe un alt act, poţi apela la numărul 25.71.27 pentru a te înregistra pentru o anumită zi, fie să accesezi pagina on-line starecivila.gov.md. Toate bune şi frumoase, doar că numărul de telefon este mereu ocupat, iar pe pagina online te poţi programa abia pentru luna iunie, pentru că aprilie şi mai sunt deja ocupate. „Folosim acest mod de operare doar de puţin timp, dar vom face tot posibilul de a uşura munca angajaţilor de la SSC şi a oamenilor care vin să beneficieze de serviciile noastre”, ne dă asigurări Cotici.

Aceasta a menţionat că, în cazul unor urgenţe, se admit excepţii. „Dacă vine o bătrânică sau o femeie însărcinată, sau dacă este vorba de o urgenţă, putem să perfectăm actele într-o zi sau într-o oră”, spune Cotici.

Greşeli istorice

Pe de altă parte, şefa Direcţiei audienţă şi eliberarea documentelor spune că incorectitudinile depistate în acte, de care se plâng mulţi solicitanţi ai documentelor, nu sunt comise de lucrătorii OSC. „Sunt greşeli istorice, pe care oficialii din cadrul ambasadelor nu le pot înţelege”, spune angajata. „De multe ori, în timpul vieţii, una şi aceeaşi persoană poate fi scrisă, de exemplu, în certificatul de căsătorie Ion, iar în certificatul de deces, Ivan”, susţine Cotici.

Potrivit Silviei Cotici, în funcţie de cetăţenia pe care vrea să o obţină persoana, aceasta dictează cum ar dori să fie scrise rudele. Dacă îşi doreşte să devină cetăţean român, va insista să fie scris Ion, iar dacă al Federaţiei Ruse – Ivan, fără a lua în consideraţie cum este trecut în actele oficiale. „Schimbările de la raion la judeţ rămân înregistrate şi în actele de stare civilă. Astfel, o persoană poate să se nască în satul Cornova, raionul Călăraşi, să se căsătorească în satul Cornova, dar deja în raionul Orhei, şi să moară în aceeaşi localitate, dar deja în raionul Ungheni”, spune oficialul.

Şefa Direcţiei audienţă şi eliberarea documentelor se plânge că anul acesta a crescut semnificativ numărul persoanelor care îşi perfectează actele. „Dacă anul trecut primeam zilnic 500 de cereri, anul acesta înregistrăm între o mie şi două mii de cereri zilnic, iar arhiva nu poate prelucra atâtea solicitări”, spune Cotici. Pentru a face faţă acestei avalanşe de cereri, au fost suplimentate orele de lucru, astfel angajaţii îşi încep ziua de lucru la ora 7 dimineaţa şi o încheie după opt seara, când termină de perfectat ultimul act. „Poate prin aceasta se explică numărul de greşeli din actele perfectate, căci acum luptăm să facem faţă cantităţii mari de cereri, în dauna calităţii”, spune şefa Direcţiei audienţă şi eliberarea documentelor a Serviciului Stare Civilă.

Mormane de dosare

Întrebată de ce nu angajează mai multe persoane, Cotici spune că spaţiul unde lucrează este foarte mic. „Este mult prea restrâns spaţiul destinat pentru arhivă, ar trebui un loc mai mare, unde fiecare angajat să beneficieze de birou şi să poată face lucrul cum scrie la carte, dar aşa aceştia stau în picioare lângă mormanele de dosare şi transcriu datele”, spune Cotici. „Ministerul Justiţiei este în căutarea unui sediu mai mare, dar suntem în aşteptare”, spune oficialul.

Purtătorul de cuvânt al ministrului Justiţiei, Alexandru Tănase, spune că, din păcate, pentru moment nu au găsit nimic. „Suntem în căutare, pentru a cumpăra sau a închiria un spaţiu mai mare. Dar asta înseamnă să alocăm din cadrul bugetului ministerului sume mari de bani, care nu au fost prevăzute atunci când s-a întocmit bugetul pe anul 2010”, spune Tatiana Paşcovschi, ofiţer de presă al ministerului în cauză.

Marina LIŢA

The following two tabs change content below.
Marina Liţa

Marina Liţa

Marina Liţa

Ultimele articole de Marina Liţa (vezi toate)