Anatol Ştefăneţ: „Fără oameni buni nu poţi face o clacă moldovenească”

În cei 10 ani de când există Festivalul de Ethno Jazz din Chişinău, la ediţiile sale au participat 292 muzicieni şi 88 formaţii din 42 ţări, concertele fiind audiate de circa 28 mii de spectatori. Cifrele au fost date publicităţii la conferinţa de presă consacrată ediţiei aniversare. „Prin festival aducem un omagiu ţării noastre, muzicii folclorice, artei inedite a acestui popor. Fără prieteni, fără oameni buni nu poţi face o clacă moldovenească”, a spus Anatol Ştefăneţ, directorul festivalului şi conducătorul artistic al formaţiei „Trigon”. Potrivit lui Anatol Ştefăneţ, festivalul funcţionează ca un organism cultural în permanentă dezvoltare, muzicianul a ţinut de asemenea să le mulţumească celor care susuţin evenimentul: compania Moldcell, Primăria Municipiului Chişinău, Ministerul Culturii, Ambasadele Germaniei, Suediei, SUA, Franţei, Institutului Cultural Român, precum şi partenerului media general, Jurnal Trust Media şi altor publicaţii, posturi de radio şi televiziune.

Timp de patru zile, pe scena Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” vor evolua jazzmeni din Suedia, Elveţia, Franţa, Germania, SUA, Austria, Spania, Olanda, Polonia, Israel, Zimbabwe, Italia şi Republica Moldova. În cadrul Ethno Jazz Festival–2011 va fi lansat şi un album al formaţiei „Trigon”, intitualt „Opt-I-Mistic”.

Festivalul a fost deschis joi, 22 septembrie, după ceremonia inaugurală urmând un recital incendiar al grupul polonez FuturEthno. Formaţia este alcătuită din cinci muzicieni: Roman Bardun (clape), Mr. Krime sau Wojtek Długosz (dj), Filip Szymaniak (vioară), Łukasz Owczynnikow (contrabas), Tomasz Torres (percuţie). Membrii trupei îşi definesc propria muzică drept jazz îmbogăţit cu motive folk şi cu puternice influenţe electro. Ei caută un consens artistic, trecând prin mai multe epoci, culturi şi mentalităţi. Proiectul FuturEthno este de a îmbina muzica academică cu elemente ethno şi cu muzica electronică, prin care e interpretat în manieră inedită conceptul de futurism. Ideea de bază este aceea de a păstra simplitatea şi melodicitatea muzicii folk şi de a le transmite prin complexitatea jazz-ului contemporan. Profund urbană, muzica celor de la FuturEthno demonstrează că există un folclor al oraşului care păstrează şi redă dinamica acestuia. Locuitorii oraşului modern – homo urbanus, percep sensibilitatea acestei muzici, salvate de atacul sonor al tehnologiilor agresive.

(I.N.)

The following two tabs change content below.